וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ישו לא מבין מה המוקשים עושים שם

יהושע בריינר

11.4.2010 / 11:12

בין ישראל לירדן יש כבר שלום. אז מה מונע מצה"ל לפנות את המוקשים בגבול ולאפשר למאות אלפי תיירים נוצרים להגיע למקום שבו הוטבל ישו? הירדנים כבר טיפלו בבעיה, אצלנו לא יודעים איפה המוקשים

ברוכים הבאים לאתר קאסר אל יהוד, או בעברית - ארמון היהודים. צפונית לים המלח, סמוך למעבר אלנבי, שוכן אחד המקומות היפים בארץ. זה המקום שעל פי המסורת נחצה הירדן לשניים ויהושע בן נון הוביל את עם ישראל אל תוך הארץ המובטחת. בדיוק באותו המקום טוענים הנוצרים כי יוחנן המטביל הוביל בחור יהודי אחד, ישו שמו, למימי הירדן, אז התגלה אליו אלוהים בדמות יונה. המנזרים מסביב למקום כאילו מודיעים איזו דת כבשה את המקום. במקום פזורות כנסיות גדולות ומפוארות לצד קאפלות מעוטרות, שמי שביקר בהן יודע לספר על ציורי קיר יפיפיים, אבל מי יודע מה עבר עליהם מאז 67'.

וזה מה שיש במקום היום: עשרות אלפי מוקשים, מרביתם נגד אדם, שדאג צה"ל לפזר לאחר מלחמת ששת הימים, מפוזרים בכל המתחם לאורך שלושה קילומטרים. לאיש כבר אין מושג מה מיקומם המדויק כיום ומה מספרם. בכדי לטבול במימי הירדן כפי שעשה ישו צריך לתאם הגעה עם רשות הטבע והגנים, להיכנס למתחם בליווי צבאי, לטבול ולברוח. ספק אם ישו בעצמו היה מצליח להגיע כיום לנהר באותה הדרך שבא הגיע אליה כשטבל במקום לראשונה מבלי לאבד את רגלו.

אלא שמאז 67' עברו הרבה מאוד מים בירדן, ומהצד הישראלי דבר לא השתנה. למרות הסכם השלום עם המדינה השכנה, צה"ל, שהגזרה נמצאת באחריותו, נמנע מלפנות את המוקשים. "אנחנו מפספסים פה יעד תיירותי ראשון במעלה", אומר ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחיאני. "מדובר באתר קדוש מאין כמותו עבור נוצרים מכל רחבי העולים. יש כאן כנסיות מדהימות שננטשו, שאפילו בתוכן דאגו להטמין מוקשים, שהיום כבר אין לאף אחד צורך בהם". לאלחיאני כבר יש תוכנית ליום שאחרי הפינוי: הקמת מתחם תיירותי ענק, חנויות מזכרות ומסעדות שיעניקו פרנסה לתושבי בקעת הירדן. לדבריו,מבדיקות שעשה העלו כי במידה והמוקשים יוצאו, עשויים להגיע למתחם מדי שנה כמיליון תיירים, מרביתם נוצרים. "מתחילת הקדנציה אני פועל מול מערכת הביטחון שיחלו בהליך של הוצאת המוקשים. זו לא רק סכנת נפשות, שכן איש לא יודע היום היכן בדיוק מוטמנים המוקשים, אלא פספוס אדיר של אלפי תיירים לארץ".

בירדן התיירות כבר פורחת

בצד הירדני של האתר, התיירות פורחת. גם הירדנים הטמינו באיזור מוקשים אבל חשיבות חיי האדם וכנראה מעל לזה, ההכנסות מהתיירות, עשו את שלהם. לאחר שחתמה על התחייבות באמנה בינלאומית הם הוציאו את כלל המוקשים מהצד שלהם וכל האיזור פתוח וחופשי ולמבקרים. "הם מספרים לנוצרים שמגיעים שישו טבל מהצד שלהם של המים", אומרים בבקעת הירדן, "ומה אנחנו נגיד? הוא טבל מהצד שלנו אבל שמנו מסביב מוקשים?".

לאחרונה דאגו במנהל האזרחי לשפץ את אתר הטבילה ואף פתחו אותו לקראת חג הפסחא ל-3000 נוצרים שהגיעו במיוחד, אבל אחרי שטבלו האתר נסגר והמוקשים נשארו. "תאמין לי שאני לא מבין מה לוקח כל כך הרבה זמן", אומר גורם ביטחוני, "הרי יש למקום פוטנציאל תיירותי ענק. עם זאת, אנחנו מנסים לגבש תוכנית להוצאת המוקשים בתקווה שתצא לפועל בחודשים הקרובים. זה יכול להביא תנופה אדירה לאיזור כולו ומעל לכל למנוע אסונות".

לדברי גורמים המעורבים, למרות פניות חוזרות ונשנות על הסכנה הביטחונית הנשקפת מהמקום, צה"ל נמנע מלפנות את המוקשים באתר הקדוש, ואפילו פניות של חברות אזרחיות שהודיעו שייפנו בעצמם את המוקשים נדחו על ידי הצבא, שלדברי הגורמים אינו רוצה ששום גורם ייגע במוקשים שהניח לפני למעלה מ-40 שנה. לוואלה! חדשות נודע כי באחרונה מנסים גורמים אזרחיים, ובהם חברת "גורן-כידון" המתמחה בהוצאת מוקשים, לגבש תוכנית לניקוי 'ארץ המנזרים' מהמוקשים המסוכנים, אבל נשאלת השאלה איפה היו צה"ל ומערכת הביטחון כל השנים האלה. "כנראה שבמדינה שלנו צריך שילד יעלה על אחד המוקשים שפיזרו באיזור כדי שמשהו יזוז כאן", אומר אחד הגורמים.

לדברי גורמים צבאיים, צה"ל פינה בעבר אלפי מוקשים ואף ניסה בשנים האחרונות למפות את המוקשים המאולתרים שהונחו בעבר בסיוע קציני הנדסה, אך גם הם לא יכלו לתת את המענה המתאים. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל ופיקוד המרכז עושים את מירב המאמצים על מנת לפנות מוקשים מהאיזור המדובר, תוך שמירה על חיי אדם וסיכון מינימלי של חיילי צה"ל.נכון להיום, המרחב של אתר הטבילה והדרך לאתר נקיים מחשש למיקוש והאתר נפתח ארבע פעמים בשבוע. מעבר לכך צפוי כי בחודשים הקרובים תתאפשר פתיחתו לקהל הרחב בכלל ימות השבוע. שטחי המוקשים ממופים ברובם, למעט מספר פערים. יש לציין כי צה"ל ביצע מספר מפגשים עם חברות אזרחיות אשר הביעו התעניינות בפינוי המוקשים, זאת על מנת לבחון תוכניות נוספות לפינוי המוקשים באיזור. חברות אלו לא הציעו תוכנית לביצוע הפינוי ועל כן הדבר טרם תואם".

  • עוד באותו נושא:
  • מוקשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully