וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סג"מ רוני, טייסת קרב

אביב מלחי

28.6.2001 / 19:27

היא הבת הרביעית שמסיימת קורס טיס; היא קיבוצניקית; נכדתו של אחד ממנהיגי מרד גטו ורשה; לא מוכנה להתראיין; והיא טייסת הקרב הראשונה של חיל האוויר

53 שנים אחרי שהוקם חיל האוויר, שבע שנים אחרי שהוחלט כי קורס הטיס ייפתח לנשים, עמדה היום טייסת קרב על מגרש המסדרים בבסיס חצרים בסיום הקורס. סגן משנה רוני צוקרמן הפכה לטייסת הקרב הראשונה של חיל האוויר וקיבלה את כנפי הטיסה במעמד ההיסטורי ממפקד חיל האוויר, האלוף דני חלוץ.

עד שנת 1995 היה קורס הטיס סגור בפני בנות. בנובמבר 93' ביקשה אליס מילר, חיילת שסיימה את לימודי העתודה האקדמית, להצטרף לקורס הטיס. הבקשה נדחתה בטענה שלא משבצים בנות לתפקידי לחימה. מילר החליטה לא לוותר. באוגוסט 94' עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה וטענה כי מדיניות הצבא פוגעת בשיוויון ההזדמנות לנשים, עקרון הנכלל בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בנובמבר 95' החליטו שופטי בג"ץ שיש לאפשר למילר לגשת למבדקים, וקבעו בכך תקדים היסטורי. מילר עצמה, אגב, לא הצליחה להגיע לקורס. לאחר שיחה ארוכה עם הפסיכולוג בתהליך המיון לקורס הוא קבע שיש לה "מוטיבציית יתר", והמליץ שלא לקבל אותה. מילר המשיכה בשירות צבאי בחיל האוויר, ומשרתת כיום בדרגת סרן בלהק ציוד של החיל.

בדצמבר 1998 סיימה את קורס הטיס סג"מ שרי והפכה לאשה הראשונה שמסיימת את הקורס מאז נפתח לנשים. שרי סיימה את הקורס כנווטת קרב ושובצה בטייסת אף-16. אחריה סיימו עוד שתי נווטות קרב, מורן ונעמה, את הקורס ושובצו לשירות בטייסות פאנטום. כ-100 בנות התחילו את הקורס במהלך השנים ורוני היא הרביעית שמסיימת. כמו רוני, שמסרבת בתוקף להתראיין ולספר על עצמה, נהגו גם שלוש הנווטות. לדבריהן, הן לא מעוניינות בחשיפה ולא רואות עצמן כאייטם תקשורתי.

החברים לקורס שופעים מחמאות

רוני צוקרמן, בת 20, מתגוררת בקיבוץ לוחמי הגטאות שבצפון הארץ. היא הבת האמצעית במשפחה ויש לה שתי אחיות. אביה מהנדס חשמל ואמה היא דוקטור להנדסה. את לימודיה התיכוניים סיימה בתיכון "סולם צור" שבקיבוץ גשר זיו, במגמת פיסיקה ומחשבים. היא נכדתו של יצחק "אנטק" צוקרמן, שהיה ממנהיגי מרד גטו ורשה וממייסדי קיבוץ לוחמי הגטאות.

חבריה לקורס שופעים מחמאות: צנועה, רצינית, עקשנית, חכמה, יפה. אגב, כולם אומרים, גם חיילים וגם מפקדים, שמתחילת הקורס היה ברור שרוני תסיים אותו כטייסת קרב. עוד בשלב הראשון של הקורס היא הפגינה כישורי טיסה מצויינים. בטאון חיל האוויר מפרסם שבמהלך אימון בקרב אוויר שנערך בשלב האחרון של הקורס, הצליחה רוני "להפיל" את מפקד הטייסת שלה. וההישג הזה בעצם אומר הכל על רוני, שהיתה מועמדת גם להיות מצטיינת הקורס. השבוע פורסם כי היא תשובץ בטייסת אף-16. חיל האוויר התיר לפרסם את שמה המלא של רוני, צעד יוצא דופן במדיניות החיל, לאחר ששמה כבר פורסם בתקשורת בניגוד לנהלי הצנזורה. בכלל, בשבועות האחרונים הגיעה ההמולה התקשורתית סביבה לשיאים חדשים.

למען הדיוק ההיסטורי, רוני היא לא הטייסת הראשונה בחיל האוויר. בסוף שנות ה-40' ובשנות ה-50' שירתו בחיל שלוש טייסות: זהרה לביטוב, רינה לווינסון ויעל רום. לביטוב עברה את קורס הטיס של חברי ה"הגנה" בבייקרספילד, קליפורניה, ובשנת 1948 מתה בהתרסקות מטוס האוסטר שלה. לווינסון הטיסה מטוסי סטירמן במבצע קדש ב-1956 ורום היא כנראה הטייסת שלקחה את החלק הפעיל הרב ביותר. במבצע קדש הטיסה רום מטוס דקוטה והשתתפה בהצנחה ההיסטורית במתלה ולאורך המבצע פינתה פצועים מהשטח לבתי החולים.

הבוגרים: 47 אחוזים עירוניים, 13 אחוזים מתנחלים

מנתוני בוגרי קורס הטיס שהתפרסמו בבבטאון עולה ש-47 אחוזים מהבוגרים הם עירוניים, 24 אחוזים מתגוררים ביישובים קהילתיים, 14.5 אחוזים הם מושבניקים ו-14.5 אחוזים הם קיבוצניקים. עוד נתון מעניין מצביע על כך ש-13 אחוזים מבוגרי הקורס הם מתנחלים (תושבי יהודה ושומרון) ו-13 אחוזים הם דתיים.

רעננה וחיפה הן הערים המובילות בין מקומות היישוב של בוגרי הקורס. גם החניך המצטיין של הקורס, סג"מ נ', הוא תושב רעננה. ארבעה מהבוגרים נולדו בחו"ל: בארה"ב, לטביה, גרמניה והונגריה.

38 אחוזים מאמהות הבוגרים עוסקות בהוראה ו-22 אחוזים מאבות הבוגרים הם מהנדסים. תשעה אחוזים מהבוגרים שירתו כלוחמים ביחידות קרביות, חלקם כבר כקצינים, לפני שהתנדבו לקורס. ל-16 אחוזים מהבוגרים יש אח או אב ששירתו או משרתים כאנשי צוות אוויר. לאחד הבוגרים, סג"מ ד', שני אחים המשרתים כיום בחיל האוויר, צירוף מקרים נדיר. אחיו הבכור הוא טייס קרב ושירת עד לאחרונה כסגן מפקד טייסת פאנטום והאח השני משרת כנווט קרב. את הקורס הבא, שיסתיים בעוד חצי שנה, צפוייה לסיים בת נוספת, שתשרת כנווטת קרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully