וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 15 שנה: נלכד רוצח ההמונים ברואנדה

טליה שחר

6.10.2009 / 15:39

אידלפומסה ניזימאנה, בן שבט ההוטו שהיה מעורב ברצח כ-800,000 מבני שבט הטוטסי, נעצר באוגנדה. הוא יועמד למשפט בבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה ברואנדה

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: עידן גוראל)

המשטרה באוגנדה עצרה את אחד המבוקשים הבכירים ביותר ברצח העם ברואנדה ב-1994. אידלפומסה ניזימאנה נתפס אתמול (שני) בבירה קמפאלה, לאחר שנכנס למדינה מקונגו עם מסמכים מזויפים. כך אישרה דוברת משטרת רואנדה. הוא הוסגר לארושה, צפון טנזניה, כדי לעמוד למשפט בבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה ברואנדה.

ניזימאנה בן שבט ההוטו, היה ראש מערך המודיעין והמבצעים הצבאיים במהלך הטבח, בו נהרגו כ-800,000 מבני שבט הטוטסי. אחת המיליציות תחת פיקודו אף רצחה את המלכה רוזאלי ג'יקאנדה, אלמנת המלך מוטארה השלישי שמת ב-1959, זמן קצר לפני שרואנדה הפכה לרפובליקה. למחרת, ירו החיילים באמה של המלכה ובזזו את ביתה. ניזימאנה עומד בפני האשמות של רצח עם ופשעים נגד האנושות. יש עדיין 10 אנשים נוספים שמבוקשים בשל תפקידם בטבח ברואנדה.

בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה ברואנדה הוקם בעקבות החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, שהתקבלה ב-8 בנובמבר 1994. לבית הדין ניתנה הסמכות לדון בעבירות של רצח עם, פשעים נגד האנושות וכן פשעי מלחמה מסוגים מסוימים, שבוצעו נגד רואנדים ברואנדה עצמה או על ידי רואנדים במדינות השכנות לה, במהלך שנת 1994.

שבטי ההוטו והטוטסי היריבים חתמו על הסכם חלוקת סמכויות ביניהם ב-1993, אך הסכם השלום לא ארך ימים רבים, על רקע סירובם של קיצוניים בשבט ההוטו לחלוק את השלטון. העניינים יצאו משליטה ב-7 באפריל 1994, יממה אחרי שמטוס שהטיס את נשיאי רואנדה ובורונדי יורט באמצעות טיל. היה זה הרגע לו המתינו חברי ההוטו – כמיליון בני שבט הטוטסי ובני הוטו מתונים נטבחו בחודשים שלאחר מכן. החזית הפטריוטית של רואנדה (בני טוטסי) השתלטה על המדינה, תוך לחימה ומעשי רצח בלתי פוסקים.

בשלב זה החלה בריחה המונית של בני הוטו לעבר המדינות השכנות, בהן גם זאיר. בגבול בין שתי המדינות נאספו מחנות פליטים עצומים, שם מתו אלפים ברעב ובמחלות. בני הוטו, שברחו לקונגו, תקפו שם בני טוטסי והרציחות התפשטו גם למדינה השכנה.

עד היום לא נרגעה המתיחות האתנית והאלימות במדינה נמשכת, בעיקר מצד אנשי המיליציות הקיצוניות של שבט ההוטו, התוקפים מהמדינות השכנות בתוך רואנדה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
טרקטור גורף גופות קורבנות מרצח העם ברואנדה לקבר אחים. Jean Marc Bouju, AP
קבר אחים ברואנדה/AP, Jean Marc Bouju

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully