וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האחריות מוטלת גם על המפונים"

29.9.2009 / 16:37

השופט בדימוס אליהו יו"ר ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת הטיפול במפוני גוש קטיף, אמר כי על אף כשלי המדינה והמטפלים בנושא "יש דוגמאות חיות לכך שהמפונים יכלו לעשות יותר"

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ענת ברק)

ארבע שנים לאחר ההתנתקות הוגש היום (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו וליושב ראש הכנסת ראובן ריבלין דו"ח הביניים לבדיקת הטיפול במפוני גוש קטיף. בראש ועדת החקירה הממלכתית עמד השופט בדימוס אליהו מצא.

"טיפול המדינה במפונים היה נגוע בכשלים והמדינה טרם מימשה את חובתה לשיקומם" – כך נקבע בדו"ח הביניים. עם זאת, ציינה הוועדה כי, "האחריות לעיכוב הרב שחל בהליך השיקום אינה רובצת רק לפתחן של הרשויות המוסמכות. גם לחלק ניכר מהמפונים תרומה בלתי מבוטלת לעניין. אך הרשויות היו חייבות לקדם את משימת השיקום בצורה נחרצת ויעילה יותר. הן הנושאות העיקריות באחריות להתמודד עם המצב הנוכחי ועליהן מוטלת המשימה המיידית לתקנו".

במסיבת עיתונאים אמר השופט מצא כי הוועדה לא הטילה "את מלוא האחריות על הממשלה, משום שגם על חלק מציבור המפונים מוטלת האחריות. הם יכלו לעשות יותר ויש לכך דוגמאות חיות. אנו מצפים לשיתוף פעולה הן מציבור המפונים והן מגורמים רלוונטיים אחרים".

ועדת החקירה הממלכתית הוקמה לאור החלטת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה הדן בטיפול ההתנתקות, שהתפרסם בינואר השנה.הוועדה קובעת כי על הממשלה להעמיד את הטיפול במפונים בראש סדר העדיפויות הלאומי. "על המדינה למהר. זהו עניין של זכויות אדם, של הוגנות אנושית בסיסית, של מוסר יהודי. זוהי המלצתה הראשונה והעיקרית של ועדת החקירה בדוח הביניים, ואידך זיל גמור".

בדו"ח הביניים לא הוגשו המלצות אישיות או המלצות על פינויים עתידיים. הוועדה החליטה שבשל העובדה שעניין הפינוי במפונים עומד עדיין בעינו, יש לטפל ראשית בבעייתם, ולאחר מכן, בדו"ח הסופי, הוועדה תטפל גם באחריות של האחראים לכשלים וגם בהמלצות עתידיות. משום כך, הוועדה לא הגישה המלצות קונקרטיות, אלא העבירה את אחריות הטיפול לממשלה, "על מנת שזו תתעשת ותמלא את חובתה בעוד הוועדה ממשיכה את עבודתה לקראת גיבוש מסקנותיה ושקילת המלצותיה במסגרת הדו"ח הסופי. אם המדינה בשיתוף המפונים וגורמים רלוונטים נוספים לא יצליחו לעמוד במשימה, הדו"ח הסופי יציע את הפתרון שייראה לוועדה".

לדברי השופט מצא, "דו"ח הביניים נועד לקבוע לוח זמנים קצר לטיפול בבעיות המפונים. המצב בשטח מעיד על הכשל. אנחנו זקוקים לשינוי תפיסתי, והדו"ח הזה מאפשר חלון הזדמנויות לטפל בסוגיות שלא טופלו כראוי". יו"ר ועדת החקירה הוסיף, כי הוועדה עדיין אינה קרובה לסיום עבודתה, ומטרת הדו"ח היא לאפשר לממשלה למלא את המוטל עליה. מצא הדגיש, כי "דו"ח הביניים אינו מצביע על האחראים לכשלים, דבר שייעשה בדו"ח הסופי. הדו"ח מתייחס לאירוע שנמשך עדיין ולא רק שייך לעבר, ולכן הוא גם מאד קומפקטי ופרגמטי. ראש הממשלה אמר 'שיקום עכשיו' , ויש לו הכוח והסמכות לפעול לכך".

הוועדה הורתה למנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי לרכז עבודת מטה דחופה ובה דרכי פעולה אפשריות לזירוז בניית בתי קבע למפונים. על גבאי יהיה לדווח לוועדה על מסקנותיו עד לסוף השנה.

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר לאחר קבלת הדו"ח, כי "מעבר לכל מחלוקת, מי שמשלם בינתיים את המחיר הם אותם אנשים שהוצאו מבתיהם, ורובם עדיין לא זכו למגורי קבע. הוועדה לביקורת המדינה דרשה את הקמת ועדת החקירה הממלכתית, ויש לתת משקל נכבד לממצאיה. החברה צריכה לטפל כעת באנשים הזקוקים לסיוע ולהשאיר את שאלת האשם לשלב הבא".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה יואל חסון (קדימה) אמר בתגובה לדו"ח כי "בכוונתי לזמן דיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה על מנת לדון בממצאים. ממשלת ישראל וכל הרשויות שמטפלות במפוני גוש קטיף חייבות להסיר את כל החסמים הבירוקרטיים ולהבין כי הטיפול במפונים חייב להסתיים אחת ולתמיד. עלינו להבטיח כי חייהם של מפוני גוש קטיף יחזרו לשגרה במהרה, שכולם יזכו למגורי קבע ולפרנסה טובה". חסון הוסיף, כי "עלינו להתקדם קדימה ולסיים את הפרק הכאוב בחיי המפונים. על הממשלה מוטלת האחריות ליישם את המלצות הוועדה באופן מיידי עוד טרם הגשת הדו"ח הסופי. הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשותי תעקוב ותפקח אחר יישום ההמלצות".

מנהלת סל"ע הגיבה אף היא לדו"ח ואמרה כי הוא "משקף את חלקם של כל המעורבים בפרויקט ההתיישבותי המורכב ביותר שידעה המדינה בעשורים האחרונים". המנהלת הדגישה את תפקיד המתפנים בכשלים וציינה כי "המנהלה קיימה את הבטחותיה, נבנו תשתיות בהיקף חסר תקדים וחולקו כל כספי הפיצויים שהובטחו על פי חוק ואף מעבר לכך".

(עדכון ראשון: 15:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully