וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ: חוק משאל העם ימנע הסכם לא אחראי

22.11.2010 / 20:12

נתניהו הגן על הצעת החוק המחייבת עריכת משאל עם לפני נסיגה מהגולן או בי-ם. לדבריו, "משאל מונע הסכם לא אחראי ומנגד מאפשר להעביר בגיבוי ציבורי הסכם שיענה על האינטרסים של ישראל"

מליאת הכנסת צפויה להצביע הערב (שני) בקריאות שנייה ושלישית על הצעת החוק, לפיה ייערך משאל עם לפני נסיגה משטחים המצויים בריבונות ישראלית. לקראת ההצבעה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי "משאל עם מונע הסכם לא אחראי ומנגד מאפשר להעביר בגיבוי ציבורי חזק כל הסכם שיענה על האינטרסים הלאומיים של ישראל. משום כך, אני משוכנע שכל הסכם שאביא יזכה לגיבוי כזה".

אף על פי כן, לא כל חברי הקואליציה צפויים לתמוך בהצעת החוק. סיעת העבודה החליטה כי חבריה ייהנו מחופש הצבעה. כמו כן הודיעה הסיעה כי חרף בקשתו של שר הביטחון אהוד ברק מראש הממשלה נתניהו לדחות את מועד ההצבעות בכנסת, הן יתקיימו הערב כמתוכנן.

מוקדם יותר ביקש ברק מנתניהו לדחות את מועד ההצבעות. ברק הודיע על הבקשה בישיבת סיעת העבודה בכנסת. מרבית חברי הסיעה הביעו התנגדות נחרצת להצעת החוק משתי סיבות: לטענתם, מדובר בשינוי שיטת ממשל בלי שהתקיים דיון מעמיק בנושא. בנוסף, לדבריהם, אישור החוק עלול להתפרש בעולם כניסיון לטרפד משא ומתן עם הסורים.

בתגובה לכך, שלח יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין (ליכוד) איום לסיעת העבודה, לפיו אם הסיעה תחליט לא להצביע בעד הצעת חוק משאל העם למרות המשמעת הקואליציונית, היא תאבד את זכות הווטו שלה בחוקי יסוד. לדבריו, מפלגות החברות בקואליציה כבר הודיעו לו שהן יסרבו לכבד וטו של העבודה אם היא לא תעמוד במחויבותה הקואליציונית. "אם כל הסיעה לא תצביע בעד, זו הפרה של המשמעת הקואליציונית", אמר אלקין. לדבריו, "אם יש כמה שמתנגדים או נעדרים - זה סיפור אחד, אבל אם לא יהיה אפילו אחד שתומך בחוק, זה אומר שיש החלטת סיעה נגד - ואז היא תאבד את הווטו".

"מורדי העבודה", חברי הכנסת עמיר פרץ, איתן כבל, ראלב מג'אדלה ודניאל בן סימון, הודיעו כי יצביעו נגד הצעת החוק. בישיבת סיעת העבודה פרץ אמר כי, "חוק זה מעקר לחלוטין את המאמצים לקדם את תהליך השלום ויעמיד את מדינת ישראל כמדינה שמצד אחד משמיעה קולות שלום ומנגד מכינה מהלך לסנדל את התהליך כולו. הניסיון של חברי כנסת לברוח מקבלת אחריות בנושאים כל כך משמעותיים ולגלגל אותה לאזרח נוגדת לחלוטין את שיטת המשטר והחוק בישראל".

משמעת סיעתית בקדימה

בישיבת סיעת קדימה הוחלט להטיל משמעת סיעתית. בקדימה אמרו הערב לפני ההצבעה על חוק משאל העם כי, "ההתנגדות היום היא לכלי של מכשיר משאל העם, ללא קשר לנושא הנקודתי שבהצעת החוק של יריב לוין. מדובר בנושא עקרוני בדמוקרטיה פרלמנטרית".

על פי ההחלטה, לחברי הסיעה אסור לתמוך בחוק. הם יכולים להתנגד, להיעדר או להימנע. לדברי יו"ר קדימה ציפי לבני, "ההצעה היום מתייחסת לשאלת משאל העם בכללותה, ולא לנושא עליו מדובר בהצעה הספציפית הזו. יש כאן עניין עקרוני, והוא לא קשור למי רוצה לוותר על חלקי ארץ. אלו הכרעות שמנהיגות שמבינה את גודל הבעיות וחשופה לכל ההיבטים צריכה לקבל".

לבני הוסיפה כי "העם הוא לא תחליף לצורך במנהיגות. יש כאן ראש ממשלה חלש שנוח לו שמחשקים אותו. לא מדובר כאן על לשאול את העם, אלא על מתן זכות וטו להחלטות של ממשלה וכנסת נבחרת. כל החלטה כזו קשורה לשיקולים שלא את כולם אפשר להגיד לציבור ולצפות שיבין. ההצעה הזו כובלת את היכולת של מנהיגים לקבל החלטות בכך שמצפים מהעם לקבל החלטות שאין לו את הכלים לקבל. זה לא קשור לימין ושמאל, אלא לקבלת החלטות בדמוקרטיה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully