וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: אירן תתקשה להגיע ליכולת גרעינית

גיל קדרון

9.7.2008 / 17:06

טוענת כי הסנקציות של האו"ם פגעו בתוכנית הגרעין האירנית. הפנטגון: עסקת טילי הנ"מ המתקדמים בין רוסיה ואירן רחוקה מסיכום

סגן שרת החוץ האמריקאית וויליאם ברנס הטיל היום (רביעי) ספק בהתקדמות האירנית בתוכנית הגרעין שלה, והזהיר את טהרן שהתעקשות על המשך פיתוח הגרעין "יגרור מחיר גבוה, וכזה שרק יילך ויעלה".

"בזמן שאירן מנסה ליצור מראית עין של התקדמות בתוכנית הגרעין שלה, ההתקדמות האמיתית הייתה מתונה בהרבה", אמר ברנס בעדות בוועידת החוץ של בית הנבחרים. ברנס הוסיף כי הלחץ על אירן בנושא הגרעין עתיד להתגבר.

"ברור שאירן טרם שיכללה את העשרת האורניום", הסביר ברנס. "וכתוצאה ישירה של הסנצקיות שהטיל עליה האו"ם היא מתקשה להשיג טכנולוגיה ופריטים בעלי חשיבות לתוכנית הטילים שלה, כולל כאלו בעלי שימוש כפול".

בעקבות הסנקציות מנסה טהרן לרכוש פריטים רבים שלכאורה אינם בעלי קשר ישיר לפיתוח גרעיני, אולם עשויים לעבור מספר שינויים שיהפכו אותם למתאימים לבניית צנטריפוגות ושאר אמצעים שדרושים לתוכנית הגרעין.

כמו כן, מסר היום הפנטגון כי עסקת טילי הקרקע אוויר מסוג SA-20 בין אירן ורוסיה אינה קרובה לסיכום. מדובר בטילים מהמתקדמים בעולם, שעלולים בעצם נוכחותם סביב מתקני הגרעין האירנים לטרפד כל מתקפה ישראלית או אמריקאית.

"החיזבאללה לא יגיב למתקפה באירן"

החיזבאללה לא יתקוף אינטרסים אמריקאים ולא יפתח במלחמה גלובלית בתגובה למתקפה ישראלית או אמריקאית נגד מתקני הגרעין של אירן, כך העריך היום (רביעי) מנהל סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA) מייקל היידן.

"היחסים בין אירן והחיזבאללה הם כמו בין שותפים, בכיר וזוטר", צוטט היידן בסוכנות הידיעות "בלומברג". "אין כאן בובות על חוט". התבטאותו של היידן הגיעה על רקע גל הספקולציות על מתקפה אפשרית נגד אירן, ספקולציות שניזונו מדוברים ישראלים, אמריקאים ואירנים כאחד. ספקולציות אלה היו אחד הגורמים לעליית מחירי הנפט בעולם לכדי 135 דולר לחבית. כשנשאל היידן ישירות אם לדעתו תתקוף ישראל באירן, סירב להגיב.

לפי היידן, ארגון החיזבאללה עשוי לחשוש מלתקוף את ארה"ב או ישראל, משום שפעולה שכזו תערער את שוק הנפט העולמי, ותגרור תגובה אמריקאית קשה. "האם האינטרס של החיזבאללה הוא להיכנס למלחמה עולמית נגד ארצות הברית של אמריקה?", תהה היידן בקול. "זו שאלה שמחפשת תשובה. יש לתקיפת אינטרסים אמריקאים תוצאות אחרות מאשר תקיפת ישראל".

ראש ה-CIA הוסיף כי שיקול נוסף שעשוי להנחות את החיזבאללה הוא ההשפעה העצומה שתהיה למהלכים שכאלו על אומות רבות אחרות בעולם.

הזירה הגרעינית איננה היחידה בה בא לידי ביטוי העימות בין ארה"ב ואירן. "המדיניות של הממשלה האירנית, מהדרגים הגבוהים ביותר, היא להקל על הרג חיילים אמריקאים וזרים בעירק", אמר היידן, שטוען כי מדיניות זו באה לידי ביטוי גם בניסיונות של ארה"ב ונאט"ו לייצב את הממשלה הפרו מערבית באפגניסטן.

אירן לא תתקוף

אתמול אמר נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד כי "לאירן אין תכניות לתקוף את ישראל", וזאת בתשובה לשאלת עיתונאי האם אירן מתכוונת למחוק את ישראל מהמפה. כך דווח בערוץ הטלוויזיה הממשלתי של אירן בשפה האנגלית, PRESS TV.

במסיבת עיתונאים שקיים בתום ועידת שמונה המדינות המתפתחות (D8) בבירת מלזיה קואלה למפור, אמר אחמדינג'ד, כי "המשטר הציוני איננו חוקי ויתפרק מעצמו". לדבריו, "הציונים אינם מסוגלים להחזיק מעמד ומנסים להסב את תשומת הלב ממצבם הנוכחי באמצעות האשמות כלפי אירן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully