וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: טיסה גורמת להיווצרות קרישי דם

מוטי גל

12.5.2001 / 17:18

מדענים מצאו קשר בין טיסות ארוכות לבין אירועים של קרישת דם העלולים להביא להתקף לב או שבץ מוחי; עם זאת הם מרגיעים: אין סיבה לפאניקה


עדות נוספת לסכנה שבטיסות ארוכות הגיע השבוע מבית החולים "מידלסקס" שבבריטניה, שם גילו חוקרים היווצרותם של קרישי דם קטנים בנבדקים ששהו בטיסה בת שמונה שעות ויותר. אולם החוקרים מרגיעים: אין סיבה להילחץ, קרישי הדם טרם גרמו לבעיה רפואית רצינית. המחקר פורסם השבוע בכתב העת הרפואי "The Lancet".

מחקרים קודמים כבר מצאו כי מספר משמעותי של מקרי "פקקת וורידים עמוקים" (deep vein thrombosis) בהם קרישי דם לא רצויים נוצרים בורידים מתרחשים לרוב ברגליים, נגרמו לנוסעים לאחר טיסות ארוכות. קרישים אלו עשויים להיות קטלניים במיוחד באם הם מתנתקים ממקום היווצרם ונודדים לריאות שם הם עשויים לחסום את חילופי הגזים. במידה וקריש שכזה יתעופף לעבר המוח הוא יגרום לשבץ מוחי קטלני.

לאחרונה הודו גם חברות תעופה בינלאומיות כי טיסות ממושכות אכן עלולות לגרום להיווצרות קרישי דם. לאחר שנים של הכחשה, הסכימו חברות תעופה בכנס מיוחד שנערך בז'נבה בחסות ארגון הבריאות העולמי, על תחילתה של תוכנית מחקר מקיפה שתבדוק את הקשר בין הטיסה לקרישי הדם, והדרכים להימנעות הסכנה.

במחקר האחרון שנערך באוסלו, בירת נורבגיה, הוכנסו 20 מתנדבים בריאים לתא "היפובארי" אשר מדמה תנאי טיסה מבחינת לחץ האוויר. בתום שמונה שעות, הוחזרו המתנדבים "לארץ". בכל הנבדקים נצפתה ירידה ברמת חימצון כדוריות הדם האדומות. מצב זה גורם לייצור מוגבר של כדוריות דם ההופך את הדם לסמיך יותר בו נוצרים קרישי דם רבים.

נוסף על הלחץ המשפיע על כדוריות הדם, הרי שגם האוויר המכיל ריכוז נמוך יותר של חמצן מזה שבאוויר רגיל, משפיע גם הוא להיווצרות דם סמיך יותר. הסמיכות מתגברת עוד יותר כתוצאה מהאוויר היבש התורם להתייבשות אשר מוחמרת בשיעור ניכר יותר לאחר שתיית אלכוהול המוגש בטיסות. אם זה לא מספיק, הרי שהצפיפות הרבה במחלקת תיירים גורמת לישיבה ארוכה יותר, עובדה המגבירה את הסיכון להיווצרות קרישי דם בגפיים התחתונות.

במחקר הנוכחי, בדקו ד"ר ג'ון סקור ועמיתיו בבית החולים "מידלסקס" שבבריטניה, 200 נוסעים לפני טיסה בת שמונה שעות ולאחריה. תוצאות המחקר גילו היווצרותם של קרישי דם קטנים בכעשרה אחוזים מהנבדקים. עם זאת, הקרישים לא הביאו להתפתחותה של בעיה רפואית חמורה.

בעקבות המחקרים הקודמים, המליצו החוקרים לנוסעים ליטול כדור אספירין במינון נמוך של 100 מיליגרם, אשר מונע היווצרות קרישי דם ופועל במניעת דלקת, שני תהליכים אשר גורמים לחסימת כלי דם קטלנית. מומחים נוספים המליצו לטסים הסובלים מבעיות לב וכלי דם ללבוש גרבי לחץ, המונעות היווצרות קרישי דם בגפיים התחתונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully