וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים הרבה לרופא המומחה? תמשיכו לחכות

נעמה טלמור

3.12.2009 / 6:00

דו"ח של ארגון "רופאים לזכויות אדם" וקבוצת "שוויון בבריאות", חושף זמני המתנה חריגים בתורים למומחים בארבע קופות החולים. "על משרד הבריאות לפעול לצמצום זמני ההמתנה"

ארגון "רופאים לזכויות אדם" ו"קבוצת ב"ש - שוויון בבריאות, מפרסמים היום (חמישי) דו"ח החושף את זמני ההמתנה לרופאים מומחים בארבע קופות החולים וכן את הפערים בין קופות החולים עצמן ובין אזורים שונים בארץ. מהדו"ח עולה כי זמני ההמתנה בקופת החולים מאוחדת הם הקצרים ביותר עבור כלל האזורים הגיאוגרפיים וכלל תחומי רפואת המומחים.

אילוסטרציה. ShutterStock
"בקופות החולים כללית ומכבי נמצאו מספר התמחויות להן ממתינים מעל 28 ימים"/ShutterStock

זמני המתנה חריגים הוגדרו על ידי מחברי הדו"ח כמעל 28 ימים. מחברי הדו"ח מציינים כי "בקופות החולים כללית ומכבי נמצאו מספר התמחויות להן ממתינים מעל זמן זה. בקופת החולים מכבי זמן המתנה ארצי לריאומטולוג אורכת 34 ימים, כאשר בדרום נאלצים התושבים להמתין 88 ימים".

"בנושא הזה יש למשרד הבריאות אחריות בהיותו הרגולטור", אומרת שלומית אבני, מנהלת מחלקת תושבים בארגון "רופאים לזכויות אדם". אבני הוסיפה כי "עליו לפעול באופן מיידי למציאת פתרון לזמני ההמתנה החריגים, לאסוף נתונים בנושא, לפרסמם בציבור ולהפעיל תוכנית שמטרתה צמצום בפערים מהותיים בין קופות החולים השונות ובין מחוזות גיאוגרפים שונים בתוך הקופות".

"לא ייתכן שאנחנו מחכות לפעמים יותר מחודשים לרופא מומחה", אומרת רחל פרץ מרכזת קבוצת "שוויון בבריאות". פרץ הוסיפה כי "חשוב שקופות החולים יקצו את אותם משאבים בין המחוזות כדי שגם בבאר שבע יוכלו לראות רופא מומחה תוך זמן סביר".

הנתונים נמסרו מקופות החולים למחברי הדו"ח לאחר שאלו פנו בעתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי, במסגרת חוק חופש המידע, ודרשו לחשוף את המידע לציבור. "זוהי הפעם הראשונה שהמידע נחשף", מציינים ב"רופאים לזכויות אדם". עוד אומרים בארגון כי "קופת חולים לאומית היא קופת החולים היחידה שלא ניתן היה לקבל ממנה נתונים בדבר זמני המתנה לתורים. מהקופה נמסר לנו כי אין בידי הקופה נתונים כאלו וכי אין אפשרות לאסוף את הנתונים הללו במערכת הקיימת".

אילוסטרציה. שאטרסטוק, ShutterStock
חשוב שקופות החולים יקצו את אותם משאבים בין המחוזות כדי שגם בבאר שבע יוכלו לראות רופא מומחה תוך זמן סביר"/ShutterStock, שאטרסטוק

בהשוואה שנעשתה בין קופות החולים ניתן לראות בין היתר כי בקופת חולים כללית, זמן ההמתנה הארוך ביותר (26 ימים) נמצא במחוז דרום לתחום מומחה ריאות. במחוז דרום של קופת החולים מכבי עומד זמן ההמתנה לקבלת תור לרופא ריאומטולוג על 88 ימים, כאשר החציון הארצי הוא 34 ימים.

במחוז הדרום של קופת החולים מאוחדת, מתתינה 24 ימים למומחה ריאות, כאשר בשאר המחוזות לא ממתינים מעל לארבעה ימים. במחוז צפון של קופת החולים מאוחדת, נמצא זמן ההמתנה הממושך ביותר לתחום הריאומטולוגיה (30 יום), כאשר במחוז המרכז ממתינים ארבעה ימים.

סטטוסקופ. ShutterStock
המתנות ארוכות לרופאים המומחים/ShutterStock

ממשרד הבריאות נמסר כי "זמני ההמתנה לרופא יועץ על פי נתוני סקר מכון ברוקדייל סבירים. בעולם המערבי מקובלים זמני המתנה של חודשים (אנגליה, קנדה). שיעור הפניות בארץ לרופאים יועצים גבוה ביותר לעומת זה המקובל בעולם המערבי.
יודגש, כי במקרים דחופים ניתן להפנות את הנזקקים לכך בכל עת ולאלתר למערך המחלקות לרפואה דחופה בבתי החולים ולאשפוז על פי הצורך".

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "נושא המדידה של זמני המתנה הוא סבוך, ובשולי הדברים ידוע לנו שיש מחסור ברופאים מומחים מסוימים בפריפריה, ואנו – יחד עם קופות החולים ומשרד האוצר - עוסקים בניסיון להתוות תוכנית לצמצם פערים אלו".

מקופת חולים כללית נמסר כי "הגדלת זמינות השירות בכל רחבי הארץ היא משימה ראשונה במעלה הנמצאת על סדר יומה של הכללית. נכון להיום זמינות התורים במקצועות השונים היא כדלקמן: ריאות: המתנה ממוצעת 23 ימים, למעט מחוז דרום בו המתנה ממוצעת מגיעה ל-37 יום ונובעת ממחסור ארצי בתחום. גרסטראנטרולוגיה: המתנה ממוצעת 35 ימים. יצוין כי במחוז מרכז המתנה קצרה ביותר ביחס למחוזות אחרים - 29 ימים. קרדיולוגיה: ממוצע המתנה 18 ימים, מחוז מרכז 24 יום (ולא 28 כפי שהיה). באיזורים ובתחומים מסויימים קיים מחסור ברופאים בכלל ויועצים בפרט, הדבר משפיע ישירות על זמינות התורים, הבעיה הינה כלל ארצית ואף עולמית".

מקופת החולים מאוחדת נמסר כי "הממצאים ההשוואתיים המוצגים בדו"ח מעלים בבירור כי זמינות השירות במאוחדת במרבית מקצועות ההתמחות, נמצאת במקום הראשון ובוודאי מעבר לממוצע הכלל ארצי של יתר הקופות. הישגים אלה הינם תוצאה של פיתוח מתמיד של שירותי הקופה, כמו גם פתיחות בתחום הסדרי הבחירה. בנוסף, מערכת זימון תורים כלל ארצית הפועלת אצלנו בשילוב עם גמישות הסניף והקשר בין המוקד הארצי לזימון תורים לגורמי השטח. ועם זאת לא נשקוט על השמרים, ונוסיף לפעול גם בעתיד, להשוואת הזמינות בכל מחוזותינו במטרה לצמצם את הפערים בזמינות בין הפריפריה למרכז".

מקופת החולים מכבי נמסר כי "הדו"ח לא לוקח בחשבון את זמינות הרופאים במרפאות החוץ בבתי החולים וכמובן גם הם מעניקים שירותים לחברי מכבי. מכבי החלה להפעיל מערכת 'שיחת ועידה' במסגרתה מעניקים רופאים בכירים ייעוץ רפואי לרופא המטפל ולמטופלים שלו. שירות זה משפר משמעותית את הזמינות והנגישות לרופאים מתחומים רבים עבור חברי מכבי ברחבי הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully