וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף למרחץ הדמים בקייב? "הסכם בין הנשיא לאופוזיציה"

שליח וואלה! לקייב מדווח כי בתום פגישה בת 8 שעות, בתיווך צרפת וגרמניה, סיכמו הצדדים על הקדמת הבחירות לדצמבר, וביטול עסקת הענק שתוכננה בין אוקראינה לרוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

הקדמת הבחירות לפרלמנט ולנשיאות, צמצום סמכויות הנשיא וביטול עסקת ענק עם רוסיה: הבוקר סוכמו הסוגיות לפתרון המשבר באוקראינה בין הנשיא ויקטור ינוקוביץ' לבין האופוזיציה במדינה ואחר הצהריים (שישי) חתמו הצדדים באופן רשמי על ההסכם. בשיחות שבהן גישרו הצדדים על הפערים, ואשר נמשכו כשמונה שעות, תיווכו שרי החוץ של גרמניה, צרפת ופולין. במסגרת ההסכם יוקדמו הבחירות לדצמבר השנה, ובמקביל ינוקוביץ' התחייב להעביר רפורמות שיגבילו את סמכויותיו. כתב רויטרס שנכח במעמד החתימה דיווח כי הטקס ארך כמה דקות, במהלכן הנשיא "לא חייך". שני שרים באיחוד האירופי היו עדים במעמד החתימה.

כמו כן, אוקראינה דחתה הבוקר את תכנית הסיוע של רוסיה בסך שני מיליארד דולרים. סיוע כספי זה הוא חלק מחבל ההצלה שהציעה רוסיה לשכנתה הנתונה לחובות כלכליים גדולים, אשר היה לגורם מרכזי במהומות שהתפשטו באחרונה ברחבי המדינה.

מהומות אלימות במרכז קייב. אוקראינה, 20 בפברואר 2014. GettyImages
לקראת הסכם? בינתיים, המהומות חודשו גם הבוקר/GettyImages

לדברי יועצת הנשיא, הוא היה מוכן לכל ויתור שיידרש להשבת השקט לרחובות אוקראינה הסוערת, שבה נהרגו 77 בני אדם מאמצע השבוע ו-577 נפצעו - זאת לפי משרד הבריאות המקומי. השיחות התקיימו לאחר יום סוער אתמול ברחובות קייב, שבו כבש ההמון את כיכר העצמאות בבירה וקרא לנשיא להתפטר. הבוקר חודשו המהומות בעיר וכמאה אלף בני אדם מפגינים בשעה זו בכיכר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ערב יורד על מרכז קייב שם מתו ונפצעו מפגינים רבים ביממה האחרונה, אוקראינה. פברואר 2014. AP
האזרחים מבוהלים. מהומות בקייב, אמש/AP
עימותים במרכז קייב. אוקראינה, 20 בפברואר 2014. רויטרס
"מפחד לחשוב כמה אנשים נפצעו". מפגין שהוכה על ידי כוחות הביטחון בקייב/רויטרס

קנה מידה לירידה בפופולריות של הנשיא, ניתן אתמול בפרלמנט האוקראיני כאשר האסיפה אימצה את ההחלטה על הפסקת הירי מצד כוחות הביטחון, וכן קראה להסגת כוחות המשטרה ולסיום האלימות נגד המפגינים. שנה לפני סוף כהונתו, ינוקוביץ' סירב עד כה לדון באפשרות הקדמת הבחירות במדינה, אולם מעמדו החלש ניכר בפיטוריהם של אנשי מפלגתו בעיירת קייב, שנטשו במחאה על האלימות נגד המפגינים. הגם שרוב המפגינים האלימים בקייב מזוהים עם הימין הקיצוני במדינה, דעת הקהל במדינה מתנגדת נמרצות לכל אלימות נגד אזרחים.

כשהממשלה העדיפה את פוטין: שורש המחאה

אמש שוחח סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם הנשיא ינוקוביץ', נוכח האלימות וההרוגים הרבים בבירה קייב בעימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון. לפי הודעת הבית הלבן, ביידן גינה בחריפות את השימוש באלימות נגד המפגינים בקייב, וקרא לינוקוביץ' להסיג את כל הכוחות מרחובות העיר, בזה גם את הצלפים ואנשי הכוחות המיוחדים. הוא הבהיר שארה"ב מוכנה להטיל סנקציות על גורמים רשמיים שיימצאו אחראים לשימוש באלימות. "סגן הנשיא דחק בנשיא אוקראינה לפעול מידית מול האופוזיציה על מנת לתת ביטוי לשאיפה הלגיטימית של העם האוקראיני", נמסר מהבית הלבן. "ביידן ציין שארה"ב תומכת באוקראינה חופשית ודמוקרטית, אשר תעניק לאזרחיה את העתיד לו הם מייחלים".

מוקדם יותר אמש שוחח נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בנוגע לנקיטת צעדי סיוע, העשויים להביא לקץ האלימות באוקראינה. כמו כן, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח עם ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון. "פוטין הדגיש את החשיבות הבהולה שבהבאת שפיכות הדמים במדינה לידי סיום", נמסר בהודעת הקרמלין.

המחאה נגד ממשלת ינוקוביץ' החלה בנובמבר אשתקד, כאשר ממשלת אוקראינה העדיפה המשך התקשרות כלכלית עם רוסיה על חתימה על שיתוף פעולה עם האיחוד האירופי. המוחים ראו בכך שגיאה חמורה, שכן לדידם במקום לייצר קשרים כלכליים עם מדינות אירופה, העדיף ינוקוביץ' להחזיר את המדינה לימי השלטון הסובייטי. ברביעי בלילה דובר על הפסקת אש, אולם זו נחתמה עם פלג זניח באופוזיציה, והמהומות חודשו אתמול - ואף הוחרפו, כאשר 47 בני אדם נהרגו בהפגנות.

(עדכון ראשון: 09:36)

אוקראינה. רויטרס
אוקראינה/רויטרס
אוקראינה. רויטרס
אוקראינה/רויטרס
אוקראינה. רויטרס
אוקראינה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully