וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא קפריסין מרגיע את טורקיה: נדע להתחלק בגז

22.9.2011 / 19:02

לאחר שקפריסין הודיעה כי תחל בקידוחים למציאת גז טבעי, צעד שעורר זעם וגרם למתיחות עם טורקיה, הנשיא דמיטריס כריסטופיאס מנסה להרגיע את הרוחות. "הרווחים - גם לטובת הציבור הטורקי"

ניסיונות להרגעת המתיחות בין טורקיה לקפריסין: על רקע הודעתה של ממשלת קפריסין כי החלה בקידוחים למציאת גז טבעי מול חופי הים התיכון, אמר היום (חמישי) נשיא קפריסין, דמטריס כריסטופיאס, כי הוא רוצה שגם קפריסין היוונית וגם קפריסין הטורקית ירוויחו מכל גילוי עתידי.

הממשלה בקפריסין הודיעה שלשום כי "חברת 'נובל אנרג'י' החלה בתהליך הקידוח על פי הסכם שנחתם עם הרפובליקה של קפריסין", כך מסר סגן דובר הממשלה, כריסטוס כריסטופידס. בעקבות הצעד הביעה טורקיה זעם רב מכיוון שטענה כי מהלך כזה יקפח את זכויותיה וחלקה של קפריסין הטורקית בגילויי המשאבים.

עוד באותו נושא:
ארדואן: ישראל וקפריסין ב"טירוף של חיפוש נפט"
בצל המתיחות: קפריסין החלה בתהליך קידוח גז טבעי

באן קי מון וראש ממשלת קפריסין וקפריסין הטורקית. רויטרס
הממשלה בקפריסין הודיעה שלשום כי "חברת 'נובל אנרג'י' החלה בתהליך הקידוח על פי הסכם שנחתם עם הרפובליקה של קפריסין". נשיא קפריסין/רויטרס

"המסר שלי לטורקיה ולקפריסין הטורקית הוא למצוא פתרון כמה שיותר מהר, אבל בתור נשיא, אני מבטיח כי גם לפני מציאת פתרון, במידה והקידוחים יניבו רווח, אנחנו נמצא באיזו דרך נוכל להשתמש בו לרווחת הציבור גם בקפריסין הטורקית וגם ביוונית", נמסר בהודעה רשמית של נשיא קפריסין כריסטופיאס הנמצא בניו יורק.

בתוך כך, ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טייפ ארדואן, המשיך אתמול בהתקפותיו הפומביות על ישראל ועל קפריסין ואף יצא בהתקפה משותפת על שתיהן יחד, בהתבטאות נגד "טירוף חיפושי הנפט" של שתי המדינות במזרח הים התיכון. בדברים שפורסמו בסוכנות הידיעות הטורקית הממלכתית "אנטוליה", אמר ארדואן כי טורקיה תשלח "בהקדם" ספינת חיפוש משלה לאזור בו החלה קפריסין בקידוח. עוד הוסיף, כי טורקיה שלחה אניות קרב לאזור, בניסיון להפעיל לחץ על קפריסין לחדול מחיפושי הנפט.

ארדואן טען כי חיפושי הנפט של קפריסין "חותרים תחת זכויותיהם" של תושבי קפריסין הטורקים ו"מחבלים" במאמצים לאחד מחדש את האי. טורקיה הבהירה זה מכבר שהיא אינה מכירה בהסכם שנחתם ב-2010 בין ישראל לקפריסין, שבו סוכמו אזורי חיפוש הנפט של שתי המדינות. "מה שקורה כעת הוא שיתוף פעולה של ישראל וקפריסין בטירוף של חיפוש נפט", צוטט ארדואן. "אין זו אלא חבלה במשא-ומתן בין צפון קפריסין לדרומה".

נושא קידוחי הגז היווה מוקד לחיכוך בין טורקיה לקפריסין, זאת מאחר וטורקיה אינה מכירה בסמכותה של ממשלת קפריסין בחלקה הטורקי של קפריסין. לטענת קפריסין, זכותה לחפש אחר משאבים טבעיים הנמצאים בשטחה.

טורקיה וקפריסין מצויות בסכסוך ואין בינן יחסים דיפלומטיים מאז ההפיכה הטורקית בצפון קפריסין ב-1974, שבעקבותיה פלש לאי צבא טורקיה. ב-1983 הוקמה מדינת צפון קפריסין הטורקית, שלפי המשפט הבינלאומי קפריסין היוונית היא הריבונית בכל האי.

הסכסוך גבר ביתר שאת בתקופה האחרונה, בגלל המאבק על מאגרי הגז הטבעי במזרח הים התיכון. הצהרותיו האחרונות של ראש ממשלת טורקיה ארדואן על הצבת אוניות קרב באזור, הצליחו להדאיג את הקפריסאים. "אנחנו מצפים שהקהילה הבינלאומית תגיב בתקיפות אם טורקיה תנקוט צעד נפשע כזה", אמר בשבוע שעבר נשיא קפריסין, דמיטריס כריסטופיאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully