וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומביי: יעד לפיגועי טרור על רקע עדתי

טלי גולדשטין

27.11.2008 / 9:58

בעיר המכונה הבירה הפיננסית של הודו, מתגוררת קהילת יהלומנים גדולה לצד עניים מרודים. מאז 1993 עדים תושביה לסדרה של פיגועים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מומביי, בירת מדינת מאהאראשטרה שבמערב הודו, נחשבת למרכז הפיננסי והמסחרי של הודו הכוללת קהילת סוחרי יהלומים מכובדת. המרקם החברתי של העיר מגוון המורכב מאוכלוסייה עשירה מאד לצד עניים מרודים. העיר מונה כ-20 מיליון תושבים.

ב-11 ביולי 2007, זועזעה מומביי מסדרת פיגועים במערך הרכבות, בה נהרגו כמאתיים בני אדם ונפצעו עוד מאות אנשים. לטענת המשטרה, מתכנני הפעולה היו גורמים רשמיים בפקיסטן, אשר שיתפו פעולה עם קבוצות צבאיות אסלאמיות ואילו מבצעי הפעולה בפועל היו אנשי לשקר-א-טייבה, קבוצה צבאית אסלאמית הפועלת מפקיסטן, אשר נתפסה מייד לאחר הפיגועים כחשודה העיקרית של המשטרה.

מאז מרץ 1993 עדה מומביי לסדרה של פיגועי טרור בבורסה, מערכת הרכבות, בתי מלון ותחנות דלק. לפי הרשויות המקומיות, הפיגועים, בהם נהרגו 257 איש ונפצעו מעל 1,100, הוצאו לפועל כנקמה על מותם של מאות מוסלמים בעימותים על רקע דתי שפקדו את הודו. עשר שנים לאחר מכן, ב-2003, 52 בני אדם נהרגו בפיגוע במומביי.

עימותים על רקע דתי

הודו עצמה היתה עדה לפיגועים קטלניים בשנים האחרונות. המשטרה ההודית הטילה את האשמה על חמושים מוסלמים, שמטרתם לערער את היציבות במדינה ההינדית בעיקרה. מאז אוקטובר 2005, כ-700 בני אדם נהרגו בפיגועי טרור. מאז מאי קבוצת חמושים המתכנה "המוג'הדין ההודי" זקפה לזכותה שורה של פיצוצים, בהם נהרגו מעל 130 איש.

היחסים בין האוכלוסייה ההינדית, המהווה כ-80% מאוכלוסיית הודו, והקהילה המוסלמית, המהווה כ-14% מהאוכלוסייה, היו שקטים בדרך כלל מאז פוצלה הודו, שהיתה נתונה תחת שלטון בריטי, לפקיסטן ולהודו העצמאית ב-1947. עם זאת, מדי פעם נרשמות תקריות אלימות .

גינוי חריף בעולם

משרד החוץ האמריקאי פרסם גינוי חריף של הפיגוע המשולב במומביי, בו נהרגו 101 בני אדם ו-314 נפצעו, ומסר כי אינו יודע על קורבנות אמריקאים כלשהם. הנשיא הנבחר של ארה"ב ברק אובמה גינה את הפיגוע. ממשלת בריטניה הצטרפה לגינוי. האיחוד האירופי גינה אף הוא את שורת הפיגועים הקטלניים. "הנשיאות הצרפתית של האיחוד מגנה גם את חטיפת האזרחים המוחזקים בבית המלון", נאמר בהצהרה. לפי מקור באיחוד, קבוצה של דיפלומטים אירופאים שהתה בעיר בזמן הפיגוע. מהאו"ם נמסר כי המתקפה "אינה מתקבלת על הדעת".

פקיסטן פרסמה אף היא היום (חמישי) גינוי של הפיגוע הקטלני. שכנתה של הודו הבטיחה את תמיכתה המלאה ושיתוף פעולה מלא במלחמה בטרור. נשיא פקיסטן אסיף עלי זרדרי וראש הממשלה יוסף ראזה גילאני הוקיעו את הפיגוע ואת האלימות. שר החוץ הפקיסטני שאה ממוד כוריישי הגיע להודו אתמול. בהצהרה שפרסם אמר כי הוא מזועזע מהתקיפות "הברבריות" במומביי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully