וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה חילונית במצרים: בלוגרית ערומה, גברים ברעלה

ניר יהב

17.11.2011 / 14:15

חופש הביטוי והכפייה הדתית עלו למרכז הדיון הציבורי במדינה, לאחר שצעירה פרסמה ברשת תמונות עירום עצמיות. לאות תמיכה בזכויות נשים, החלו גברים לפרסם בפייסבוק תמונות של עצמם ברעלה

סערה בנושא חופש הביטוי והכפייה הדתית פרצה השבוע מגבולות האינטרנט ומסעירה את החברה המצרית כולה. הכל התחיל עם בלוגרית מצרית צעירה בשם עליא מגדה אל-מהדי, המוחה נגד דיכוי נשים במדינה, שפרסמה בתחילת השבוע תמונות עירום של עצמה, תחת הכותרת "אמנות עירומה", בבלוג שלה - והפיצה אותן גם בפייסבוק ובטוויטר. ליד התמונות כתבה שמדובר במחאה למען חופש הביטוי ונגד הקיצוניות האיסלמית, שכופה, לטענתה, על הנשים המוסלמיות לעטות רעלה.

הפרסום עורר סערה אדירה במצרים: צעירות רבות הודיעו כי יחקו את המעשה של אל-מהדי, רבים הביעו זעם, ואילו מנגד, אחרים טענו כי הגיע הזמן לנהל דיון על חופש הביטוי במדינה. גם גברים לא מעטים הביעו הזדהות עם המעשה של אל-מהדי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצנזורה - לא במקור. מתוך הבלוג של אל-מהדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגדיל לעשות סטודנט מצרי שהקים עמוד בפייסבוק, בו קרא לגברים מצרים לפרסם תמונות שלהם עוטים רעלה, במחאה על קוד הלבוש המוסלמי הנכפה על נשים ולא על גברים. עד מהרה, נענו לקריאה עשרות גברים ופרסמו בעמוד הפייסבוק תמונות שלהם כשרעלה עוטפת את ראשם. חלק מהגולשים אף הציעו לקיים הפגנה בכיכר א-תחריר שבקהיר, שבה יעטו גברים רעלות במחאה על דיכוי נשים במדינה.

"רעלה היא תוצאה של לחץ פוליטי"

אל-מהדי, שהפכה בתוך ימים בודדים לדמות פופולרית ונערצת על צעירים במצרים, הסבירה בבלוג מהי משמעות הרעלה עבורה: "בשבילי, רעלה היא לא בחירה אישית אלא תוצאה של לחץ פוליטי וחברתי. הבחורות שאני מכירה שעוטות רעלה עושות כך בגלל המשפחות שלהן, או משום שהן לא רוצות שיטרידו אותן ברחוב. אני לא מבינה למה אנחנו תמיד צריכים להכתיב לנשים מה ללבוש, ולא לגברים. להגיד לגברים לעטות רעלה זו דרך לומר להם 'תראו איך אנחנו מרגישות'".

"החברה עדיין רואה בנשים אובייקטים מיניים", הוסיפה אל-מהדי. "83% מהנשים טוענות שהוטרדו מינית, ונשים רבות חשות שהרעלה מגנה עליהן מהטרדה. אנשים רבים מוקיעים הטרדה של נשים במצרים, אך לדעתי זה לא מספיק. הותקפתי בעקבות תמונת העירום שפרסמתי בפייסבוק. אני מבינה שזה גרם להלם בחברה שמרנית כמו שלנו, אבל אני לא מתכוונת לשנות את דעותיי בגלל זה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גבר ברעלה. עוד אחת מהתמונות שהועלו לפייסבוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם יוזמת הגברים ברעלות נתקלה בלא מעט תגובות נזעמות. מוחמד רפעת אימאני, סופר המזוהה עם הזרם האיסלמי, אמר כי הוא מגנה את הגברים שעטו רעלה, "אפילו אם זה היה בהומור, משום שהדת שלנו אוסרת לחלוטין לחקות נשים. עטיית רעלה היא חובה דתית. זו חובתה של כל אשה מוסלמית. אני עובד עם נשים מוסלמיות שלא עוטות רעלה, וזו זכותן, אך איני חושב שהן ממלאות אחר מצוות הדת".

לפניות לכתב: nir_yah@hotmail.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוד הפייסבוק של אל-מהדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully