וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וארה"ב כופרות רשמית בסמכות האג

רויטרס

30.1.2004 / 18:10

ההתנגדויות לדיון בסוגיית גדר ההפרדה הוגשו לבית הדין הבינלאומי. גורם בכיר: הנושא צריך לעמוד לדיון רק במו"מ עם הפלסטינים. הפלסטינים: לבית הדין סמכות מלאה לדון בסוגיה

ישראל הגישה היום רשמית את התנגדותה לדיון בנושא גדר ההפרדה בבית הדין הבינלאומי בהאג, בטענה כי אין לו סמכות לעסוק בסוגיה. גורם במשרד החוץ הודיע על מסירת ההתנגדות ואמר כי "אנו מאמינים שבית המשפט לא צריך ולא יכול לעסוק בנושא פוליטי, בו צריך לעסוק רק דרך מו"מ בין ישראל לפלסטינים", אמר.

היום היה המועד האחרון להגיש התנגדויות לדיון שיתקיים ב-23 בפברואר. אתמול אישרו שרי הקבינט את ההודעה שנמסרה לבית הדין הבינלאומי. בשבועיים הקרובים יוחלט, אם ישראל תופיע גם בדיון בעל פה.

לפנות ערב הגישה גם ארה"ב נייר עמדה בו היא כופרת בסמכות בית הדין הבינלאומי לדון בסוגיית הגדר. גורם אמריקאי בכיר אמר כי וושינגטון מאמינה כי שני הצדדים צריכים לפתור את הבעיה ולבית הדין אין סמכות לעסוק בסוגיה.

הרשות הפלסטינית האשימה את ישראל בכך שהיא מנסה לעשות פוליטיזציה מנושא בניית גדר ההפרדה. לטענתם, לבית הדין בהאג סמכות מלאה לדון בגדר כיוון שישראל "מנסה להכשיר כיבוש כפוי על שלושה וחצי מיליון פלסטינים".

מערכת "הארץ" מוסיפה:

ההודעה הישראלית לבית הדין הבינלאומי כוללת כ-120 עמודים, בצירוף נספחים ואסמכתאות משפטיות. ישראל תטען שהקמת "הגדר למניעת טרור" היא עניין פוליטי, ולא משפטי-פלילי, ועליה להתברר בדיונים מדיניים ולא בבית הדין. ההודעה תנתח את הדיון בעצרת האו"ם, שהחליטה בחודש שעבר לבקש מבית הדין הבינלאומי חוות דעת על "ההשלכות המשפטיות של בניית חומה בשטח הפלסטיני הכבוש". היא תראה שהדיונים באו"ם התנהלו על בסיס פוליטי ולא משפטי.

ישראל טוענת גם שבית הדין הבינלאומי אינו מוסמך לדון בזכותה של מדינה להגנה עצמית, ואינו יכול לקבוע כיצד על מדינה להתגונן מפני טרור. כשליש מההודעה הישראלית מוקדש לרקע והסברים על הקמת הגדר, שיתארו את הטרור הפלסטיני וזכותה של ישראל להגנה עצמית מפניו.

גם בריטניה מתנגדת לדיון בהאג

ממשלת בריטניה החליטה לתמוך בעמדת ישראל ולהצטרף לעשרים המדינות המתנגדות להעברת סוגיית גדר ההפרדה לדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג. משרד החוץ הבריטי יגיש את התנגדותו לבית המשפט היום - יום ההזדמנות האחרונה להגיש התנגדויות לדיון. השרה במשרד החוץ הבריטי, הליידי סימונס, אמרה בראיון שפורסם היום ב"ג'ואיש כרוניקל" ששימוע בבית הדין הבינלאומי נועד ל"פוליטיזציה של בית המשפט באופן שלא היה אמור להיעשות". בריטניה מתנגדת לדיון אף על פי שחזרה ואמרה שבניית גדר ההפרדה אינה חוקית.

בריטניה מצטרפת ליותר מ-20 מדינות החברות באו"ם, המתכוונות להגיש לבית הדין הבינלאומי בהאג חוות דעת, שבה יערערו על עצם קיומו של ההליך המשפטי בעניין גדר ההפרדה שבונה ישראל בשטחים. מקורות במרכז האו"ם בניו יורק העריכו כי אם גם חברות האיחוד האירופי יגישו מסמך משותף המסתייג ממעורבות בית הדין בסוגיית הגדר, יגדל מספר חברות האו"ם התומכות בעמדה זו ליותר מ-30.

ארה"ב כבר החליטה לשגר מכתב לבית הדין, בו היא מביעה התנגדות לקיום הדיון על גדר ההפרדה. ההחלטה האמריקאית התקבלה לאחר התייעצויות בממשל ועם מדינות אחרות, בסיומן הוחלט כי אף שארה"ב אינה תומכת בתוואי הגדר, הרי שעליה להבהיר שהיא מתנגדת להעביר את הנושא להכרעת בית הדין. בתצהיר אותו תגיש ארה"ב ייאמר שהיא סבורה שהגדר הינה נושא שצריך לבוא לדיון כחלק מהמו"מ בין ישראל לפלסטינים ישירות, או בתיווך מדינות אחרות, ולכן יש לשמור אותו במישור המדיני ולא להעבירו לדיון משפטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully