וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: אנחנו לא מתכננים מלחמה עם אירן

16.2.2010 / 20:31

ראש הממשלה יצא נגד דבריו של נשיא אירן שהעריך כי ישראל שוקלת לפתוח במלחמה נגד ארצו "באביב או בקיץ הקרוב". נתניהו אמר כי "האירנים הם אלו שהתחילו לדבר עם סוריה בעניין הזה"

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

"ישראל אינה מתכננת שום מלחמה", כך אמר הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים במוסקבה, לאחר שנפגש עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. נתניהו התייחס בדבריו להצהרתו של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד שאמר הערב כי ישראל שוקלת לפתוח במלחמה "באביב או בקיץ הקרוב", אך לדבריו ההחלטה בעניין טרם התקבלה סופית.

במהלך מסיבת עיתונאים ששודרה בשידור ישיר בתחנת טלוויזיה אירנית אמר אחמדינג'ד כי מדינתו תוכל לעמוד מול מתקפה ישראלית. "כושר ההתנגדות שלנו ושל מדינות האזור יחסל כל ניסיון של 'השלטון הישראלי המדומה'". "האירנים הם אלו שהתחילו לדבר עם סוריה בעניין הזה" אמר נתניהו בתגובה, "הם יזמו את זה, והם עושים מניפולציות שונות". נתניהו הוסיף ואמר כי "לא אתפלא אם "האירנים הם אלו שהתחילו לדבר עם סוריה בעניין הזה" נגדם במועצת הביטחון של האו"ם". למרות דברי ההרגעה האלה, נתניהו לא שכח להוסיף כי "ישראל מאמינה בפתרון דיפלומטי לנושא הגרעין, אך לא שוללת אפשרות של פעולה צבאית".

בתוך כך המשיך אחמדינג'ד בהתנצחות עם ארצות הברית והזהיר מתגובת מדינתו אם יוטלו עליה סנקציות בינלאומיות נוספות. "אם מישהו יפעל נגד אירן, התגובה שלנו בהחלט תהיה חריפה דיה כדי שיתחרטו", אמר אחמדינג'ד בראיון טלוויזיוני, והוסיף כי הטלת סנקציות לא תקשה על אירן. אחמדינג'ד אמר את הדברים יום אחרי ביקורה בערב הסעודית של הילרי קלינטון, מזכירת המדינה האמריקאית, בניסיון לגייס את הסעודים ללחוץ על סין לתמוך בסנקציות.

אחמדינג'ד אף התייחס בביטול לדברי קלינטון כי ארצות הברית מאמינה שמשמרות המהפכה באירן מובילות את המדינה לקראת דיקטטורה צבאית: "אנחנו לא מתייחסים לדברים שלה ברצינות. הדברים שהיא אומרת אינם חכמים".

לגבי משבר הגרעין עם המערב, אמר אחמדינג'ד כי הדלת נותרה פתוחה ליישום הסכם גרעין. לדבריו, עדיין מתנהלות שיחות לגבי הסכם חילופי דלק בין אירן למערב. "העניין עדיין לא סגור. כבר הודענו שאנחנו מוכנים לעסקת חילופי דלק במסגרת הולמת", אמר אחמדינג'ד והוסיף: "אנחנו עדיין מוכנים להחלפה, אפילו עם ארצות הברית".

אחמדינג'ד הסביר מדוע ארצו החליטה להעשיר אורניום באופן עצמאי: "לא היו לנו כוונות להפיק במדינה כי זאת כמות קטנה וזה לא משתלם כלכלית. אבל נוכחנו שאין רצון טוב בהקשר הזה. אמרנו להם שאם הם לא יספקו לנו דלק בזמן, נתחיל לעבוד על זה בתוך המדינה".

"אירן מסתכנת בסנקציות"

מוקדם יותר היום דחקה רוסיה באירן לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כדי להימנע מסנקציות . "הקהילה הבינלאומית חייבת להיות בטוחה שתכנית הגרעין של אירן היא למטרות שלום. אבל אם תהיינה מחויבויות שהיא לא תעמוד בהן, אז לא ניתן לשלול שימוש בסנקציות", אמרה דוברת הקרמלין נטליה טימקובה.

בתוך כך, במכתב שנשלח על ידי ארצות הברית, רוסיה וצרפת לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נכתב כי פעולותיה של אירן להגביר את העשרת האורניום שלה באופן עצמאי אינן מוצדקות, מכיוון שהסכם הגרעין שהוצע לה על ידי סבא"א מספק ערבויות לטובתה. המכתב, שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס שנשלח בעקבות הודעת אירן על הגברת האורניום בשבוע שעבר, מעלה את החשש לגבי כוונות הגרעין האמיתיות של אירן. לדברי המדינות, ההסכם מספק ערבויות משפטיות להחלפת הדלק האירני תמורת מוטות דלק למטרות רפואיות, בניגוד לטענות אירן.

(עדכון ראשון: 16:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully