וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אל תתנו לחרדים להשתלט על בתי הדין הרבניים"

מוטי לוי

16.11.2010 / 10:38

ארגונים בציונות הדתית מזהירים מהשתלטות צפויה של החרדים על בתי הדין הרבניים במסגרת מינויי הוועדה למינוי דיינים, שעליהם יוחלט ביום שישי. "מכירת החיסול של המדינה והציונות לחרדים נמשכת"

ארגונים בציונות הדתית יצאו היום (שלישי) בקריאה לעצור את השתלטות החרדים על בתי הדין הרבניים, לקראת כינוסה של הוועדה למינוי דיינים ביום שישי הקרוב. לפי הערכות הארגונים, הוועדה, שעתידה לבחור עשרה דיינים חדשים לבתי הדין הרבניים האזוריים, תמנה לפחות שבעה דיינים חרדים. בארגון רבני צהר אמרו היום בשיחה לוואלה! חדשות כי "אנחנו מצפים ומקווים שהחלטות הוועדה יהיו מאוזנות וייקחו בחשבון את הצרכים של החברה הישראלית".

כפי הנראה כעת, הקרב על בחירת הדיינים הינו קרב אבוד מראש. בוועדה למינוי דיינים המורכבת מעשרה חברים, ישנו רוב אוטומטי של שישה מול ארבעה לטובת החרדים, כשזה כולל את שני הרבנים הראשיים לישראל, שני הדיינים המכהנים כנציגי בית הדין הרבני הגדול, את שר הפנים אלי ישי (ש"ס), ואת יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה).

גורם המקורב לנעשה בוועדה סיפר כי להערכתו ייבחרו לכל היותר שלושה דיינים מן הציונות הדתית, וגם אלה יהיו רק מי שהם לרוחם של החרדים. הגורם הוסיף כי מבחינת החרדים, אך ורק מועמדים מן הציונות הדתית שהם בוגרי ישיבת 'כרם ביבנה', שנחשבת לקרובה יותר בהשקפתה הדתית לעולם החרדי, באים בחשבון. אחד מבוגרי הישיבה הוא הרב יוסף אפרתי, עוזרו של מנהיג הציבור החרדי, הרב יוסף שלום אלישיב, שנחשב לבעל השפעה בקרב חברי הוועדה.

"מכירת החיסול של המדינה והציונות לחרדים נמשכת", אמר היום הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון. על הרכב הוועדה למינוי דיינים אומר רגב כי "ההרכב משקף את השתלטותה של היהדות החרדית על הפוליטיקה של הדת, וזו טרגדיה שיש לעצרה". רגב הוסיף כי "בתי הדין הרבניים הפכו לחלום בלהות של יותר ויותר זוגות".

"המפתח לעיצוב בתי הדין הרבניים"

"הוועדה למינוי דיינים מחזיקה במפתחות לעיצוב פניהם של בתי הדין הרבניים, ולזהותם של הדיינים והמנכ"ל שיבחרו תהיה השפעה עצומה בנושאים רבים", הסביר בני דורון, דובר 'נאמני תורה ועבודה' מן הציונות הדתית. לאור זאת, קוראים בתנועה לציבור החילוני בישראל להתעורר תוך שהם מציינים כי "במקום להתעורר כאשר צצות הפרשיות ולנסות לבצע סתימות אזוריות בנושאים כמו גיור וסרבנות גט, יש כאן הזדמנות לעשות טיפול שורש ולהתחיל לשנות את פניהם של בתי הדין הרבניים".

יצויין כי רק שלשום הגישה המדינה את תשובתה לבג"ץ על עתירה של 'מכון עתים', אף הוא מן הציונות הדתית, בעניין זוג מתגיירים שנדחו מלהירשם לנישואין על ידי דיינים חרדים בבית הדין האזורי, בטענה שגיוריהם אינם תקפים. המקרה עליו עתר המכון ממחיש אולי יותר מכל את ההשפעה שיש לאופי הדיינים הנבחרים על חיי היום יום של האזרחים בישראל.

הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד המכון סיפר לוואלה! חדשות כי "אנו עדים לניכור ולחוסר הרגישות בהן מתאפיינת לעתים המערכת הרבנית". פרבר הוסיף כי "חובה על חברי הוועדה לבחון את אופיים ואת התנהלותם הבין-אישית של המועמדים כחלק ממערכת השיקולים לבחירת דיינים חדשים".

"הארגונים גורמים נזק עצום"

על אף הרוב האוטומטי שיש לחרדים בוועדה, אמרו היום גורמים בציונות הדתית כי יש בכוחו של שר המשפטים, יעקב נאמן, העומד בראש הוועדה, כדי לאזן את המצב. "אם שר המשפטים רוצה הוא יכול לעצור את פעילות הוועדה על ידי אי כינוסה עד להגעה להסכמה בנושא המינויים", מסרו הגורמים.

לאור זאת, קראו היום בארגון 'מבוי סתום' הפועל למען מסורבות הגט לנאמן לפעול למינויים של דיינים מתונים יותר. עו"ד בתיה כהנא דרור, מנכ"לית הארגון מסרה כי "מתוך חשש עמוק ודאגה לגורל המינויים הצפויים, אנו קוראות לשר לעשות הכול למען מינוי דיינים עצמאיים, בעלי ראיית עולם רחבה והכרות עם החברה הישראלית לגווניה ובעיקר בעלי רצון להביא לפתרון בעיית סרבנות הגט".

מנגד, ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) שמכהן כחבר הוועדה למינוי דיינים התייחס לטענות הארגונים בביטול. "אין דיל. זה קשקוש". באשר לקריאות הארגונים אמר שנלר כי "הם גורמים נזק עצום ולא מוסיפים שום דבר. אם התוצאות יהיו כמו שהם צופים, בעצם העלאת הדברים בצורה הזאת תהיה להם אשמה תורמת לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully