וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר סילבן שלום: "מקווה שהטורקים יתעשתו"

13.10.2009 / 14:25

השר סילבן שלום אמר כי "ההתדרדרות של הימים האחרונים ביחסים עם טורקיה אינה במקומה". ראש ממשלת טורקיה תקף את ישראל, בנאום לאנשי דת אמר ארדואן כי "העולם צפה בפצצות זרחן שנופלות על ילדים תמימים בעזה"

המשנה לרה"מ סילבן שלום התייחס היום (שלישי) להתבטאות ראש ממשלת טורקיה לפיה "ישראל הפציצה ילדים תמימים בעזה בפצצות זרחן". שלום אמר כי "ההתדרדרות של הימים האחרונים עם טורקיה אינה במקומה. טורקיה היא מדינה מוסלמית חשובה בעלת קשרים אסטרטגיים עם ישראל. אני מקווה שהטורקים יתעשתו ויבינו שהקשר בין שתי המדינות הוא אינטרס של טורקיה לא פחות משלנו. תמכנו וסייענו להם רבות בעבר ונעשה זאת גם בעתיד".

גורם מדיני אחר אמר לוואלה! חדשות כי, "ישראל עושה מאמץ אדיר להחזיר את יחסי העבודה הטובים עם טורקיה למסלולם, אבל הקולות שמגיעים מאנקרה אינם מעידים על רצון דומה. בדואט בין ישראל לטורקיה נראה שצד אחד דואג לטפח את היחסים בעוד שצד אחר מתאמץ לידות בהם אבן. התחושה היא שמישהו בטורקיה עושה הכל כדי לשמר את אווירת המתח החד צדדית בין אנקרה לירושלים".

בתוך כך, נפגש היום שר החוץ הסורי וואליד מועלם עם עמיתו הטורקי אהמט דבוטוגלו וחתם עימו על הסכם להעמקת שיתוף הפעולה האסטרטגי בין שתי המדינות. במסיבת עיתונאים משותפת אמר מועלם כי שביטחונה ויציבותה של טורקיה "הן חלק מביטחונה ויציבותה של סוריה". עוד שיבח מועלם את תפקידה של טורקיה כמתווכת "הגונה" בתהליך השלום וברך על החלטתה לבטל את התרגיל הצבאי עם ישראל.

שר החוץ הטורקי שיבח את שיתוף הפעולה עם סוריה ואמר כי הוא אסטרטגי. הוא הביע תקווה ששיתוף הפעולה יילך ויעמיק בכל המזרח התיכון והוסיף: "היחסים בין סוריה לטורקיה הם גורם מרכזי לפיתוח יחסינו עם העולם הערבי ומדינות המזרח התיכון. סוריה יקרה לנו, היא אחת המדינות החשובות בליגה הערבית. אין מה לחשוש מהידוק היחסים בינינו, שכן הדבר לא בא על חשבון אף מדינה אחרת אלא רק מסייע להידוק יחסינו עם מדינות ערביות נוספות".

ארדואן תוקף

התגובות הישראליות הזועמות הגיעו בעקבות דברים של ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן. העיתון הטורקי סבאח דיווח כי בפגישה שקיים ארדואן עם אנשי דת, מתח ארדואן ביקורת חריפה על פעולת ישראל בעזה והאשים אותה בתקיפת ילדים קטנים ברצועה. "העולם והאנושות ישבו על הספות הנוחות וראו את פצצות הזרחן שהושלכו לעבר ילדים תמימים בעזה". ארדואן והוסיף כי "בחלק מהמדינות ילדים מקבלים חינוך טוב ומתקני רפואה מתקדמים. במקומות אחרים יש ייאוש ופשעי מלחמה. והאנושות צופה בכל זה ממושבה הנוח".

מנגד ניסו בישראל להנמיך את הלהבות ולנסות לצמצם את המשבר עם טורקיה. שר הביטחון, אהוד ברק, נפגש היום עם ראש הממשלה הצ'כי, יאן פישר, ועם שר ההגנה הצ'כי, בוגדן קליץ'. ברק התייחס לביטול התרגיל האווירי של חיל האוויר בטורקיה ואמר כי "טורקיה היא מדינה חשובה ומרכזית באזורינו. לישראל יש יחסים אסטרטגים עימה במשך עשרות שנים. למרות העליות והירידות ביחסים בינינו, היחסים בין שתי המדינות חשובים לנו ולטורקים, ולכן הקשרים בין המדינות לא ייפגעו. התרגיל, שאמור היה להתקיים בהשתתפות חיל האוויר הישראלי, לא בוטל, אלא נדחה".

יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני קיימה אמש ראיון לטלוויזיה הטורקית הממלכתית TRT בו ביקשה להעביר מסר ישיר לציבור הטורקי. בראיון אמרה לבני כי "היחסים בין ישראל וטורקיה הם יחסים בעלי טבע אסטרטגי וכיו"ר האופוזיציה אני מודיעה שהיחסים הללו לא קשורים לסוג הממשלה שמכהנת בירושלים ואין בעניין הזה קואליציה ואופוזיציה".

לבני התייחסה למבצע עופרת יצוקה שהוביל למתיחות ואמרה כי "המבצע בעזה לא כוון נגד עזה ותושבי עזה. אנחנו עזבנו את עזה, נתנו לפלסטינים אפשרות לבנות שם את חייהם, נתנו תקווה, ובתמורה קיבלנו אלפי טילים על אזרחינו. המבצע כוון נגד הטילים ומי שיורה אותם, ומי שפעל בקרב אוכלוסיה אזרחית היה החמאס שבחר לעשות כן. אני יודעת שהתמונות מעזה היו לא פשוטות, החמאס בחר לפעול מאוכלוסיה אזרחית, להסתתר מאחורי אזרחים ולירות על ילדינו. יש הבדל תהומי בין מי שפוגע בילד בכוונה לבין מי שפוגע בו בשוגג במסגרת לחימה בשטח אזרחי. התמונות קשות אך הנהגה צריכה לעשות מה שנכון למדינתה, ולעיתים זה לא עומד בקנה אחד עם דעת הקהל שלא תמיד חשופה להכל".

לבני מנסה לגשר

יו"ר האופוזיציה סיכמה כי "את הקשר החשוב בין ישראל וטורקיה אפשר וצריך לנתב לשיתופי פעולה לקדם מטרות משותפות, בראשן קידום האזור, ולא לפגוע בו במשברים שניתן לפתור אותם וצריך לפתור אותם. שיתוף הפעולה הצבאי חשוב גם לטורקיה, היחסים חשובים לשני הצדדים ושניהם מניבים מהם מטרות חשובות שמקדמות את שתי המדינות. כל מנהיגות - גם בטורקיה - צריכה לעמוד לצד מה שנכון ובמקרה הזה - לצידם של המתונים באזור מול הטרור והאיומים הקיצוניים".

בתחילת השבוע פורסם כי הממשל הטורקי הודיע שחיל האוויר לא ישתתף בתרגיל הצבאי המשותף עם חילות האוויר של טורקיה, ארצות הברית, איטליה ומדינות נאט"ו. גורם ביטחוני אמר כי "הביטול הגיע לישראל במפתיע, בעיקר מפני שבחיל האוויר התכוננו לתרגיל חודשים ארוכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully