וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת פקיסטן: נדיח את הנשיא מושארף

גיל קדרון

7.8.2008 / 16:15

ההליך להדיחו יחל בשבוע הבא ומושרף הכריז כי יילחם על כסאו. מפלגת השלטון: "אם יפזר את הפרלמנט, זה יהיה הדבר האחרון שיעשה"

ממשלת פקיסטן, בראשות ראש הממשלה יוסף רזה גילאני, החליטה היום (חמישי) להתחיל בהליך הדחה של הנשיא המכהן פרווז מושארף ב-11 באוגוסט. עקב כך ביטל מושארף את נסיעתו לטקס הפתיחה של המשחקים האולימפים בבייג'ינג, שיתקיים ביום שישי. ראש הממשלה גילאני ייסע במקומו.

"מפלגות הקואליציה הסכימו באופן עקרוני לפעול להדחתו בפרלמנט של הנשיא מושארף", אמר בכיר בממשלת פקיסטן, לאחר שלושה ימים של שיחות אינטנסיביות בנושא. מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר נוואז שריף, אחת משתי מפלגות הקואליציה, אמר כי "היתה פריצת דרך משמעותית בשיחות אמש, והגענו להסכמה להדיח את הנשיא".

בישיבת חירום שקיים מושרף עם יועציו אמר הנשיא כי "זכותו להילחם" בהליך, אך כי לא יערער את היציבות במדינה. ראש מפלגת השלטון (PPP) אסיף עלי זרדרי הזהיר את מושארף לבל יפזר את הפרלמנט. "אם יעשה זאת", אמר זרדרי, "זה יהיה גזר הדין האחרון שלו נגד העם, נגד המנדט שקיבל ונגד פקיסטן. הדמוקרטיה שלנו איננה כה חלשה שלא תוכל להתמודד עם מהלך שכזה".

בתוך כך נמשכה היום הלחימה במערב פקיסטן, האזור השבטי שהפך למעוז המורדים הפונדמנטליסטים ותומכי הטליבן. רשויות הביטחון המקומיים מסרו כי בלחימה בגבול עם אפגניסטן נהרגו כ-25 לוחמים תומכי הטליבן. שני חיילים פקיסטנים נהרגו. לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, דובר הטליבן טען כי 15 חיילים נהרגו.

הוונדטה של שריף

לפני כחצי שנה חבר ראש ממשלת פקיסטן לשעבר שריף לקואליציה יחד עם מפלגת העם הפקיסטנית (PPP), שבראשה עמדה בנזיר בוטו עד הירצחה בחודש דצמבר 2007. ממשלה בהנהגת שתי המפלגות מהווה זה זמן אופוזיציה למדיניותו של הנשיא, שהפך לא פופולרי בין היתר בעקבות מלחמתו בגורמים הפונדמנטליסטים במדינה, שהובילה לשורה ארוכה של פיגועי טרור במדינה.

ה-PPP זכתה במספר הרב ביותר של מושבים בפרלמנט בבחירות שנערכו ב-18 בפברואר השנה, אולם ללא רוב מוחלט שיאפשר לה להקים ממשלה לבד, ולכן היא פנתה למפלגתו של שריף, שניהל מגעים עם בעלה של בוטו, אסיף עלי זרדרי, שלאחר מותה של אשתו הפך לדמות הבולטת ב-PPP.

שריף שימש כראש ממשלה עד 1999, אז הדיח אותו מושרף, מפקד הצבא דאז, לאחר שניסיון התנקשות של שריף בו נכשל. מושרף מינה עצמו לנשיא והגלה את שריף לערב הסעודית. כעת ינסה שריף להשיב לו מנה אחת אפיים עם הדחתו המבישה מהתפקיד.

השותפות הקואליציוניות הכריזו כבר בפברואר על צעד שיפגע בנשיא: להשיב לתפקידם את השופטים שמושרף פיטר בנובמבר, כשהכריז על מצב חירום במדינה. השופטים, ביניהם גם נשיא בית המשפט העליון איפטיקאר צ'ודרי, נתפסו על ידי מושרף כעוינים משום שהתכוונו לטרפד את בחירתו מחדש לנשיאות בשעה שכיהן במקביל כמפקד הצבא. בסופו של דבר אולץ מושרף לוותר על כובע הרמטכ"ל בחודש נובמבר. כעת צופים שכאשר השופטים יושבו לתפקידם, הם ינקטו צעדים חוקיים נגד מושרף.

הפגיעה של מושרף ברשות השופטת היתה אחד הסימנים הבולטים של שחיקת הדמוקרטיה הפקיסטנית הרעועה. בנוסף, במשך חודשים ארוכים התעקש מושרף להחזיק הן בתפקיד הנשיא והן בתפקיד מפקד הצבא, שני מוקדי כוח שאמורים לאזן זה את זה במערכת הפקיסטנית.

עדכון ראשון: 11:01

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully