וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך הרפז: דריכות שיא לקראת פרסום טיוטת המבקר

4.3.2012 / 0:50

בתום כמעט שנה וחצי של חקירה סבוכה, טיוטת דו"ח הבדיקה תועבר למבוקרים. מסתמן כי על הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי תוטל מידה רבה של אחריות בפרשה, ויתכן שגם אהוד ברק יספוג אש

במערכת הביטחון יש דריכות שיא לקראת הפצת טיוטת דו"ח מבקר המדינה בפרשת מסמך הרפז. החקירה בנושא ארכה כשנה וחצי. מאות עדויות נמסרו במהלך בדיקת הפרשה שתחילתה בפרסומו של מה שכונה בזמנו "מסמך גלנט", שכוון נגד הרמטכ"ל גבי אשכנזי. המסמך נועד לסלול את הדרך למינויו לתפקיד של אלוף יואב גלנט ולפגוע בסיכויי התמודדותם של האלופים גדי אייזנקוט ובני גנץ. במהלך החקירה, הודה בועז הרפז בזיוף המסמך ושב בו לאחר מכן מגרסתו. לא ברור מה היה המניע שהביא אותו לזייף את המסמך.

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי המבקר, מיכה לינדנשטראוס, יטיל ביקורת חריפה על הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, ועל לשכתו ופקודיו. אשכנזי נערך להתקפה תקשורתית עליו, ושכר את שירותיו של איש יחסי הציבור, איתי בן חורין, כדוברו. גורמים בסביבתו הקרובה של אשכנזי מעריכים כי הדו"ח ימתח ביקורת גם על התנהלותו של שר הביטחון, אהוד ברק, בהליך בחירתו של יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל בפרט, ועל הליך בחירת הרמטכ"ל בכלל.

גבי אשכנזי נואם בכנס טרור, הרצליה, ספטמבר 2011. דרור עינב
המסמך נועד לפגוע במעמדו של הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי/דרור עינב

טיוטת הדו"ח אמורה להימסר למבוקרים בצהריים (ראשון) בשעה 16:00. עדיין לא ברור אם פרט לאשכנזי ולשר ברק, ולקצינים ארז וינר וגדי איזנקוט, יקבלו את המסמך גורמים נוספים במערכת הביטחון שלקחו חלק בפרשה ונחשפו לחלקים מהמסמך. מבקר המדינה הזהיר את המעורבים מפני הדלפה של תכני הטיוטה.

הניסיון להגדיר את גלנט כ"נעלב סדרתי" בדמותו של דוד לוי

בתחילת 2010, כמה אלופים במטכ"ל העריכו כי מתנהל קמפיין מתוזמן לבחירתו של אלוף גלנט לתפקיד הרמטכ"ל, ברקע מאבק תקשורתי בין לשכת הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, לשר הביטחון ברק. אשכנזי טען כי ברק מנסה להכתיר אותו כ'דוד לוי, נעלב סדרתי'. בתחילת אוגוסט 2010, חשף העיתונאי אמנון אברמוביץ' מסמך ועליו לוגו משרדו של אייל ארד, ובו הנחיות ליצירת תדמית חיובית עבור יואב גלנט, שהתמודד על תפקיד הרמטכ"ל, והנחיות ליצירת תדמית שלילית למועמד הנוסף, בני גנץ, ועבור והרמטכ"ל אשכנזי. גלנט וארד הכחישו כל מעורבות בכתיבת המסמך, ובמשטרה נפתחה חקירה כדי לברר מי עומד מאחורי זיוף המסמך.

מצעד מוסרי העדות למשטרה כלל את הרמטכ"ל אשכנזי, אלופים במטה הכללי, גורמים בלשכתו של שר הביטחון ברק ואזרחים, בהם אנשים במשרדו של ארד.

המשטרה ניקתה מחשד את כלל מוסרי העדות, וסימנה את בועז הרפז, סא"ל במילואים במערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין, כעומד מאחורי הזיוף. הוא נעצר לחקירה והודה בזיוף. מאוחר יותר חזר בו ושינה את גרסתו, וטען כי גורם אלמוני מסר לו את המסמכים במעטפה. בכך אישרה המשטרה לשר הביטחון להתחיל בהליך בחירת רמטכ"ל חדש, ובסופו נבחר אלוף יואב גלנט לתפקיד.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר הביטחון ברק ואלוף במיל' גלנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתום פרסומים שונים שתרמו את חלקם לפרשה, ומעורבות של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה בנושא, הוחלט לבטל את הבחירה בגלנט, ולבחור תחתיו את אלוף בני גנץ לתפקיד הרמטכ"ל, לאחר שנמצאו אי-סדרים בהתנהלותו של גלנט ועבירות בנייה בביתו.

מי חותר תחת שר הביטחון?

באותה תקופה הופיעו פרטים מביכים בפרשה שחשפו את האופן שבו פורסם המסמך בחדשות ערוץ 2. התברר כי את המסמך העביר עוזר הרמטכ"ל, אל"מ ארז וינר, לידי אל"מ במיל' גבי סיבוני, מקורבו של אלוף גדי איזנקוט. סיבוני התייעץ קודם לכן עם תמיר פרדו, שלימים מונה לתפקיד ראש המוסד, ושאל אותו מה לעשות במסמך. לאחר מכן מנועץ באבי גוט, ששימש בלדר להעברת המסמך לחברת החדשות של ערוץ 2. עוד התברר כי במשך חודשים היה המסמך בידיו של הרמטכ"ל אשכנזי, שבחר לא לעשות בו שימוש פומבי, אך הציג אותו לאלופים גדי איזנקוט ובני גנץ.

למרות שהמשטרה סתמה את הגולל על הפרשה, וטענה כי אין בה מעורבות של אנשי צבא, החליט שר הביטחון ברק למנות את אלוף במיל' יצחק בריק, נציב קבילות חיילים, לעמוד בראש ועדה שתבחן את ממצאי חקירת המשטרה בתחום האתי, בשל מעורבות קצינים בפרשה. ברק טען כי "היה ניסיון לחתור תחת חוק יסוד הצבא, שמשמעותו חתירה תחת סמכותו של שר הביטחון וניסיון להשפיע עליו בבחירת הרמטכ"ל". מבקר המדינה חקר את הפרשה, וכדי למנוע ניגוד עניינים, הורה ברק להקפיא את כתב המינוי של הוועדה עד לסיום עבודת המבקר.

במערכת הביטחון מדגישים כי לא מן הנמנע שאם מבקר המדינה לא ימצא עבירות פליליות או כשלים חמורים בהתנהלות קציני צה"ל, יחליט שר הביטחון להשיב את כתב המינוי לוועדת בריק, שתבחן את הפן האתי של מעורבות קציני צה"ל בפרשה.

יש פגר על שולחן המטה הכללי

ממצאי דו"ח מבקר המדינה מעוררים סקרנות רבה, ובעיקר דריכות רבה, בקרב צמרת צה"ל והמערכת הביטחונית. עשויות להופיע בו טענות קשות כלפי אל"מ וינר, שנבחר לכהן כקצין חינוך ראשי בדרגת תא"ל, ושקידומו הוקפא בשל הפרשה. עננה מרחפת גם מעל ראשו של אלוף גדי איזנקוט, ששמו אוזכר בפרשה כמי שידע על המסמך, ולא דיווח על כך לשר הביטחון, אך עם זאת ביקש מגבי אשכנזי להעביר את המסמך לראש הממשלה או ליועץ המשפטי לממשלה.

הרמטכ"ל, בני גנץ, כינה את הפרשה "פגר על שולחן המטה הכללי", וטען, עוד בטרם נבחר, כי יש לחקור את הפרשה לעומק כדי להוציא את האמת לאור ו"לאוורר את הסירחון מצמרת המטה הכללי".

מאז גילוי המסמך, התפרסמו פרטים רבים ומביכים על המעורבים בו. בין היתר, חשפה העיתונאית אילה חסון כי בין הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי ורעייתו לבין בועז הרפז התקיים קשר הדוק. היא הציגה מסרונים שהחליפה רונית אשכנזי עם בועז הרפז, שעדיין מתכחש לכתיבת המסמך. לדברי מקורבי של הרפז, הוא נוצל על ידי כלל המעורבים בפרשה, ש"עבדו עליו". הוא עדיין ממתין להחלטת פרקליטות המדינה בעניין הגשת כתב אישום נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully