וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ המו"מ עם ארה"ב: דאגה בשמאל, חגיגה בימין

פנחס וולף ויהושע בריינר

7.12.2010 / 23:28

ההודעה המשותפת של ארה"ב וישראל בדבר פיצוץ המו"מ לחידוש ההקפאה, התקבלה במערכת הפוליטית ברגשות מעורבים. מועצת יש"ע: עמידה נחושה חיזקה את ישראל. ברוורמן: העבודה תשקול המשך דרכה

סערה הערב (שלישי) במערכת הפוליטית בעקבות ההודעה הדרמטית על כשלון המשא ומתן בין ישראל וארה"ב להשגת הקפאה נוספת, שמשמעותה היא שישראל לא תקבל את חבילת ההטבות הכוללת את מטוסי ה – F-35. בימין מיהרו לשמוח על כך שאיום ההקפאה הוסר. ח"כ בן ארי (האיחוד הלאומי) אמר, כי "לבי לבי על מטוסי החמקן שחמקו מאיתנו. אבל עכשיו יש תקווה שהסתלקותה של ארה"ב תסלק מאיתנו את סכנת החרבת המדינה. זה הזמן להכרעה מול האויב ביהודה ושומרון למחוק את הרשות וליישב עוד מיליון יהודים".

גם במועצת יש"ע בירכו על הבשורה. יו"ר מועצת יש"ע דני דיין אמר כי "הלקח החשוב ביותר הוא שאם ישראל עומדת על שלה, ואינה נכנעת לכל תכתיב - השמים לא נופלים והיא משיגה את מטרותיה. מלכתחילה לא הייתה שום הצדקה לדרישה האמריקאית להקפאה נוספת ולנטיה הישראלית להיענות לה. בסופו של דבר עמידה נחושה של שרי הממשלה חיזקה את ישראל, את אמינותה ואת האינטרסים הלאומיים שלה".

חבר הכנסת אריה אלדד (האיחוד הלאומי) בירך את נתניהו, עם שמץ של סרקזם, על עמידתו האיתנה מול האמריקאים. לדבריו, "זוהי בשורה טובה להתיישבות היהודית בארץ ישראל ולמדינת ישראל כולה, והיא צריכה לשמש לקח חשוב לראש הממשלה, שידע שאפשר להתעקש גם מול נשיא ארצות הברית, ושאי אפשר להקריב את האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל בגלל לחץ אמריקאי בלי לאבד שלטון בישראל".

חבר הכנסת דני דנון (ליכוד) אמר כי פיצוץ המשא ומתן מלמד כי "ראש הממשלה נתניהו פעל על פי ערכי הליכוד. לא משנים אידיאליים וערכים כשהעולם מסנוור במתנות הזויות ושאינן קשורות למחלוקות עם הפלסטינים. אנו מקווים כי אובמה כעת מבין כי הדרך להצדקת פרס הנובל שלו היא רק אם ילך עם נתניהו בשילוב ידיים ולא בכיפופי ידיים שיוכיחו 'מי חזק יותר'. אין ספק שגם אם יהיו לחצים נוספים ראש הממשלה יעמוד בהם".

"הקפיאו שלום במקום בנייה"

מנגד, בשמאל הגיבו בדאגה לבשורה מוושינגטון. יריב אופנהיימר, מזכ"ל שלום עכשיו, קרא למפלגת העבודה להתפטר, ואמר כי "הכישלון הזה שומט את הקרקע סביב הישארות העבודה בממשלה ועליה לפרוש לאלתר. הממשלה נכנעה ללחץ הימין והמתנחלים ומקריבה אינטרסים חיוניים עבור כמה דירות בהתנחלויות".

גם במרצ הביעו דאגה מלגבי עתיד המו"מ. מהסיעה נמסר כי "אנו מודאגים מקריסת השיחות עם ארצות הברית על חידוש המשא ומתן, וחרדה מפני התוצאות. מרצ משוכנעת שהמשך ההקפאה וחידוש התהליך המדיני עם הפלסטינים הם אינטרס אסטרטגי עמוק של ישראל ולא מחווה לשום גורם". יו"ר הסיעה, ח"כ אילן גילאון הוסיף, כי "ממשלת ישראל חפה מאופקים מדיניים ומאחריות היסטורית והלובי ההתנחלותי מושל בה באורח מוחלט".

השר אבישי ברוורמן (העבודה) הגדיל לעשות, ושלח בעקבות פיצוץ המו"מ, מסר ברור לראש מפלגתו אהוד ברק. לדבריו, "ראש הממשלה בחר להקפיא את השלום במקום להקפיא את הבנייה. אי חידוש המשא ומתן לשלום פוגע אנושות באינטרס הישראלי ומקרב בצעדי ענק את מפלגת העבודה אל מחוץ לממשלה. אני דורש מיו"ר המפלגה אהוד ברק לכנס בדחיפות את ועידת המפלגה לדיון חירום שיכלול קבלת החלטות בנוגע לעתידנו בממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully