וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 הרוגים מירי במוזיאון היהודי בבריסל; "הרקע אנטישמי"

אדם נוסף נפצע באורח אנוש בתקרית ו-12 בני אדם נוספים הוגדרו נפגעי הלם. חשוד במעורבות באירוע נעצר. שרת הפנים הבלגית טענה כי הירי כוון נגד יהודים. "הקהילה היהודית בהלם"

צילום: יוטיוב ללא קרדיט

שלושה בני אדם נהרגו היום (שבת) ואדם נוסף נפצע באורח אנוש מירי בשכונת סבלון שבבריסל, סמוך למוזיאון היהודי של בלגיה. שירותי ההצלה מסרו כי 12 בני אדם נוספים מוגדרים נפגעי הלם, והם נלקחו להמשך טיפול. החשוד כשעתיים לאחר תחילת האירוע דווח כי נעצר חשוד במעורבות בביצוע הירי. לטענת שרת הפנים של בלגיה, ג'ואל מילקה, "כל הראיות מצביעות על כך שמדובר במתקפה אנטישמית".

מחקירה ראשונית, עלה כי מכונית מסוג "אודי", ככל הנראה גנובה, עצרה מחוץ למוזיאון. אחד מנוסעיה נכנס למוזיאון כשעל גבו הוא נושא תיק ופתח באש. הוא יצא מהמוזיאון ונמלט במכונית, כשאיתו אדם נוסף או שניים.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
האפיפיור נחת בירדן: "יש להגיע לפתרון צודק לסכסוך"
תיעוד: "תג מחיר" של טבעונים בחנויות בשר ודגים
קליפורניה: חמוש פתח באש מרכב, הרג שישה - ומת

הרוגים מירי סמוך למוזיאון היהודי בבריסל. רויטרס
"זו התוצאה הבלתי נמנעת של אקלים שמעודד שנאה". אנשי כוחות הביטחון סמוך למוזיאון בבריסל/רויטרס

מארק, העובד סמוך לזירת הירי, סיפר לרשת RTL הבלגית: "שמעתי רעש שנשמע כמו ירי, לפחות חצי תריסר יריות. אז היה שקט במשך דקה, ואז הירי התחדש, עוד חצי תריסר יריות. המשטרה הגיעה וסגרה את האזור. גם אמבולנסים הגיעו למקום. כל הרובע נסגר, וכעת יש פה כוחות משטרה גדולים, שוטרים סמויים, אמבולנסים ועוברי אורח רבים".

שר החוץ של בלגיה, דידייה ריינדר, ביקר בזירת הירי, והגיב למקרה בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "אני בהלם מהרצח שבוצע במוזיאון היהודי. מחשבותיי עם הקורבנות ועם משפחותיהם", כתב.

ג'ואל רובינפלד, נשיא הליגה הבלגית נגד אנטישמיות LBCA, אמר כי "מדובר במעשה טרוריסטי, המתנקש נכנס במכוון למוזיאון היהודי". לטענתו, "זה היה חייב לצערנו להגיע, השיח האנטישמי קיים בחופשיות. זו התוצאה הבלתי נמנעת של אקלים שמעודד שנאה". יו"ר ארגון הגג של הקהילות היהודיות בבלגיה, פיליפ מנקייביץ', טען: "לא רק הקהילה היהודית נמצאת על הכוונת, אלא כל הדמוקרטיה הבלגית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

זירת האירוע:

בטי דן, מנהלת קק"ל בבלגיה סיפרה היום על הדאגה הרבה בקרב חברי הקהילה היהודית בעיר לאחר האירוע החמור. "כולם נכנסים לפייסבוק ומתקשרים אחד לשני כדי לברר אם יש מישהו שחסר ולא נמצא", סיפרה. "הודיעו לנו לא ללכת לעבודה במקומות של מרכזים יהודים. היום בערב, למשל, יש כל מיני אירועים של יהודים לכבוד יציאת השבת, אבל הכול מבוטל בגלל הירי. אנחנו מחכים לדעת מי הקורבנות. עוד לא יודעים אם אלה יהודים".

דן סיפרה עוד כי כבר זמן רב חשים חברי הקהילה כי "האנטישמיות גדלה. רואים את זה במדיה בטלוויזיה ובעיתונים". לדבריה, "זה תמיד נגד ישראל והיהודים. כל הכתבות על מה שקורה בארץ תמיד שליליות. כרגע כל הפוליטיקאים אומרים שזו טרגדיה, אבל אנחנו לא תמימים. כל פעם שיש כתבות נגד יהודים וישראל לא עושים כלום". "אנחנו מרגישים שאין עתיד לילדים שלנו באירופה", הוסיפה, "זה לא כמו לפני 20 שנה. יש כל הזמן אבטחה סביבנו. אי אפשר לטייל עם כיפה או עם מגן דוד בחופשיות. כל הדברים האלה לא היו בעבר. אני נולדתי בבלגיה ולא הרגשתי ככה, זה רק ב-10 השנים האחרונות".

כריסטוף גווסאנס, היועץ המשפטי של הליגה הבלגית נגד אנטישמיות, הודה כי "הקהילה מופתעת מאוד. מזה 32 שנים שלא הייתה תקיפה פיזית אלימה בסדר גודל שכזה. הפעם האחרונה הייתה ב-1982 נגד בית הכנסת הגדול". לדבריו, "היינו מודעים לתעמולה האנטישמית של פוליטיקאים נגד יהודים בתקופה האחרונה, ואם מדובר בפגיעה אנטישמית קרוב לוודאי שזה תוצר לוואי של הרעיונות האנטישמיים המופצים בבריסל מזה עשור".

אירוע הירי האחרון על רקע אנטישמי בעולם אירע בחודש שעבר, אז נהרגו שלושה בני אדם בשתי תקריות ירי בשני מרכזים של הקהילה היהודית בקנזס שבארצות הברית. אירוע הירי הראשון התרחש במרכז קהילתי בעיר אוברלנד פארק, בעת שמאות תלמידי תיכון היו במקום לרגל אודישנים לתחרות שירה. האירוע השני אירע במרכז הדיור המוגן למבוגרים "כפר שלום", הממוקם במרחק של כ-2.5 קילומטרים מהמרכז הקהילתי.

בהכנת הידיעה השתתפה דנה ירקצי

שלושה הרוגים מירי סמוך למוזיאון היהודי בבריסל. רויטרס
בריסל, היום/רויטרס
שוטרים מפנים את זירת הירי ליד המוזיאון היהודי בבריסל, מאי 2014. מתוך טוויטר, צילום מסך
שוטרים מפנים את זירת הירי ליד המוזיאון היהודי בבריסל, מאי 2014/צילום מסך, מתוך טוויטר
הרוגים מירי סמוך למוזיאון היהודי בבריסל. רויטרס
הרוגים מירי סמוך למוזיאון היהודי בבריסל/רויטרס
הרוגים מירי סמוך למוזיאון היהודי בבריסל. רויטרס
הרוגים מירי סמוך למוזיאון היהודי בבריסל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully