וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסיר דורש: מאות אלפי שקלים תמורת מקום קבורת מג'די חלבי

גלעד גרוסמן

23.4.2012 / 11:23

הנעדר שמידע אמור להתקבל על מיקום גופתו בעקבות הסכם של הפרקליטות עם אסירים הוא החייל מג'די חלבי, שעקבותיו נעלמו ב-2005. האסיר שטוען שבידיו מידע הורשע בשני מקרי רצח

ערן גילווארג

(צילום: ערן גילווארג; עריכה: יאיר דניאל)

מג'די חלבי, החייל שעקבותיו אבדו בשנת 2005, הוא הנעדר שלכאורה מידע על מיקום גופתו יועבר על ידי שני אסירים לפרקליטות בתמורה לשחרורם המוקדם. במסגרת המשא ומתן בין הצדדים, דרש האסיר משה מרדכי, שלא ישוחרר בעסקה, מאות אלפי שקלים עבור המידע. מרדכי, תושב טבריה בן 44, הורשע לפני ארבע שנים בשני מקרי רצח. הוא נידון לשני מאסרי עולם, ומערער כעת על הרשעתו. הוא הסכים לספק מידע לשני אסירים נוספים, עמוס נחום ואליאס דאלי, על מקום קבורתו של החייל, ובתמורה הם יסייעו לו במימון עורך דין פרטי.

מרדכי הורשע לפני ארבע שנים ברציחתם של יעקב להב ורמי מוקטרן ב-2004. הוא ביקש לשכור עורך דין פרטי, אולם לא היה יכול להרשות זאת לעצמו. לכן לפני מספר חודשים הגיע להסכם עם נחום, לפיו ימסור לו מידע על מקום קבורתו של החייל הנעדר, בתמורה לסיוע. מרדכי טען כי היה עד לקבורתו של הנעדר, כפי הנראה בצפון הארץ.

בהכרעת דינו של מרדכי, כתבו שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת כי "מתוך הופעתו של הנאשם, הן במהלך עדותו וחקירתו, והן מהתנהלותו הכללית במהלך המשפט, התרשמתי כי אין הוא ראוי כלל לאמוני והוא נחזה בפני כאדם כוחני, מניפולטיבי וחסר כל עכבות וכי חובת אמירת האמת היא ממנו והלאה. הוא אף ראה חירות לעצמו להלעיט אותנו בסיפורים וטיעונים דמיוניים, חסרי שחר וביסוס".

שר המשפטים והנשיא חתמו על החנינה

נחום, רוצח שמרצה כבר 22 שנות מאסר ואשר עונשו נקצב ל-32 שנות מאסר, ודאלי, סוחר סמים שריצה כבר את מרבית 16 שנות המאסר שנגזרו עליו, הגיעו להסכם עם המדינה, לפיו יספקו את המידע על מיקום הגופה, בתמורה לקבלת חנינה.

נחום הורשע ברצח של יצחק ימין, ירקן מרמת-גן, ב-1990. מגזר הדין עלה כי השניים נסעו יחד בבני ברק, ושם הוא ירה בו. דאלי הורשע במעורבות ברשת בינלאומית של סחר בסמים, שייבאה לישראל עשרות קילוגרמים של קוקאין מדרום אמריקה. במסגרת ההסכם יוותרו לו גם על קנס של מאה אלפי שקלים שנגזר עליו.

ההסכם גובש בין פרקליטם, עו"ד בועז קניג, לבין ראש מחלקת חנינות במשרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, הנשיא שמעון פרס ושר המשפטים יעקב נאמן חתמו על החנינה, אולם התנאי לכך היא מציאת הגופה וכן הוכחה שהשניים לא היו מעורבים ברצח. על פי פרטי ההסכם, מרדכי לא יחויב ימסור למדינה את שם הרוצח של הנעדר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"אנחנו חיים בין ייאוש לתקווה"

אביו של חלבי, נזמי חלבי, סיפר לוואלה! חדשות כי מהרגע שבו צלצל הטלפון שהודיע לו על ההסכם, הוא מתקשה לנהל חיי שגרה רגילים. "זה גרם לי לסערה גדולה בתוכי ובתוך משפחתי". סיפר האב בכאב. "אנחנו חיים בין ייאוש לתקווה, וכל הזמן מתפללים לטוב. זה עצוב לי לדעת ששיחת טלפון אחת יכולה לגאול אותי מכאבי".

לדבריו, לא מדובר באירוע מכונן שזר למשפחתו, אלא בעוד ספקולציה סביב מצבו של בנו הנעדר. בדומה לטלפון החשאי שקיבל אתמול בשעות הצהריים, קיבל בעבר שיחות מספר פעמים בשנים האחרונות. לפני כשנתיים קיבל האב שיחה בהולה שגרמה לו לצפייה דרוכה לקבל את בנו בחזרה. שני אסירים ביטחוניים מכלא דמון יצרו עימו קשר דרך טלפון ציבורי וטענו כי הם יודעים איפה בנו מוחזק, ואף מוכנים לספר את הכל בתנאי שכוחות הביטחון יקלו עימם. עם זאת, בחקירה החשאית עלה כי השניים אינם דוברים אמת.

על הסכם עם האסירים שנחתם אמר האב: "אני רוצה להאמין שלא מדובר בבן שלי, והוא יחזור אלינו בריא ושלם. זו לא הפעם הראשונה שאני מקבל טלפון כזה, אני מצפה לקבל טלפון בו יגידו לי בביטחון כי הבן שלי חי".

נראה לאחרונה ליד טרמפיאדה

חלבי, יליד 1985, התגורר ביישוב הדרוזי דליית אל כרמל שבכרמל. הוא החל את שירותו הצבאי בבית הספר הטכני של חיל האוויר, אולם במהלך השירות הועבר לבסיס חיל חימוש ליד חיפה. ב-24 במאי 2005 הוא נעלם, בעת שהיה בחופשה מהצבא.

על פי עדויות שונות, מג'די נראה לאחרונה בשעות אחר הצהריים, ליד הטרמפיאדה בכפרו. זמן קצר לפני הוא משך 50 שקלים ממכשיר הכספומט הסמוך וקנה פחית משקה במסעדה סמוכה. ככל הנראה, הוא לבש בגדים אזרחיים בעת היעלמותו. משפחתו החלה בחיפושים אחריו, אולם צה"ל הכריז עליו כנעדר רק כשבוע לאחר מכן – החלטה שגררה ביקורת בהמשך. עמותת "לחופש נולד", שנסגרה בחודש ינואר האחרון, הציעה פרס כספי בגובה 10 מיליון דולרים לכל מי שמוסר מידע על חלבי, כמו גם על כל אחד מנעדרי ושבויי צה"ל האחרים.

עוד בנושא:
אביו של מג'די חלבי: "קיבלנו עדכון, חיים בין ייאוש לתקווה"
הסכם עם שני אסירי עולם: חנינה בתמורה לגופת נעדר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully