וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס בירדן: "לא לבזבז זמן ולחזור למשא ומתן"

אחר הצהריים צפוי נשיא המדינה לשאת נאום מדיני בכנס כלכלי בירדן, שעל פי דיווחים יהיה דרמטי ביותר. עם הגעתו לכנס, אמר פרס לעיתונאים: "זהו הזמן לשלום, זהו רצון הכלל"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

כשברקע דיווחים על נאום דרמטי שצפוי לשאת אחר הצהריים נשיא המדינה, שמעון פרס, בכנס הכלכלי העולמי בירדן, הבוקר (ראשון) הוא פתח את ביקורו בממלכה באומרו כי לאחר מינויו של ג'ון קרי לשר החוץ של ארצות הברית, ישנה הזדמנות לשלום. "זהו הזמן לשלום - זהו רצון הכלל וזוהי האופציה הברורה", אמר הנשיא בפני כלי תקשורת עם הגעתו לכנס. "אל לנו לפספס את ההזדמנות החשובה לקידום תהליך השלום, ולהחליפה באכזבה לשני הצדדים".

"ישנו סוף מוסכם לסכסוך והוא שתי מדינות לשני עמים אשר חיות זו לצד זו בשלום ובצדק. אני מאמין ויודע כי ניתן להתגבר על הפערים בין הצדדים תוך זמן קצר", הוסיף פרס. "שאיפתנו היא לא לבזבז זמן ולחזור למשא ומתן בהקדם האפשרי כדי להשלים תהליך שלום מלא עם הפלסטינים המבוסס על שתי מדינות לשני עמים". לדבריו, ככל שהדבר תלוי בפלסטינים, ישנה התחלה יעילה ופתרון מוסכם. "הפתרון המוסכם הוא פתרון שתי המדינות שחיות בשלום ובהגינות, הפתרון בפועל הוא הרשות הפלסטינית".

נשיא המדינה פתח את ביקורו המדיני בירדן. מאי 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס בהגעתו לכנס בירדן/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

כאמור, אחר הצהריים יישא פרס נאום במליאת הכנס, וכן ידברו גם השר קרי, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ועבדאללה מלך ירד. על פי דיווח בעיתון "מעריב", צפוי הנשיא פרס לפנות ישירות לאבו מאזן בקריאה לחזרה לשולחן המשא ומתן ולהכריז כי ישנו רוב בציבור הישראלי לחזרה לגבולות 67'.

מקורביו של הנשיא הכחישו את הדיווח, אך מלשכתו נמסר כי הנשיא צפוי להתייחס בנאומו לסוגיות מדיניות בוערות העומדות על סדר היום של המזרח התיכון, ובראשן חשיבות החזרה לשולחן המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים, וידגיש כי ישראל מושיטה יד לשלום לכל שכנותיה במזרח התיכון.

שטייניץ: "לא ידעתי שפרס הפך לדובר הממשלה"

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר, התייחסו כמה שרים לנושא. השר יובל שטייניץ אמר בתגובה: "לא ידעתי שפרס הפך להיות דובר הממשלה. החלטות נקבעות בממשלה וכל הצהרה כזו, איך אומר במילים עדינות, לא מועילה לישראל".

שר התיירות, עוזי לנדאו, דיבר במרומז על הדברים המיוחסים לפרס. "אינני רוצה להתייחס להצעות של אישיות פוליטית כזו או אחרת. השר (אבא. י"א) אבן אמר פעם שגבולות 67' הם גבולות אושוויץ. איזו מדינה רוצה להגיע לגבולות שהיא לא מסוגלת להגן על עצמה? אם הרשות הפלסטינית, שכבר חתמנו איתה על הסכם, התפרקה כבר מי רוצה לחתום על הסכם עם מדינה שיכולת קיומה מוטל בספק גדול? שלא נשכח מה קיבלנו בנסיגה בעזה. אנו קיבלנו חמאס וטרור תחילה. אנו צריכים להיות ריאליים".

ביום חמישי האחרון נועד הנשיא עם שר החוץ האמריקני, בעת שביקר בישראל. "הצלחתך תהיה הצלחתנו, והפסדך יהיה הפסדנו", אמר פרס לקרי. "כולנו חולקים את המשימה - השגת שלום - ישראלים ופלסטינים, מבוגרים וצעירים, אימהות וילדים. אני מאחל להצלחתך, עלינו לעבוד עמך". קרי הודה לפרס על הדברים ובעניין המשא ומתן אמר כי הוא "מקווה שהמנהיגים ימצאו דרך למצוא פשרות ולהשיג את המטרות של שני הצדדים".

תמונות מפגישתם של הנשיא פרס ומזכיר המדינה האמריקאי קרי, מאי 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
קרי ופרס, בחמישי האחרון/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully