וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך למטקבק על גלעד שליט

טוקבקים למען החזרתו של גלעד שליט לגיטימיים לחלוטין, אבל צריך לדעת איפה ואיך לכתוב אותם. דניס ויטצ'בסקי עם מדריך למשתמש

בשבועות האחרונים מוצפים אתרי האינטרנט בטוקבקים דוגמת "להחזיר את גלעד שליט" ו"את מי זה* מעניין, גלעד שליט עדיין בשבי" (*זה יכול להיות כל דבר, החל מסיפורים חמורים על גואנטנמו ביי, ועד למדור גאדג'ט היום של וואלה! TECH). במרבית הטקסטים העולים לאתר כיום תמצאו מספר טוקבקים רב בנושא, שנע בין אחדים לעשרות.

אין לי אף טענה לעצם הכתיבה או הפרסום של הטוקבקים הללו. האינטרנט הוא במה חשובה ולגיטימית לביטוי עצמי, ואין לי ספק שפוליטיקאים ועוזריהם קוראים את הטוקבקים שלכם. לאחר מכן הם מכניסים שורה על גלעד שליט בנאום הקרוב שלהם, ואולי, אם יש להם זמן, גם צועקים משהו בנושא בהערת ביניים בכנסת. אולי זה יעזור, אולי לא, אבל אין לכם סיבה לא להמשיך לנסות.

יש בעיה אחרת: מרבית הטוקבקים בנושא שליט חסרי משמעות, ואחרים פשוט לא נמצאים בידיעות הנכונות. האינטרנט הוא כיכר העיר החדשה, אבל גם בה יש לצעוק דברי טעם.

שיעור ראשון: הבעה בכתב

"לשחרר את גלעד שליט" זה טוקבק פשטני להפליא. בטוקבק שכזה נתתם למקבלי ההחלטות לגיטימציה להגיד בנאום הבא שלהם "אנחנו חייבים לשחרר את גלעד שליט" – המשפט הכי אמורפי אי פעם. אתם צריכים להבהיר להם, ולחבריכם הטוקבקיסטים לא רק את מה שאתם רוצים שייעשה, אלא גם את הדרך לביצוע.

בעד מבצע צבאי בעזה? רוצים שישחררו אסירים? מעדיפים לזרוק פצצה גרעינית לאנשהו? תכתבו את זה! תעבירו לפוליטיקאים לא רק את הבעיה, אלא גם את הפתרון שמקובל עליכם. מקרה שכזה אולי ייאלץ אותם לקחת צד בעניין, ואז תוכלו להבין טוב יותר למי להצביע ולמי לא.

שיעור שני: הבנת הנקרא

רציתם פרופורציות? רציתם שנפסיק לדבר על יוסי בובליל ונתחיל לעסוק בגלעד שליט? לגיטימי. אבל ידיעה על אסונות או אירועים קשים אחרים, אפילו אם אלו התרחשו בחו"ל, היא לא המקום לכתוב בו "למי אכפת, גלעד שליט עדיין בשבי". זה אולי מתאים לידיעות שעוסקות במותרות, אבל לא לטקסטים על אנשים שנהרגים, נפצעים, מעונים או מפסידים את כל חסכונותיהם.

תפעילו את שיקול הדעת שלכם, כי גם אם אתם חושבים שלגלעד שליט יש מקום בתודעה הציבורית, לא צריך לדחוף אותו לשם במקומות שמדברים על סבלם של אנשים אחרים. משיכת תשומת לב לטרגדיה של בן אדם אחד באמצעות זילות טרגדיה של אחר רק פוגעת בכם ובמטרותיכם.

שיעור שלישי: כתיבה יצירתית

כשאתם כותבים טוקבק על גלעד שליט בידיעה העוסקת בשירות משחקים, תהיו מודעים לכך שלפחות חלק מהאנשים שיקראו את הידיעה, לא יתעניינו כלל במה שיש לכם לומר. במקום להשיג אהדה, תעוררו אנטגוניזם.

תפגינו יצירתיות ותקשרו את הטוקבק לנושאים עליהם מדבר הטקסט. כשאתם עושים זאת, לא כדאי לזלזל בנושא הכתבה. נכון, גלעד שליט בשבי, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לקרוא רק עליו. תהפכו את הקריאה שלכם לערך מוסף, ולא לספאם מעיק. הדרך בין מחאה יצירתית ליוזמה טרחנית קצרה מאוד, ומוטב לא לעבור אותה.

  • עוד באותו נושא:
  • גלעד שליט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully