וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על פלמחים: "לא לטייח דו"ח כה חמור"

אייל דץ

29.12.2009 / 12:30

המאבק נגד תוכניות הבנייה בפלמחים מגיע לפתחו של היועמ"ש. הוועדה לביקורת המדינה, קיימה דיון בדו"ח המבקר בנושא. יו"ר הוועדה ח"כ חסון: "זהו דו"ח חמור ביותר"

הוועדה לביקורת המדינה, בראשותו של ח"כ יואל חסון, קיימה היום (שלישי) דיון בדו"ח מבקר המדינה בנושא התוכניות להקמת כפר נופש בפלמחים. זאת בעקבות בקשה לדיון מהיר של חברי הכנסת ניצן הורוביץ, דב חנין ורחל אדטו. יו"ר הוועדה, ח"כ חסון, אמר בדיון כי הוא נמצא בתפקידו זה 8 חודשים וזה אחד הדו"חות החמורים ביותר שהוא נתקל בהם.

ח"כ חסון אמר כי הוועדה מבקשת מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים להעביר לוועדה את עמדתם העדכנית בנושא, האם הם בעדו או נגדו. לדברי חסון, "כולם מחכים כעת להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, כדי להחליט לגבי עתידו של הפרויקט. הכול יהיה תקוע עד שהיועץ המשפטי לממשלה ישחרר את הפקק הזה. אני מבקש שהיועץ המשפטי לממשלה ייתן את חוות דעתו בתוך 3 חודשים. אם זה לא יקרה בתוך 3 חודשים, הוועדה תתכנס שוב ותיתן את עמדתה לגבי המשך הפרויקט".

שמואל גולן, נציג משרד מבקר המדינה אמר, כי "העסקה בפלמחים לא שירתה את הציבור, לא בהיבט הסביבתי, לא בהיבט הכלכלי ולא בהיבט של פיתוח הקרקע לטובת הציבור וכי משרד המבקר סבור כי יש להביא את הנושא לתכנון מחודש".

מחאה על בניה בחוף פלמחים. איריס דומאני
מחאה על בניה בחוף פלמחים/איריס דומאני

ח"כ אופיר פינס התבטא קשות נגד תוכניות הבנייה בפלמחים. פינס אמר כי "אני בכנסת הרבה זמן ולא זוכר דו"ח כזה חמור של מבקר המדינה, אני מתפלא על היועץ המשפטי לממשלה, שלא עושה מעשה בעניין. הדו"ח הזה מדבר בעד עצמו, אין מה להוסיף עליו. אם מחפשים את ההגדרה מהי שחיתות בישראל – זוהי שחיתות. מה עוד צריך לקרות כדי שהנושא הזה ייחקר ברצינות?"

פינס הוסיף ואמר כי "אני לא רואה איך אפשר לדחוף דו"ח כזה לתוך המגרה, לטייח אותו ולא לקבל החלטות בנושא. אם שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, היה שר רציני, הוא כבר היה מורה למנהל מקרקעי ישראל לבטל את המכרז ולפצות את היזמים כמו שצריך. זה מה ששר רציני היה עושה."

מנגד, טען מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, כי הדו"ח איננו חמור כפי שמנסים להציג אותו. "קראתי את דו"ח המבקר מספר פעמים, מצאתי בו ליקויים אבל לא ליקויים חמורים". אמר ביבי. "תפקידו של המנהל הוא לשווק קרקע, אחרי שרשויות התכנון קבעו מה יהיה שם. אני לא חושב שהכנסת צריכה להתעסק בשאלה מה יהיה ייעודו של שטח מסוים. עשינו מכרז, הציעו הצעה, שלעניות דעתי משקפת את מחירו של כפר הנופש. לא שמעתי עד כה דעה, שאם יופעל פה כפר נופש, מחיר הקרקע יהיה גבוה יותר. לו הייתי יושב בגוף כלכלי, הייתי מחכה שמחיר הקרקע יגיע לשיא ורק אז משווק אותו. יכול להיות ששגינו בנוגע לפרסום, בכל מה שקשור למכרז. אנחנו נמצאים בנקודת החלטה לגבי הארכת החוזה מול היזם."

גם שוקי עמרני, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, תמך בטענה לפיה אסור לכנסת להתערב בנושא. "אנחנו מתעסקים בתוכנית שאושרה כדין על ידי מוסדות התכנון במדינת ישראל, על כל מה שמשתמע מכך. לאורך 14 שנים שהתוכנית הזאת מתגלגלת, לא היה אחד, לא ברמה של האזרחים ולא משרדי הממשלה שחברים בוועדות, שביקש לבטל את התוכנית הזאת".

לדבריו, "מוסדות התכנון, בכל הרמות, קיבלו את ההחלטות כאשר לציבור הייתה זכות להביע את דעתו. אתם נמצאים בית המחוקקים, תחוקקו חוקים שישמרו על חופי הים של מדינת ישראל. אל תכפו דברים על תוכניות מאושרות. המדיניות התכנונית משתנה לפעמים, אף אחד לא מצפה שכל פעם שזה קורה, אנחנו, במוסדות התכנון, נפתח את התוכניות שכבר מאושרות כדת וכדין. הוועדה המחוזית קבעה בהחלטתה האחרונה שורה ארוכה של דברים, כדי לשמור על האינטרס הציבורי. הוועדה מורכבת מ – 18 חברים, כולל נציגי משרדי ממשלה, וההחלטה בנושא התקבלה פה אחד".

משה פרלמוטר, רכז החופים של החברה להגנת הטבע, שנכח בדיון, אמר בסופו: "לאור המחאה הציבורית והפרלמנטרית, שהוצגה היום בדיון על ידי חברי הכנסת, וכמובן נוכח הממצאים החמורים של דו"ח מבקר המדינה, אנו קוראים למנהל מקרקעי ישראל לבטל את המכרז ולהשאיר את החוף במצבו הטבעי, ללא כל פיתוח או בנייה. רשויות התכנון ומנהל מקרקעי ישראל הם נאמני הציבור ומופקדים על נכסיו ולכן היה עליהם להעדיף את טובת הציבור ולא לאשר תכנית המפקיעה מידי הציבור את אחד מנכסיו החשובים והנדירים ביותר - חוף הים, תוך התעלמות מהשינויים שהתחוללו בעשרים השנה האחרונות בנוגע לחשיבות ולנדירות של החופים. את הטעות שנעשתה יש וניתן לעצור, בטרם יגרם נזק בלתי הפיך".

  • עוד באותו נושא:
  • פלמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully