וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע עבר איש קבע לשעבר למחנה פליטים בבית לחם?

יהושע בריינר

11.6.2012 / 13:10

אנדריי פששניקוב בן ה-24 עלה לארץ כנער ואף שירת בצה"ל, אך בשלב מסוים החליט "להתנתק סופית מהמערכת המדכאת והכובשת" ולעבור לבית לחם. כעת הוא מואשם בהפרת צו אלוף

בימים האחרונים, הגישה המדינה כתב אישום חריג נגד אנדריי פששניקוב, צעיר ישראלי בן 24 באשמת הפרת צו של אלוף פיקוד המרכז, האוסר על כניסה לשטחי A, לאחר שזה העתיק בחודשיים האחרונים את מקום מגוריו אל מחנה הפליטים דהיישה שבבית לחם. פששניקוב, איש קבע לשעבר בחיל התקשוב, החליט לעבור להתגורר בשטחי הרשות הפלסטינית לאחר שהגיע לכלל מסקנה כי הוא "לא מכיר במערכת הציונית", והביע את רצונו להזדהות במאה אחוזים עם האוכלוסייה הפלסטינית המדוכאת, כהגדרתו. פששניקוב אף ביקש לוותר על אזרחותו הישראלית, אולם כתב האישום הוגש נגדו בשבוע שעבר, לאחר שהועלתה טענה שהוא הצטרף לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין - טענה שלבסוף לא הוכנסה לכתב האישום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מכיר במערכת הציונית". אנדריי פששניקוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיפורו החריג של פששניקוב נראה היה מוזר אפילו לשכניו החדשים מבית לחם. בגיל 13, הוא עלה לארץ מטג'יקיסטן, ובמשך מרבית חייו בארץ התגורר בבת ים. בגיל 18, הוא התגייס לשירות צבאי, ואף שימש במשך שנה כאיש קבע בחיל התקשוב, שם עבד כמתכנת. בשנות נעוריו, הוא החל להתוודע לנושא הפוליטי ולדבריו עבר שינוי מהותי שנמשך במהלך שירותו. "התחלתי להבין את המציאות הפוליטית וכיצד המערכת הציונית מפעילה את שיטות הדיכוי שלה. במהלך השירות שלי, לא הייתי שותף פעיל לפעולות של דיכוי, בכל אופן לא יותר מאחרים", מספר הצעיר. "הייתה לי גישה למערכות הכי סודיות, וקיבלתי סיווג ביטחוני לרמה הגבוהה ביותר. לבסוף החלטתי לעשות מעשה ולהתנתק סופית מהמערכת המדכאת והכובשת. ביקשתי גם לוותר על האזרחות הישראלית שלי ולא לקבל את הפריבילגיות שנותנים לך על מנת לנצל אותך לצורך הכיבוש".

בית לחם, דצמבר 2010. אורי לנץ
גם שכניו במחנה הפליטים התייחסו אליו בספקנות. בית לחם/אורי לנץ

פששניקוב החל בפעילות פוליטית, ולפני מספר חודשים הוא החליט להעתיק את מקום מגוריו לבית לחם. בתחילה, עבד שם בבית מלון מקומי, וכעבור זמן קצר הוא שכר דירה במחנה הפליטים, אולם במהלך חודש מאי הוא נעצר על ידי המשטרה הפלסטינית. "הם אמרו שקיבלו דרישה מישראל להחזיר אותי", משחזר פששניקוב, "הם הגיעו לדירתי, ערכו חיפוש שם ומצאו תעודת סיום שירות צבאי. בדרך החוצה מבית לחם, הם דאגו להראות את התעודה לעוברים ושבים כדי להגדיל לכאורה את הסיכון שלי. בפועל, הם שיתפו פעולה עם ישראל והעבירו אותי למחנה צבאי בבית ג'אלה ומשם הועברתי למשטרת קריית ארבע", הוא מספר. כעבור חקירה קצרה, שוחרר פששניקוב בתנאים מגבילים, אולם כבר באותו היום הוא שב לדירתו בבית לחם. הוא נעצר בשנית, ושהה בסך הכל שמונה ימים במעצר.

כאמור, כעת תלוי נגדו כתב אישום בבית משפט השלום בירושלים, שם הוא הצהיר כי אינו מכיר במדינת ישראל ובמערכת הציונית. לדבריו, גם שכניו במחנה הפליטים התייחסו אליו בספקנות. "רבים מהם התייחסו אליי בחשד רב, אולם היחס השלילי שלהם אליי אינו שולל את זכותם לאדמותיהם ולדרישה להפסיק את הכיבוש. ברור לי שיהיו כאלה שיחשבו שאני משוגע, אבל לא לכולם יש את הכוח לחשוב בעצמם בגלל המערכת", הוא אומר.

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully