וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק החדש: מבודח, רגוע ופתוח

25.4.2005 / 12:36

לקראת הבחירות לנשיאות הצטלם נשיא מצרים לראיון אישי, בו סיפר על עצמו ועל חייו. האופוזיציה המצרית תוהה מי מימן את הראיון

נשיא מצרים, חוסני מובארק, העניק לאזרחי ארצו הזדמנות נדירה להתרשם מאישיותו, במסגרת ראיון בן שש שעות עמו, שחלקו הראשון כבר שודר בטלוויזיה המצרית. הראיון שודר לקראת מערכת הבחירות הראשונה במדינה, בחודש מאי, בה ישתתפו מספר מועמדים לנשיאות.

באלג'זירה דווח, כי המנהיג בן ה-77, המכהן כנשיא מצרים זה 24 שנים, הופיע רגוע בראיון, כשלבושו מוקפד פחות מהרגיל וכשמצב רוחו טוב. הראיון התמקד בחוויותיו הצבאיות של מובארק, שסיפר על חלקן בבדיחות הדעת. מחר צפוי מובארק להכריז על מועמדותו לכהונה נוספת בת 6 שנים.

מתחריו של מובארק ביקרו את הראיון עוד בטרם שודר. "השאלה היא, מי שילם עבור עריכת הראיון? והאם לאחרים תינתן ההזדמנות הזו?", תהה איימן נור, מנהיג בולט באופוזיציה המצרית. לא ברור מי מימן את הראיון, אבל ידוע שהטלוויזיה הממלכתית המצרית מנוהלת מקרוב על-ידי הממשלה.

נור העלה את האפשרות שגמאל מובארק, בן הנשיא הנתפש כבעל נטיה מחשבתית פרו-מערבית, הוא שעמד מאחורי עריכת הראיון, כחלק מתעמולת הבחירות של הנשיא, המתמודד לראשונה מול אחרים. הראיון אינו המקדם האלקטורלי היחיד של מובארק: שיר המתאר את מעלותיו מתנגן ללא הרף ברדיו המצרי וספר פרי עטו עתיד לצאת בקרוב.

הנשיא ענה ל-199 שאלות ב"פתיחות חסרת תקדים"

הראיון הטלוויזיוני מציג ניסיון לשינוי תדמית של מובארק. הנשיא מעניק בדרך כלל נאומים מדיניים ארוכים ועורך הופעות ציבוריות רשמיות בלבד. הפעם נראה הנשיא בקדימוני הראיון כשהוא צוחק עם המראיין, לבוש בחולצת כפתורים כחולה ללא עניבה כששיערו צבוע והוא מאופר.

גם בחירת במאי הראיון גרמה להרמת גבות. שריף עראפה ידוע בסרטיו הפוליטיים וההומוריסטיים. המפיק, עמאד א-דין אדיב, אמר לעיתון "אל-אהראם", שמובארק ענה על 199 שאלות "בפתיחות חסרת תקדים... לא היו קווים אדומים".

שלא כקודמיו, חיי היומיום של מובארק בארמונו וחיי משפחתו נסתרים מעיני הציבור. כאשר פרסם "אל-אהראם" תמונת שער של הנשיא כשהוא מחזיק את נכדו בידיו, הגיבו מצרים רבים בהלם ובתדהמה.

בחלקו הראשון של הראיון התמקד מובארק ביחסיו עם נשיאי מצרים הקודמים, לרבות אנוור סאדאת, ובחוויותיו האישיות מהתקופה שבין מלחמת ששת הימים למלחמת יום הכיפורים. מובארק היה מפקד בסיס של חיל האוויר ב-1967, וב-1973 כבר היה מפקד חיל האוויר. "התבוסה (ב-1967) היתה כה קשה", אמר מובארק בראיון, "אני זוכר את הפשיטה על בסיסי חיל האוויר שלנו... לא יכולנו להביט בעיני האנשים".

כאשר נשאל אם נעזר בחברים בחלונות הגבוהים כדי להתקדם בסולם הפיקוד הצבאי, ענה מובארק בתוקף: "בכל חיי מעולם לא ביקשתי העדפת מקורבים. מעולם!" כאשר נשאל, אם נשיא מצרים צריך להיות פוליטיקאי או איש צבא המתאים לקבל החלטה על יציאה למלחמה, ענה שמלחמה היא צעד פוליטי, אך על הנשיא "להיות בעל ניסיון מספיק כדי לקבל החלטה כזו".

אין מועמדים מהימנים אחרים לנשיאות

בחלקו השני של הראיון עתיד מובארק לתאר את חלקו במלחמת יום הכיפורים ולהתייחס למעבר מכהונתו כמפקד חיל האוויר לכהונתו כסגן הנשיא. מובארק התמנה לנשיא מצרים לאחר רצח סאדאת ב-1981. בחלק השלישי ידון בתוכניותיו הפוליטיות לרפורמה ויכריז על מועמדותו לכהונה נוספת בנשיאות.

עם זאת, במצרים יש חוסר-ודאות ובלבול, מכיוון שכמעט ואין מועמדים מהימנים אחרים לנשיאות. הדבר נובע במידה רבה מן הטקטיקה האוטוקרטית של אנשי מובארק, שנועדה להרחיק איומים פוליטיים. כעת, אומרים משקיפים, קשה לציבור במצרים לחשוב על פוליטיקאי שמסוגל להוות אלטרנטיבה ראויה למובארק. למרות זאת, נכנס איימן נור למירוץ, והוא אמר כי גם מפלגתו מתכננת להפיק סרט מטעמה בשבועות הקרובים. עם זאת, הסרט של האופוזיציה יארך 20 דקות בלבד, ולא ברור כיצד ישודר. "זה יהיה סרט נחמד מאוד ושונה, אשר ישקף את חלומותיו, סבלו ושאיפותיו של דור המצרים הנוכחי", אמר נור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully