וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "חיוני לקדם פתרון של שתי מדינות"

25.3.2009 / 3:30

במסיבת עיתונאים שנועדה לקדם את תוכניתו הכלכלית, אמר הנשיא כי "הדרך להסדר עם נתניהו בשלטון לא קלה, אך המצב לא יכול להימשך"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

"המצב הנוכחי אינו יכול להימשך". כך אמר הלילה (רביעי)במסיבת עיתונאים בבית הלבן נשיא ארה"ב ברק אובמה, בנוגע למצב במזה"ת. "הדרך להשגת הסדר מדיני בין ישראל והפלסטינים לא תהיה קלה יותר כשבנימין נתניהו עומד בראשות הממשלה, ואביגדור ליברמן במשרד החוץ". לדבריו, "עם הנהגה כזו חיוני להגיע לפתרון של שתי מדינות לשני עמים".

אובמה אמר את הדברים במסגרת מסיבת העיתונאים שנועדה להשיב את אמון הציבור מוכה המשבר בתוכנית הכלכלית. המסיבה כונסה יום לאחר שתוכנית טריליון הדולר יצאה לדרך, וימים ספורים לאחר שהוטחה ביקורת קשה כנגד גייתנר בנוגע לפרשת הבונוסים בחברת AIG.

"ארה"ב תתאושש בקרוב מהמשבר הכלכלי בו היא נתונה, אך זה ייקח זמן וידרוש מהעם האמריקני לנהוג בסבלנות", כך הבטיח הנשיא, ויצא להגנה על תוכניתו של שר האוצר טימותי גייתנר, לחילוץ המשק האמריקאי: "אימצנו מדיניות כלכלית שמתמודדת עם המשבר בכל החזיתות, וכבר ניתן להגיד שחלה התקדמות".

אובמה ייחס את השיפור במצב ואת הזינוקים אתמול בוול סטריט לתקציב שהציג ממשלו, בסך של 3.6 טריליון דולרים. "אם כולנו נעבוד יחד ונסתכל על התמונה הרחבה, מעבר לאינטרסים האישיים והצרים של כל אחד ואחד מאיתנו, נצליח". אובמה הוסיף כי התוכנית היא חלק בלתי נפרד מהשיקום משום שהיא מניחה את היסודות לשגשוג ארוך ובטוח. באשר לביקורות שהוטחו נגד התוכנית אמר אובמה כי ודאי יושמעו עוד ביקורות בעתיד ויתבצעו אי אלו שינויים בתוכנית, אך ישנה התקדמות בכיוון הנכון.

בהמשך דבריו הדגיש אובמה את הצורך לעבור לשימוש במקורות אנרגיה חלופיים, ולהקטין את התלות בנפט ממדינות זרות, משום שרק התנהלות כזו "היא המנוע לצמיחה כלכלית". כמו כן אמר כי ממשלו יוכל לצמצם את תקציב הביטחון האמריקני באמצעות מעקב צמוד על הכסף שמועבר לאזרחים וחברות שעובדים עם הצבא כדי למנוע בזבוז.

בתוך כך ציין כי הדולר ממשיך להיות מטבע חזק, והסיבה לכך, לדבריו, נעוצה בכך שמשקיעים רואים בארה"ב כמעצמה הכלכלית החזקה בעולם, עם שיטת המשטר היציבה ביותר.

התוכנית יוצאת לדרך

הבנק הפדרלי יחל היום ברכישת אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך, כחלק מהתוכנית הכלכלית להצלת הכלכלה, שאושרה בשבוע שעבר. השלב הראשון יכלול רכישות אג"ח, שמועד פירעונן נע בין 2016 ל-2019 באמצעות שלוחת הבנק בניו יורק ה"פד" הודיע בשבוע שעבר על כוונתו לרכוש בחצי השנה הקרובה אג"ח לטווח ארוך בסכום כולל של 300 מיליארד דולר.

במסגרת התוכנית, החליט הבנק להקצות 750 מיליארד דולר נוספים לרכישת אג"ח המגובות במשכנתאות, שזכו לביטחונות מצד פאני מאיי ופרדי מאק, גופי האשראי הגדולים של בנקי המשכנתאות בארה"ב. בכך יגיע סך הרכישות של אג"ח מצד הבנק המרכזי של ארה"ב ל-1.25 טריליון דולר.

לאחר שביום שני הגיבה וול סטריט בזינוקים, אתמול כבר החלו להישמע ספקות באשר ליעילות התוכנית ולמידת בטיחותה. הכלכלן ג'וזף שטיגליץ, זוכה פרס נובל, אמר היום כי "התוכנית היא שוד של משלמי המסים בארה"ב", וכי "היא מלאה פגמים וחסרת יכולת להצליח, כל עוד הכלכלה חלשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully