וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב וסין חלוקות והסכם הסחר העולמי בסכנה

טלי גולדשטין

29.7.2008 / 20:08

ארגון הסחר העולמי חסר אונים: סבב השיחות להצלת הסכם סחר עולמי עלו על שרטון על רקע מחלוקות עמוקות בין ארה"ב, הודו וסין

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: נעמה דרור)

ארגון הסחר העולמי (WTO ) חידש היום (שלישי) את דיוניו בז'נבה במטרה להציל הסכם סחר עולמי חדש, אך התקווה למשא ומתן מוצלח התפוגגו במהרה. גורמים בכירים בארגון אמרו כי השיחות עלו על שרטון על רקע מחלוקות מהותיות בין המשלחות השונות, בעיקר לגבי הצעדים שמטרתם לעזור למדינות עניות להגן על החקלאים שלהן.

הורדת מכסי יבוא על סחר בסחורות תעשייתיות וחקלאיות נותרו המכשול העיקרי. ארצות הברית, אחת מיצואניות המזון הגדולות בעולם, מתנגדת להקלה במכסים על המזון, בעוד מדינות מתפתחות, כגון סין והודו, דורשות הורדה של המכסים. הנציגים שהגיעו לוועידה דנים בעסקת פשרה חדשה בעוד השיחות נכנסות ליומן התשיעי – סבב השיחות הארוך ביותר שערכו אי פעם שרי הארגון והן נחשבות להזדמנות האחרונה להצלת ההסכם.

ארגון הסחר העולמי, שמושבו בז'נבה, הוקם ב- 1995 על יסודות הסכם GATT - General Agreement on Tariffs and Trade וחברות בו 145 חברות. למעשה זהו הגוף החשוב ביותר בעולם כיום לקביעת משמעת לתנועות הסחר הבינלאומי, זאת בזכות המספר הגדול של המדינות החברות בארגון והכפופות למשמעת הנובעת מהסכמיו והיקף המגזרים הכלכליים והמשקים בהם עוסקים הסכמי ה-WTO.

ארה"ב מבקשת מחיר גבוה מדי

המשא ומתן בין המדינות השונות החברות בארגון מתנהל במסגרת המכונה "סבב סחר רב צדדי". שרי הסחר של המדינות החברות נפגשים אחת לשנתיים ל"כנס שרי ה-WTO" ומעניקים, ע"פ הצורך, מנדט לניהול מו"מ. כעת אנו מצויים בעיצומו של סיבוב מו"מ מקיף המכונה "סבב דוחה" שהוא תוצאה של כנס שרי הסחר שנפתח בנובמבר 2001 בדוחה שבקטאר במטרה להביא לצמיחה בכלכלת העולמית ולעזור למדינות המתפתחות.

מדובר היה בשיחות סחר שנועדו להביא לרפורמה בתחום החקלאות, להוריד מכסים במוצרים תעשייתיים, להסיר הגבלים בסחר בשירותים וליצור כללים חדשים בנושאי תחרות, רכש ממשלתי, תהליכי מכס והשקעות – כל זאת תוך מתן דגש מיוחד לצרכים של המדינות המתפתחות כך שתוכלנה ליהנות מעולם של סחר חופשי.

במהלך חודש ספטמבר 2003 התקיימה ועידת השרים של הארגון בעיר קנקון שבמקסיקו. ועידה זו, הייתה אמורה לסמן את חצי הדרך של "סבב דוחה" שנועד להסתיים עד ינואר 2005. במהלך הדיונים התעוררו חילוקי דעות קשים בין המדינות המתפתחות לבין המדינות המפותחות שהביאו לקריסת הוועידה ועד היום עדיין לא הושג הסכם.

לפי דיווח ה-BBC, סבב השיחות קרס על רקע חילופי דברים פומביים וחריפים בין ארה"ב להודו וסין, המואשמות בהצבת מכשולים להתקדמות. לטענת ארה"ב, הודו וסין מגנות יתר על המידה על החקלאים ואינם פועלות מספיק כדי לפתוח את השווקים. שר המסחר ההודי כמאל נאת הכחיש את הטענה ואמר: "ארה"ב מעוניינת להרחיב את האינטרסים שלה בעוד אני מעוניין להגן על מחיית החקלאים". שר המסחר הסיני צ'ן דמינג אמר דברים דומים. "המחיר שארה"ב מבקשת גבוה כמו גן עדן".

במידה ולא יושג הסכם בסבב הנוכחי של השיחות, ישקעו הרפורמות בסחר העולמי לקיפאון של מספר שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully