וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנגדות בנגב: "לא להקמת מתקן שהייה למסתננים"

רמי שני ופנחס וולף

25.11.2010 / 8:35

הממשלה תדון בתחילת השבוע הבא בהקמת מרכז פתוח למסתננים מאפריקה. ראש מועצת רמת הנגב שלח מכתב לרה"מ: אסור שמהגרי העבודה יסתובבו חופשי בשטח, יש לנו ניסיון עם ריבוי מחלות

המועצה האזורית רמת הנגב הודיעה הבוקר (חמישי) כי היא לא תאפשר הקמת מתקן שהייה באזור קציעות לקליטת מסתננים ומהגרי עבודה, לפי התנאים שהממשלה תבקש לאשר ביום ראשון הקרוב. במכתב שהועבר לראש הממשלה, מציין ראש המועצה האזורית רמת הנגב, שמוליק ריפמן, שורה של נושאים בתחום הבטיחות והבריאות שיש להבטיח אותם טרם הקמת המתקן.

לדבריו של ריפמן, "אנחנו מוכנים להקמת מתקן, אך חשוב שהוא יהיה סגור. אסור שמהגרי העבודה יסתובבו חופשי בשטח, כי אז זה יהיה הרבה יותר גרוע. עם כל הבנתנו לצורך ההומניטרי והלאומי, לא אסכים להפקיר את ביטחונם ובטיחותם של תושבי האזור".

במכתב ששיגר ריפמן לנתניהו הוא כותב כי "מתוך הבנת הנחיצות להקמת המתקן אנו תומכים בהקמתו כחלק ממרכיבי ההרתעה למסתנני עבודה לישראל. לפיכך, מתקן זה חייב להיות סגור ומוגן, וכל זאת מתוך דאגה לחיי התושבים והיישובים שחיים במרחב זה". ריפמן ממשיך ומפרט נקודות שלדעתו יש לקחת בחשבון עם הקמת המתקן: "אספקת מים לפתחת ניצנה מחייבת חיזוק והתאמת תשתיות לאספקת מי השתייה לאזור, הקמת תשתיות ביוב וסניטציה, מתן שירותי רפואת חירום ורפואה קונבנציונאלית במקום עצמו לאור הניסיון הקיים מריבוי המחלות שמגיע עם המהגרים". ריפמן אף מבקש להקים מערכת חינוך וקהילה לילדים ומבוגרים שישהו במתקן, לחזק באופן משמעותי את תשתיות התחבורה הציבורית והכבישים".

ריפמן אמר, כי הוא רואה במתקן זה הזדמנות לפיתוח הכלכלה האזורית, אך עם זאת יש לדבריו לוודא היערכות מתאימה לכל השירותים הלוגיסטיים הניתנים עבור מתקן מסוג זה: 'לקחת על עצמך נושא מורכב ובעל חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל. ברצוני לבקשך שהמועצה האזורית רמת הנגב תהיה מעורבת בכל ועדת שרים או מנכ"לים שתתקיים לצורך הפרוייקט' כתב ריפמן לנתניהו.

בתוך כך, גם במערכת הפוליטית הגיבו לרעיון הקמת המתקן. יו"ר הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים ח"כ יעקב כ"ץ (האיחוד הלאומי), שהעלה לראשונה את רעיון עיר הקליטה למסתננים אמר כי "ללא קניסת המעסיקים בקנסות גדולים ומשמעותיים במיוחד, שיגרמו בהכרח להפסקת עבודתם של המסתננים ותוך דאגת המדינה למזון ומקום שינה להם, לא תיפסק כניסתם והגירתם לארץ הקודש והאיום הדמוגרפי-תרבותי מעל תל אביב לא יפוג".

יו"ר סיעת מר"צ, ח"כ אילן גילאון, אמר כי "כוונת רה"מ להקים מתקן כליאה למסתננים היא ברוטלית ובעיקר מביכה. עצם הרעיון מעורר חלחלה בזיכרון הקולקטיבי של עם ישראל. מוטב שהממשלה תגבש מדיניות הגירה מסודרת, כיאה לחברה במועדון המדינות המפותחות".

סכנה לאופיה היהודי של ישראל

הממשלה תדון כאמור בהקמת מרכז שהייה פתוח למסתננים שנכנסו לישראל שלא כחוק ולאלו שיגיעו בעתיד, כחלק מיישום של המלצות הצוות הבין-משרדי, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי. המרכז יוגדר כמרכז "פתוח" ויספק למסתננים צרכים בסיסיים, בהם: מקומות לינה, מזון, שתייה וצרכי בריאות. אם יאשרו השרים את הקמת המרכז, בנייתו תחל בתוך שישה חודשים.

במהלך השנה האחרונה נרשמה עלייה חדה במספר המסתננים, כאשר בחודשים האחרונים הולך וגובר מספר החוצים את הגבול. בשנת 2009 מספר המסתננים הממוצע לחודש עמד על כ-300 איש ואילו בשנה הנוכחית הממוצע החודשי עומד על כ- 1200 מסתננים, כאשר רק בחודש נובמבר הסתננו עד כה קרוב ל- 1300 איש. הקמת המרכז תאפשר אכיפה כנגד מעסיקים של מסתננים ללא היתרי עבודה.

בניסיון לצמצם את מספר המסתננים החלו השבוע עשרות כלים הנדסיים בביצוע העבודות לקידום הקמת גדר הפרדה עם מצרים. נוסף על המכשול הפיזי ייעשה שימוש באמצעים אלקטרוניים לאורך הגבול, ועלותו הכוללת של הפרויקט היא מיליארד ו-350 מיליון שקלים.

נתניהו התייחס לנושא אמר כי: "ישראל היא המדינה המפותחת היחידה שאתה יכול ללכת ברגל אליה מהמדינות העניות ביותר באפריקה. רבבות כבר עשו זאת, וזרם המסתננים רק מתגבר ככל שאנו מקדמים ומפתחים את כלכלת ישראל. תופעת המסתננים לישראל מסכנת את אופייה היהודי והדמוקרטי של המדינה ומטילה מעמסה על שרותי הרווחה, מערכת הבריאות, רשויות אכיפת החוק והרשויות המקומיות".

עוד אמר נתניהו כי "כדי לטפל בבעיה אנו פועלים במקביל במגוון אמצעים. כבר התחלנו להקים את המכשול הקרקעי בגבול עם מצרים, אנו מקימים מתקן שהייה מיוחד למסתננים, נגביר את האכיפה על מעסיקים ישראלים ואנו פועלים לראשונה לגיבוש מדיניות הגירה ממלכתית כוללת שתעוגן בחקיקה ראשית של הכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully