וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמות היהודים בערד: חסידי גור מול חב"ד

רמי שני

10.1.2010 / 21:20

בעקבות מותו של הרב הראשי של ערד, הרב בן ציון ליפסקר החלו מאבקי שליטה על בית הכנסת בו התפלל בין אנשי חסידות גור לאנשי חב"ד בעיר. מהלומות, השמצות ואמונה רבה

מספר עימותים מילוליים ואף קטטות פרצו בשבועות האחרונים בין אנשי חסידות גור ואנשי חב"ד בערד על רקע השליטה בבית הכנסת המרכזי בעיר. העימות האחרון, שאירע אתמול (שבת) הגיע לכדי התערבות משטרתית על מנת להפריד בין הניצים. חקירת המעורבים בקטטה נמצאת עתה בעיצומה.

בבית הכנסת הנמצא ברחוב חן בעיר, התפלל רבה הראשי של ערד, הרב בן ציון ליפסקר. הרב מת לפני כארבעה חודשים ומאז לא התמנה לו מחליף. במקביל התמעט מספר המתפללים בבית הכנסת המרכזי מפני שרבים מהבאים אליו, החלו לפקוד בתי כנסת אחרים בעיר. "ביקשו מאיתנו למלא מניינים" סיפר אלי, 46, חסיד גור, "תלמידים ובוגרים הלכו לשם על פי הבקשה הזאת, אבל לא תיארנו לעצמנו, שזה יהיה בעוכרינו".

לטענת חסידי גור, גורמים מקהילת חב"ד בעיר דחקו אותם מבית הכנסת. "הם סימנו את מקומות הישיבה ואם אנחנו רוצים לשבת בהם, אנחנו צריכים לקבל רשות או לקום, אפילו כשמדובר בילד קטן הבא לבית הכנסת", סיפר אלי. חבריו לקהילה תמכו בו: "הם רשמו יותר אנשים ממה שהם מונים באמת ולא הסתפקו בכך. רשמו על המקומות שמות של ילדים קטנים, של נשים ועוד. ככה לא נשאר לנו מקום. אם רוצים שנלך, למה קראו לנו מלכתחילה?"

בית הכנסת המרכזי בערד, אינו שייך לשום זרם, אלא מנוהל על ידי עמותה עצמאית. את מקומו של הרב ליפסקר, ממלא בשלב זה חתנו, הרב משה מנדלסון. הוא החל להשמיע במקום שיעורים, אך לא הציג את המגיעים לבית הכנסת כמגיעים מטעם קהילה מסוימת, גם לא מטעם חב"ד. אנשי העמותה המנהלת את המקום הבהירו, שכל מי שרוצה רשאי להתפלל בבית הכנסת, בהתאם לתנאי התפילה הקיימים בו, מזה למעלה מ-30 שנה.

תלונות הדדיות

לטענת אנשי העמותה, לפני שלושה שבועות החלו אנשי חסידות גור להגיע בהמוניהם למקום, כדי להשתלט עליו: "הם החלו להשתולל כאן והתנהגו בצורה מחפירה" סיפר אחד העובדים במקום, "הם ניסו לתפוס מקומות מסומנים, ישבו ליד הרב וצחקו עליו. בסעודה שלישית שהיתה כאן לפני שבועיים, התפתח עימות בין אחד מחסידי גור, לאחד מיושבי הסעודה. בסוף השבוע שחלף, הגיעו המונים מחסידות גור להתפלל כאן. לא הסכמנו שהם ייכנסו ואז התפתחו ויכוחים. היו צעקות, דחיפות ודברים דומים. מעולם לא קרה לנו דבר כזה".

כוח משטרה הוזעק לטפל במקרה ובעקבותיו קיים מפקד התחנה בערד, סגן ניצב יובל פז, שיחה עם ראשי הזרמים והצביע בפניהם על אפשרויות המשטרה לטיפול בעניין, כולל האפשרות של סגירת המקום אם המהומות יימשכו.

אנשי גור ואנשי חב"ד מטילים את ההאשמה להתפתחויות אלה על אלה. בחסידות גור טוענים כי "הם קראו לנו לכאן ועכשיו הם דוחקים מבית הכנסת המרכזי את רגלינו. ראינו שהם החליפו בבית הכנסת הרבה דברים, כדי להתאים אותו לזרם שלהם, למרות שזה בית כנסת לכל תושבי העיר". אנשי חסידות חב"ד דחו את הטענות והצביעו על אנשי גור, כאחראים להתפתחות העימותים האלימים.

"בעקבות מה שקרה, נאלצו אנשי בית הכנסת להגיש תלונות נגד אנשי חסידות גור" אמרה עורכת הדין טליה גרידיש, ממשרד עורך הדין ששי גז, המייצגת את אנשי חב"ד. עו"ד גרידיש הוסיפה כי "התלונות שלהם קנטרניות. אפשר להוכיח למשל, שלא תפסו את המקומות שלהם וכדומה. הם התעוררו רק אחרי מותו של הרב ליפסקר ורוצים לשנות סדרי עולם. צריך לזכור שזה בית כנסת עירוני שלא נתון לאחריות של אף אחד מהזרמים".

בשבועות האחרונים, ניסו בכירים בקהילת גור להיפגש עם צמרת חב"ד בישראל אך לטענתם הם לא הגיעו עמם לפשרה ואף סירבו לפנות לדין תורה כדי לקבל החלטה מדרג תורני בכיר. "אנחנו רוצים רק להחזיר את הדברים לקדמותם ובדרכי שלום" אמרו בחסידות גור. בבית הכנסת ובחב"ד מתעקשים שהמקום המשיך לפעול כרגיל, אך הודו כי את השלט שעליו נכתב: "האורחים מתבקשים לשבת במקומות שאינם מסומנים בשמות", הם תלו רק לפני שלושה שבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully