וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צורת העלאת הפצוע - מתכון לאסון"

11.3.2009 / 22:58

מפקד 669 לשעבר, אל"מ בן נר, מנתח את אסון נפילת הפצוע ממסוק החילוץ. "לא ברור למה העלו את שני המחלצים והפצוע יחד"

תאגיד כאן

מאת כתב וואלה! חדשות, יהושע בריינר

"הצורה שבה המחלצים העלו את הפצוע למסוק היא מתכון לאסון", כך אמר הערב (רביעי) מפקדה לשעבר של יחידת החילוץ של חיל האוויר, יחידה 669, אלוף-משנה (במיל)' שמעון בן נר. בהסתמכו על הסרטון המתעד את רגע הנפילה של הצעיר שחולץ לאחר שנפצע בשדה מוקשים, אמר בן נר: "מתחילת החילוץ רואים שכל הסיטואציה היא מוזרה ובעייתית. מלכתחילה לא היה ברור לי למה העלו את שני המחלצים והפצוע ביחד, במקום לבצע שתי הרמות. זו כנראה הטעות הראשונה שהובילה לאסון כל כך מצער".

"חילוץ משדה מוקשים הוא מורכב ולחוץ", סיפר בן נר לוואלה! חדשות, "אנשי היחידה צריכים לנחות בשטח ממוקש שמופעל ממשקל לא גדול, והאמצעי היחיד שיש ברשותך הוא כלי פרימיטיבי יחסית כמו סנדלי חבלה, שמטרתם לפזר את המשקל שלך על האדמה. בשטח עצמו ישנם לא מעט משתנים שמעלים את הלחץ על המחלצים, כמו רמת הפציעה של הנפגע וגם תנאי הראות, כך שמראש הסיטואציה גורמת ללחץ".

לדברי בן נר, שהיה מפקד היחידה בשנים 1989-1991, "השגיאה הבסיסית היא שהמחלצים לא עלו כשהם באותו גובה עם הפצוע. הצוות השתמש בסוג של רתמה ולא אלונקה, ובמצב כזה נאלצים למשוך את הפצוע פיזית למסוק. מרגע שיש הפרשי גובה בין שני מחלצים, ולא רק אחד, לבין הפצוע, יש פתח צר יותר להכניס אותו למסוק, וזה היה לפי דעתי השלב הבעייתי והמורכב. כאן אולי היה דרוש מעט יותר קור רוח".

מדובר צה"ל נמסר: "אמש אחר הצהריים נכנס אזרח לשדה מוקשים באזור מעלה גלבוע. האזרח עלה על מוקש ונפצע. לאור פציעתו הזניק מגן דוד אדום מסוק של יחידת החילוץ של חיל האוויר. עם הגעת המסוק למקום, ירד לשטח איש החילוץ אליו התלווה איש סילוק פצצות בשל מורכבות החילוץ משדה המוקשים. האזרח נקשר בעזרת מתקן יעודי לכבל. בסמוך לכניסתו לבטן המסוק נפל הפצוע מסיבה שאינה ברורה. לוחם יחידת החילוץ החל בתהליך חילוץ נוסף כדי להציל את האזרח. האזרח הגיע לבטן המסוק ופונה לבית-חולים 'רמב"ם'. מפקד חיל-האוויר, אלוף עידו נחושתן, הורה על הקמת ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האירוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully