וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסייה הקתולית מתגייסת נגד "צופן דה וינצ'י"

15.3.2005 / 13:00

הוותיקן מינה קרדינל בכיר, שתפקידו יהיה "לחשוף את השקרים והעיוותים" ברב המכר ההיסטרי. הכנסייה מודאגת מכך שתיירים ברומא משתמשים בספר כמדריך לתולדות הנצרות

הוותיקן מינה קרדינל בכיר כדי להפריך את מה שהוא מכנה השקרים, העיוותים והשגיאות במותחן רב המכר מאת דן בראון, "צופן דה וינצ'י". הקרדינל טרקיזיו ברטונה, המכהן כארכיבישוף של גנואה ומוזכר כיורש אפשרי לאפיפיור יוחנן פאולוס השני, החל במשימה אתמול כשהכריז שהרומן הוא ניסיון מכוון להכפיש את הכנסייה הקתולית באמצעות כזבים וולגריים מגוחכים.

בלב הספר עומד הרעיון שהכנסייה מסתירה זה אלפיים שנה את העובדה שישו התחתן עם מריה מגדלנה, זונה לשעבר שהצטרפה אל חסידיו, וכי היא ילדה לו בן.

מינויו של ברטונה הוא סימן ברור לכך שהכנסייה מוטרדת עמוקות מן ההצלחה העולמית הנמשכת של הספר, שמכר 18 מיליון עותקים ב-44 שפות. הספר עדיין מדורג בין עשרת רבי המכר המובילים בארה"ב, צרפת, ברזיל וארגנטינה – כולן ארצות בעלות אוכלוסייה קתולית גדולה – וכן בבריטניה.

הקרדינל אמר שהספר מזכיר לו עלונים אנטי-דתיים מתלהמים מן המאה ה-19. בעיתון "לונדון טיימס" דווח, כי בכוונתו לנסות ולהפריך את תיאוריות הקונספירציה העומדות בבסיס עלילת הספר בסדרה של עימותים פומביים על הספר. העימות הראשון ייערך מחר בגנואה.

לדבריו, מצער אותו שאפילו חנויות ספרים קתוליות מוכרות את הספר. "ניכר שאנחנו עומדים מול אסטרטגיית הפצה רבת עוצמה כאן", אמר. "הספר נמצא בכל מקום", הוסיף. "יש סכנה מוחשית מאד שרבים מן האנשים שיקראו אותו יאמינו שהבדותות הכלולות בו אמיתיות".

הכנסייה נשלטת על ידי גברים? מה פתאום?

עירוב של עובדות ודמיון בספר הוא שהניע את הוותיקן לפעולה. אנדריאה טורניילי, שכתב ביוגרפיה של האפיפיור הנוכחי, אמר כי הכנסייה נחרדה במיוחד מן העובדה שתיירים ברומא משתמשים בספר כמדריך לנצרות.

הקרדינל ברטונה, פרשן כדורגל בעברו, ידוע ב"מגע האנושי" שלו, אולם במקביל הוא נחשב לבעל סמכות בענייני דוקטרינה בכנסייה. הוא שימש בעבר כסגנו של הקרדינל ג'וזף ראצינגר, ראש מועצת הדוקטרינה של הכנסייה.

אחד מצעדיו הראשונים של ברטונה יהיה להפריך את הטענה שהכנסייה נשלטת על ידי גברים ומדחיקה את הצד הנשי שלה. בראיון לעיתון הוותיקן "איל ג'יורנאלה", אמר ברטונה כי "למעשה, היסוד הנשי נוכח תמיד בבשורות הברית החדשה, במיוחד בדמותה של הבתולה מריה".

ברטונה עומד על כך שסיפור משפטו, מותו ותחייתו של ישו אינם מוטלים בספק. לדבריו, הראיות באו מעדויותיהם של שליחי ישו, שכדייגים בעברם היו אנשים מציאותיים. הוא האשים את בראון בהסתמכות על חיבורים חיצוניים שלא נכללו בכתבי הקודש הנוצריים בדיוק בשל העובדה שהיו מומצאים. "הוא אפילו מעוות את סיפור הגביע הקדוש, שבהחלט אינו מתייחס לצאצאי מריה מגדלנה", אמר ברטונה. "אני נדהם ומודאג מכך שרבים כל-כך מאמינים בשקרים הללו". עוד אומר ברטונה כי בראון שוגה בהציגו את הארגון הקתולי "אופוס דאי" כגוף חתרני ואפל המוכן להשתמש ברצח כדי להשיג את מטרותיו.

על פי ההערכות, הספר הכניס לבראון כ-266 מיליון דולר (1.14 מיליארד שקל), וסרט המבוסס על הרומן, בכיכוב טום הנקס, ייצא לאקרנים בשנה הבאה. חברת סוני רכשה את הזכויות לסרט תמורת 3.1 מיליון דולר. הספר הוליד גם שורה של ספרי "על אודות", כולל "תרמית דה-וינצ'י" ו"אמת ובדיון בצופן דה וינצ'י".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully