וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם דוחק בישראל: פיקוח על מתקני הגרעין - עכשיו

יוסי מלמן

4.12.2012 / 9:02

174 חברות האו"ם קראו לישראל לקבל עליה את האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, ולאפשר לפקחי האו"ם לסייר במתקניה. מדינות אירופה תמכו בקריאה בהמשך להצבעה שהכירה בפלסטין

האם המשבר המדיני הבא כבר בדרך? העצרת הכללית של האו"ם אישרה לפנות בוקר (שלישי) ברוב גורף הצעת החלטה הקוראת לישראל לקבל עליה לאלתר את האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT - Non-Proliferation Treaty). לפי ההצבעה, נקראת ישראל לאפשר לפקחים מטעם הסוכנות הבינלאומית של האו"ם לאנרגיה אטומית (סבא"א) לסייר במתקני הגרעין שלה, ובהמשך "להימנע מפיתוח, מייצור, מניסוי או מכל דרך אחרת להצטייד בנשק גרעיני" ואף "להכריז כי איננה מחזיקה בנשק מסוג זה". ההחלטה התקבלה ברוב של 174 מדינות מול שש מתנגדות בלבד (ישראל, ארה"ב, קנדה, מיקרונזיה, איי מרשל ופלאו). שש מדינות נמנעו בהצבעה (אוסטרליה, קמרון, אתיופיה, הודו, פנמה וחוף השנהב).

במסגרת הדיון בעצרת הכללית, קראו חברות האו"ם לפרז את המזרח התיכון מנשק גרעיני, בהמשך למסקנות שהתקבלו במושב משנת משנת 2010, של ועידת המדינות החתומות על האמנה. עצרת האו"ם קראה למדינות שאינן חתומות על האמנה להצטרף אליה, לחתום עליה ולקבל עליהן את הפיקוח של סבא"א. גם הצעה זו התקבלה ברוב עצום, והמתנגדות היחידות להצעה היו ישראל והודו, ואילו פקיסטן ובהוטן נמנעו בה.

הכור בדימונה – 2004. GettyImages
הקרייה למחקר גרעיני בדימונה. האו"ם עדיין לא מקבל גישה/GettyImages

יצוין כי להחלטה של העצרת הכללית אין משמעות בפועל, והיא גם אינה חדשה. אך ראוי לציין כי מדינות האיחוד האירופי תמכו בהצבעה, בהמשך לתמיכתם בהכרה בפלסטין כמדינה לא-חברה בעצרת הכללית. שלוש מדינות אינן חתומות על האמנה – ישראל הודו ופקיסטן – אך ישראל מעולם לא אישרה בפומבי כי היא חמושה בנשק גרעיני, בניגוד להודו ופקיסטן. רק לאחרונה טירפדה ישראל מהלך בינלאומי שנועד לקיים ועידה אזורית לפירוק המזרח התיכון מנשק גרעיני. ההחלטה לכנס את הוועידה עד סוף שנת 2012 התקבלה כבר לפני שנתיים, בפורום מיוחד בניו יורק, שעניינו האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, שתוקפה הוארך בזמנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הכור האזרחי בשורק דווקא נתון בפיקוח

באותו פורום בניו יורק, הצביעה ארצות הברית בעד כינוסה של הוועידה האזורית, למורת רוחה של ישראל, אך מאז, במשך שנתיים, עשתה ישראל כל מאמץ לטרפד את המהלך, שהמשימה לאירוחו הוטלה על פינלנד. גם התפתחויות בעולם הערבי, בכלל זה במיוחד בסוריה ובאירן, הקשו על הדיפלומטיה הפינית. עמדתה של ישראל בקשר לכינון אזור חופשי מנשק גרעיני במזרח התיכון היא כי ראשית על כל מדינות האזור לחתום על הסכמי שלום, לקיים הסדרים ביטחוניים, לדון גם בפירוק כלי נשק אחרים להשמדה המונית – כימים וביולוגיים, כמו גם אמצעי השיגור שלהם (טילים), ורק אז תהיה ישראל מוכנה לדון באפשרות של התפרקות מנשק גרעיני (שרק פרסומים זרים אישרו כי היא חמושה בו).

משום שישראל אינה חתומה על אמנת NPT, ירושלים מונעת ביקורים של פקחי סבא"א בכור בדימונה ואינה מתירה להם לפקח על הנעשה בו. לעומת זאת, רשאים הפקחים, והם אף עשו זאת, לבקר בכור המחקר הקטן בנחל שורק, אותו קיבלה ישראל מארצות הברית בשנת 1960, כאשר אחד מתאי היסוד של אספקתו היה שהיא תאפשר פיקוח עליו. יודגש כי ממסמכי ויקיליקס שהתפרסמו, הסכימה ישראל לפני מספר שנים - לאחר סירוב ממושך – להשיב לארה"ב אורניום מעושר בדרגת העשרה גבוה, שמקורו בכור בשורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully