וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה חשפה: 980 אסירים ישוחררו תמורת שליט

29.11.2009 / 17:51

בתגובה לעתירה לבג"ץ, שהגישו משפחות שכולות בדרישה לפרסום שמות האסירים שישוחררו במסגרת העסקה, מסרה המדינה כי בשל התחייבות למתווך הגרמני לא יפורסמו השמות. "אנו מתייחסים לחטיפת שליט כאל 'פיגוע מתמשך'"

תאגיד כאן

(צילום: הערוץ הראשון)

המדינה הגישה היום (ראשון) את תגובתה לעתירה של ארגון אלמגור ומספר משפחות שכולות בדרישה לפרסם את שמות האסירים הצפויים להשתחרר בעסקת שליט. המדינה מסרה כי מדובר ב-980 אסירים שישוחררו ששמותיהם הועברו על ידי חמאס, אליהם יווספו 530 אסירים נוספים אותם תבחר ישראל. "אם וכאשר עסקה תתגבש, יובאו כל השיקולים וכל המידע הרלוונטי בפני הממשלה לשם הפעלת שיקול דעתה", נמסר. בהמשך לכך, במתכונת של שחרור חד צדדי כמחווה לעם הפלסטיני אמורים להשתחרר עוד 530 מחבלים נוספים, אותם תבחר ישראל.

למעשה, דחתה המדינה את הדרישה לפרסם את שמותיהם של האסירים במועד זה. "ככל שהמשא ומתן יבשיל והסיכום יקבל את אישורה של הממשלה - תפורסם רשימת האסירים לידיעת הציבור", מסר עו"ד ענר הלמן שהגיב מטעם המדינה לבית המשפט העליון. עוד נאמר כי "שחרור האסירים הינו אירוע מסוג מיקוח, בו ניתן לראות כ'פיגוע מתמשך', במסגרתו ישראל מנסה להשיג את המחיר הנמוך ביותר".

באשר לשמירה על סודיות העסקה נמסר כי "שני הצדדים התחייבו בפני המתווך הגרמני כתנאי למשא ומתן, כי הפרטים יישמרו בדיסקרטיות מלאה וזאת על מנת לאפשר מו"מ אפקטיבי בין הצדדים שלא ינוהל באמצעות וע"י התקשורת".

עוד נכתב בתגובת הפרקליטות לעתירה, שמתייחסת גם לצנזורה על ידיעות הקשורות לעסקה, כי הצנזורה אינה מונעת דיון ציבורי על העסקה ומחירה. "אין צורך להכביר במלים אודות רגישותו של המו"מ הנוכחי, הטומן בחובו באופן אינהרנטי דילמות קשות ומורכבות - אנושיות, ביטחוניות, מדיניות וציבוריות - אשר מצויות - וראוי שיהיו מצויות - בלב השיח הציבורי", נכתב בתגובה. בעתירה מובהר כי הממשלה שומרת בשלב זה על עמימות בנוגע לפרטי המו"מ כדי לא לגרום להקצנה ולפגוע בו וגם כי התחייבה בפני המתווך הזר לשמור על פרטי המשא ומתן בדיסקרטיות מלאה.

התקדמות במו"מ לשחרור החייל החטוף גלעד שליט-שדרוג. ערוץ 1, שי מכלוף, יותם רונן וגדעון צנטנר, רויטרס
גלעד שליט/רויטרס, ערוץ 1, שי מכלוף, יותם רונן וגדעון צנטנר

מארגון אלמגור נמסר כי "הודעת המדינה מאשרת את השימוש הבעייתי בצנזורה כדי להסתיר מהעם בישראל את פרטי העסקה המתגבשת ולמנוע דיון ציבורי ענייני". עו"ד נפתלי ורצברגר הוסיף כי "הניסיון להסתיר ולערפל את הכול בעייתי מאוד. ניסיון העבר מלמד שלאחר מעשה הממשלה מכה על חטא ומצטערת על עסקאות כמו זאת, שנעשו גם הן בלחץ המשפחות, כמו עסקת ג'יבריל".

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, הבהיר מוקדם יותר היום כי גם ארגונו לא ידבר על גלעד שליט עד שישוחרר מהשבי. בשיחה עם העיתון המצרי "אל-יום א-סאבע" אמר אבו זוהרי כי הארגון החליט שלא למסור פרטים על העסקה כל עוד לא הושלמה. "המשא ומתן מתנהל באופן חשאי, וכל דיבור על פרטי העסקה רק יפגעו בהצלחתה", הוסיף. הוא סרב להגיב לדיווחים על כך שחמאס עומד על כך שבכיר פתח מרוואן ברגותי ומזכ"ל החזית העממית אחמד סעדאת יהיו כלולים בעסקה.

לפני שבוע, עתרו משפחות שכולות שקרובי משפחתן נרצחו בפיגועים וארגון אלמגור לבג"ץ נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד הצנזורה הצבאית בדרישה לפרסם את הקריטריונים לשחרור אסירים ביטחוניים פלסטינים במסגרת עסקת שליט. העותרים הם רון קרמן, אביה של טל ויוסי מנדלביץ אביו של יובל, שנרצחו בפיגוע בקו 37 בחיפה, וכן יוסי צור, אביה של נועה שנרצחה בפיגוע בכפר סבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully