וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לסגור את מתקן הכליאה הסודי

רויטרס

30.10.2003 / 16:22

נציגי המוקד להגנת הפרט עתרו לבג"ץ בדרישה לסגור את מתקן 1391. אסירים פלסטינים סיפרו כי הוחזקו בתאים שחורים ואטומים ולא ראו איש מלבד חוקריהם

"המוקד להגנת הפרט" עתר היום לבג"ץ בדרישה להורות למדינה לסגור את בית הכלא הסודי בו מוחזקים אסירים פלסטיניים. בית הכלא שוכן בבסיס צבאי סודי ומכונה "מתקן 1391".

בדיון שהתקיים לפני כחודשיים בעתירה קודמת של המוקד, שהוגשה בניסיון לאתר שני פלסטינים שנעצרו, הציע בית המשפט להגיש עתירה שתביא לדיון עקרוני בסוגיית המתקן. בקול ישראל דווח כי בדיון הקודם אמר נציג המדינה כי אין מדובר במתקן סודי, אלא במתקן שנמצא בבסיס צבאי סודי. במסמכים שהגישה המדינה בתגובה לעתירה הקודמת, נטען כי בית הכלא כבר נסגר. לטענת העותרים, אין להם דרך להוכיח כי אכן בית הכלא נסגר.

לטענת הארגון, האסירים הכלואים במתקן מוחזקים כמעט ללא תקשורת עם העולם החיצוני. "כשהם שואלים את החוקר 'איפה אני?', הם מקבלים תשובות בנוסח 'אתה על הירח או במעבורת חלל'", מסרה מנהלת המוקד להגנת הפרט, דליה קרסטיין. לטענתה, מדובר בהפרת החוק הבינלאומי. קרסטיין טוענת כי מדובר בבית הכלא הישראלי היחיד שסגור לביקורי הצלב האדום. לדבריה, בכירי החיזבאללה מוסטפה דיראני והשייח עובייד היו כלואים במתקן במשך תקופה מסוימת.

"הצבע של התא עירפל את חושיי"

לעתירה צורפו עדויות של אסירים שהיו כלואים בבית הכלא. לטענת האסירים, הם הוחזקו בתאים ללא חלונות בעלי קירות שחורים. האסירים סיפרו עוד כי השירותים שהועמדו לרשותם היו דלי שרוקן רק לעיתים נדירות. האסירים לא ראו איש במהלך תקופת מעצרם במקום, מלבד חוקריהם, ולעיתים נדירות אנשי צוות רפואי ושופטים צבאיים.

מהעדויות עולה כי העצירים זכו לייצוג משפטי לעיתים נדירות, וכשהם קיבלו ייצוג - עורכי דינם לא מסרו להם היכן הם מוחזקים. כשהסוהרים נכנסו לתאיהם, העצירים נדרשו לסובב את גבם ולשים בד על ראשם. זאת, כחלק מניסיון לבודדם מהסביבה כדי לסייע לחוקרים להשיג מידע.

כמה מהעצירים סיפרו כי נמנעה מהם שינה באופן שיטתי, וכי הם נקשרו בתנוחות לא נוחות והוכו. "לא יכולתי לראות את פני החיילים ששמרו עלי, הייתי מפוחד מאד, הצבע של התא, שהיה שחור, ערפל את חושיי", נטען בהצהרה של אחד האסירים שהוחזקו במקום, בשאר ג'דאללה.

קיום המתקן נחשף רק בשנה שעברה, כשהמוקד להגנת הפרט התבקש בידי משפחות פלסטיניות לאתר את בני משפחותיהם שנעצרו בידי צה"ל. יו"ר סיעת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, עתרה אף היא לבית המשפט העליון, בדרישה לאפשר לבדוק את המתקן. היא טענה כי כל בתי הכלא צריכים להיות פתוחים לפיקוח. "אם יש כלא סודי, אז יכולים להיות אסירים סודיים", אמרה גלאון לסוכנות רויטרס. "אפשר רק לדמיין את התנאים במתקן שכזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully