וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל מד"א: "לא נוכל להתמודד עם רעידת אדמה"

אריאל נוי

10.5.2011 / 19:40

בראיון מיוחד לוואלה! חדשות, הבהיר ראש ארגון ההצלה הלאומי כי לא יוכל לתת מענה מלא במקרה של אסון טבע חמור. עם זאת, הוא גאה בחידושים טכנולוגיים, בהם היכולת לפינוי מוסק בדרום

בזמן שברחבי ישראל חוגגים 63 שנות עצמאות – בארגון מגן דוד אדום חוגגים 80 שנות פעילות. מד"א מפעיל כיום 120 תחנות ראשיות ונקודות הזנקה ברחבי הארץ, המאוגדות ב-11 מרחבים. בתחנות אלה מוצבים 900 רכבי מד"א, הכוללים אמבולנסים, רכבי שטח ואופנועים. בשנים האחרונות עבר ארגון ההצלה הלאומי מהפכה של ממש, כפי שמסביר מנכ"ל הארגון, אלי בין, בראיון מיוחד לוואלה! חדשות. בין היתר, כוללת המהפכה גם יכולת פינוי מוסק ליישובי הדרום. עם זאת, גם בין מודה: אין לארגונו יכולת להתמודד עם רעידת אדמה משמעותית.

בין מתגאה בציוד החדיש שרכש ארגונו באחרונה. בין החידושים הטכנולוגיים של מד"א, ניתן למנות את ה"ג'יפבולנס", רכב שטח שישמש את מד"א לפיקוד ושליטה באירועים מורכבים. הרכב מצויד באמצעים משוכללים, בהם זרוע טלסקופית בעלת זרקורים לטיפול באירועים גם בשעות החשיכה ומצלמה מיוחדת עליה ניתן לשלוט מרחוק. "הציוד אשר קיים ברכב הינו ציוד הנמצא בניידת טיפול נמרץ", מסביר בין בהתלהבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבייבי החדש של מד"א. הג'יפבולנס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקרוב: יכולת פינוי מוסק גם בדרום

עוד ניתן למנות טלפונים לוויינים במוקד הארגון, וגם חדר מבצעים מיוחד שמרכזו בקריית אונו, המשמש למעשה כ"בור הביטחוני" של מד"א. במהלך האסון בכרמל נחשפה גם יכולת מד"א להקים ולנהל אוהל חירום, ששימש כבית חולים נייד לכל דבר. "זה כולל גם מרפאה, חדרי ניתוח, ציוד מחשוב חדשני – למעשה מרכז שליטה ארצי באסון טבע", אומר בין.

עם זאת, גם מנכ"ל מד"א מודה שיש מקום לשיפור מוכנות ארגונו לאסונות טבע. "אנחנו לא הכי מוכנים. ככל שעוצמת רעידת האדמה תפגע בתשתיות – נהיה בבעיה. יכולת מד"א לתת מענה לכלל האוכלוסייה היא מוגבלת, וגם הצבא יצטרך להיות מעורב, כמו גם כוחות מחו"ל, דוגמת הצלב האדום. זה לא ייגמר בטיפול של מד"א, אין לנו את הכוח לתת מענה לכל ההרוגים והפצועים שיהיו ברעידת אדמה משמעותית. כוחנו מוגבל. מד"א לא תקרוס, אבל היא לא תעמוד בעומס ופיקוד העורך ייקח את השליטה".

על אף החידושים הטכנולוגיים, נדמה כי החידוש המשמעותי ביותר הינו בחוזה בין מד"א לשרות מסוקים, בזכותו תהיה לארגון יכולת פינוי מוסק גם בדרום. המסוק, שיוצב בירוחם, יכפיל את היכולת המוסקת של מד"א: "כיום ישנו רק מסוק אחד בצפון הארץ, בבית החולים פוריה בטבריה. המסוק מיועד לכוננות לאורך שעות היממה", מסביר בין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"מכבי האש בכרמל - כמו מד"א בשנות ה-80"

בתחילת תפקידו, זכה בין לביקורת קשה בקרב רבים מעובדיו. לפני כחמש שנים בדיוק החלו העובדים במאבק נגדו, לאחר שהכריז ביום העצמאות על הענקת דרגות לאנשי מד"א. העובדים הביעו התנגדות לכוונת ההנהלה, שטענו כי המהלך יביא לתחושת התמרמרות פנימית בארגון. ועד העובדים קרא להחרמת הדרגות, וקרא למד"א להפסיק להיות מנוהל כמו עסק כלכלי. כמה שנים אחרי, בין מגחך על המרד בתחילת כהונתו.

הוא הסביר כי "דרגות מד"א הן פרוטוקול מקובל בכל העולם, כמו בצלב האדום. באשר לשמועות המגוחכות על עסק כלכלי - אם זה היה עסק כלכלי, תאמין לי שלא היה לנו את הציוד החדיש, ולא הייתי מעמיד בכוננות מספר גבוה של אמבולנסים כי זה עולה לי כסף. אנחנו חיים מתרומות, והממשלה נותנת לנו 43 מיליון שקל בלבד רק כדי לכסות על ההוצאות. אנחנו עושים הכול כדי לשרת את הציבור הכי טוב שאפשר".

מזה שש שנים מכהן בין כמנכ"ל מד"א. את הקדנציה שלו בתפקיד החל בשנה מתוחה ורווית פיגועים: 330 אלף נסיעות אמבולנס ונסיעות חירום נרשמו באותה שנה. חמש שנים אחר-כך, ולמרות מיעוט הפיגועים עלה מספר נסיעות החירום לכחצי מיליון. שירותי הדם התרימו 300 אלף מנות דם, הדריכו למעלה מ-60 אלף איש ברפואת חירום ונתנו סיוע הומינטרי ליותר מ-30 אלף משפחות.

במהלך השריפה בכרמל בדצמבר האחרון, נחשף לעיני כל מצבו הקלוקל של מערך הכיבוי הישראלי. לדברי בין, גם בארגונו ידעו ימים כאלה: "אסון הכרמל, שתפס את מערך כיבוי האש בחוסר אונים, הוא בבחינת 'העתק' של מד"א בשנות השמונים. ארגון לא מסודר, עם חריגות שכר שבו גם שלטה 'תרבות העוני' של אמבולנסים ישנים וציוד מתכלה. היום לא תמצא במד"א אמבולנס שהיה חמש שנים על הכביש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully