וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: חובה לדון בצירוף אישה לוועדת טירקל

12.8.2010 / 9:34

שופטי בג"ץ הורו לממשלה לדון עד סוף החודש בצירופה של לפחות אישה אחת לוועדה לחקר אירועי המשט לעזה. אם התפקיד יוצע ל-5 נשים שטרם קיבלו הצעה לכהן בוועדה, וכולן יסרבו - הממשלה "תצא ידי חובה"

על הממשלה לדון עד 29 באוגוסט בצירוף של אישה אחת לפחות לוועדת טירקל הבודקת את אירועי המשט הטורקי לעזה. כך פסקו הבוקר (חמישי) שופטי בג"ץ, בעקבות עתירה שהגישו ארגוני נשים בדרישה לצרף נשים לוועדה. השופטים הוסיפו כי אם עד תאריך היעד יוצע התפקיד לחמש נשים שעד כה לא הוצע להן לכהן בוועדה ואלה יסרבו, הרי שהממשלה תצא ידי חובתה לקיים את חוק שוויון זכויות הנשים. בג"ץ הבהיר כי אין הוא מורה על עיכוב דיוני הוועדה.

מוקדם יותר הודיעה המדינה לביהמ"ש כי היא מתנגדת לצירוף נשים לוועדת טירקל לחקר אירועי המשט לעזה. בהודעה שהגישה הבוקר פרקליטות המדינה לבג"ץ נאמר, כי עמדתו של יו"ר הוועדה, שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל, היא ש"מאחר שהוועדה סיימה כבר לשמוע את העדויות הראשיות של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, הוא עומד על דעתו שצירוף חברה או חברות נוספות לוועדה לא יתרום לעבודתה ואף יכביד על המשך עבודתה".

בהודעת המדינה נאמר, כי דברי השופט בדימוס יעקב טירקל נאמרו בשיחה עם שר המשפטים יעקב נאמן, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מהשר לברר את עמדת יו"ר הוועדה לגבי צירוף אישה או שתיים לשורותיה. "לאור ההתפתחויות הבינ"ל בנושא זה, ובמיוחד הקמתה של הוועדה הבינ"ל ע"י מזכ"ל האו"ם", נכתב בהודעת המדינה לבג"ץ, "ישנה חשיבות מיוחדת לסיום מהיר ככל האפשר של עבודת הוועדה. בשל עמדתו הברורה של כב' השופט טירקל בנושא דיוני הוועדה, רה"מ אינו רואה מקום להעלות לדיון נוסף בממשלה נושא זה".

"המדינה פועלת בניגוד לחוק"

ארגוני הנשים אמרו בתגובה להודעת המדינה, כי היא פועלת בגלוי וביודעין בניגוד לחוק שוויון זכויות האישה. "למדינה היתה כאן הזדמנות להראות לכלל הציבור שהיא מקנה חשיבות לחוק ולהכללתן מחויבת המציאות והחוק של נשים בוועדה", נמסר מטעם הארגונים. לדברי עו"ד ענת טהון-אשכנזי מעמותת "איתך-מעכי" שהיתה בין מגישות העתירה, "אנו חושדות כי נציגי המדינה יעשו כל לאל ידם להוכיח כי אין בנמצא נשים שירצו להשתתף בוועדה זו, תובעות שיפנו אלינו ויקבלו רשימה ארוכה של נשים ראויות, שנכון כי ימונו לוועדה".

אתמול רמז בג"ץ לממשלה שיש צורך בצירוף אישה לוועדת טירקל החוקרת את אירועי ההשתלטות על המשט לעזה. במהלך דיון בעתירה, הציעה השופטת מרים נאור שאחד מחברי הוועדה הנוכחיים יפרוש מתפקידו ויפנה מקום עבור אישה, הצעה שהפרקליטות התנגדה לה.

בחודש שעבר עתרו שלושה ארגוני נשים נגד ראש הממשלה, בעקבות החלטת הממשלה להוסיף שני גברים נוספים לוועדת טירקל, שהוקמה לחקר אירועי המשט לעזה. העתירה הוגשה לאחר שפנייה של עמותת "איתך-מעכי" לחברי הוועדה לצרף אישה לצוות הבדיקה נתקלה בסירוב.

המדינה הודיעה בתגובתה לעתירה כי הגדלת מספר החברים בוועדת טירקל תוביל לפגיעה בדיוניה. "האם הוספת אישה או שתי נשים בהכרח מעכבת את עבודת הוועדה?", שאלה אתמול השופטת נאור. לאחר שנציגת הפרקילטות, עו"ד חני אופק, השיבה שזוהי עמדתו של טירקל, רמזה השופטת נאור שאישה תוכל להחליף את אחד מהחברים בוועדה.

עדכון ראשון: 08:34

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully