וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות האזהרות: מתרחצים נצפו שוחים ליד הכרישים בחדרה

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 14:50

רשות הטבע והגנים פרסמה התרעה בשבוע האחרון שלא לצלול או לשחות ליד הכרישים, שנוהגים לפקוד את אזור תחנת הכוח בחודשי החורף. למרות ההתרעות, המבלים נצפו מצטלמים ומאכילים את הכרישים, הנמצאים בסכנת הכחדה. יו"ר עמותת כרישים בישראל לא מתרגשת: "עניין שגרתי"

בווידאו: למרות האזהרות מתרחצים שוחים עם כרישים סמוך לתחנת הכוח בחדרה/צילום: אילן אלגברי ושלומי גבאי

מתרחצים שהגיעו היום (שני) לחוף הים בחדרה, נצפו שוחים לצד הכרישים שנמצאים באזור תחנת הכוח "אורות רבין", זאת למרות התרעות רשות הטבע והגנים.

רשות הטבע התריעה בשבוע האחרון בפני הציבור שלא לצלול בסמוך לכרישים המתרכזים באזור תחנת הכוח כמדי שנה בחודשי החורף, נובמבר עד אפריל, במקום שבו נפלטים לים עודפי המים החמים של התחנה. ברשות הדגישו כי המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט, ולכן אסור להאכיל אותם ויש לשמור מהם מרחק.

בתוך כך, באזור שפך המים החמים של תחנת הכוח בו מתרכזים הכרישים קיימים זרמים חזקים ומערבולות חזקות. ברשות אף הזכירו כי הכריש נחשב ערך טבע מוגן ונמצא בסכנת הכחדה.

כרישים בחדרה 19 באפריל 2021. שלומי גבאי
מתרחץ ליד כריש, אתמול/שלומי גבאי

עדי ברש, יו"ר עמותת כרישים בישראל, דוקטורנטית באוניברסיטת חיפה, מציינת ששחייה עם כרישים באזור היא עניין שגרתי. "לשחק עם ג'וקים זה הרבה יותר גרוע", היא אומרת, "אבל זה כבר עניין של העדפה אישית. בשפך נחל חדרה שוחים אנשים עם כרישים כבר כמה שנים, כל יום. חדרה היא מוקד תיירות מאד משמעותי לעניין הזה ולא סוד שהרבה מאד אנשים מגיעים לשם לצפות, לשחות ולצלול עם קיאקים וסירות ורחפנים. מדובר בתופעה ייחודית עולמית שאינה ידועה במקומות אחרים. אנחנו לא יודעים עדיין להסביר בדיוק למה, ולמה רק אצלנו. זה לא רק המים החמים, יש עכשיו דגים מתים בחופים והם מגיעים גם למצוא כך טרף קל".

ברש מצטרפת לאזהרות של רשות הטבע והגנים. "זה עניין מאד סבוך. מצד אחד זה מופלא - אין מקומות בעולם שככה אנשים וכרישים משכשכים יחד במים, ואנחנו יכולים להזהיר מעכשיו ועד הודעה חדשה ולא שועים לנו, עד שנכנסים למים ופתאום שלושה וחצי מטרים של כריש מתחכך בך. אקולוגית, מדובר באריות. מי היה מתקרב כך לאריות? בטוח לא היו מתקרבים כך גם לכלב של 3.5 מטר ובטח לא ללהקה של שלושים כלבים. מצד אחד זה מדהים וצריך להפסיק לפחד מהם ולעשות להם שם רע וצריך להתחיל להגן עליהם. דיברתי עם דייג מאשדוד שהלך לשנרקל בחדרה וראה את הכרישים פנים-אל-פנים באינטרקציה המיוחדת הזו ושינה את כל היחס שלו אליהם".

יחד עם זאת, ברש קוראת למתרחצים הסקרנים לכבד את המרחב של הכרישים. "מצד שני זה טבע, ואלו הן חיות בר, וצריך לתת להן מרחב נשימה. רואים שצפוף שם מדי. זו עדיין חיית בר גדולה שצריך לכבד אותה וכנראה שסף הסבלנות שלהם מאד גבוה, והם למדו אותנו והבינו שהסכנה שלהם מאיתנו לא גבוהה, אבל ככה לא צופים בטבע. יש לבוא מרחוק, לכבד את המרחב שלהם ולא להתערב ברמה כזו בהתנהלות שלהם. נא לא לדחוף ידיים ואחר כך להתלונן. הפתרון הוא מרפסת תצפית מכובדת שתקים עיריית חדרה ותאפשר למידה תצפית והנאה מהתופעה הייחודית".

ימים אחרונים

הזדמנות אחרונה למבצע מאי בתמי4: חודשיים ראשונים חינם

לכתבה המלאה
כרישים בחדרה 19 באפריל 2021. שלומי גבאי
כריש בחדרה/שלומי גבאי

תופעת הכרישים המתקרבים לחוף, הנחשבת לייחודית ומרתקת בקנה מידה עולמי, מזמנת לאזור, כבר מספר חורפים, מטיילים סקרנים המנסים לצפות בפלא ובטבע במיטבו. עם זאת, ללא ידיעת כללי הזהירות הנדרשים והחשיבות בשמירה על כרישים, המוגדרים כבעלי חיים ימיים בעלי ערך נדיר לטבע.

הכרישים המגיעים לאזור, 20-30 במספרם, מצויים ממין עפרורי וסנפירתן, וניתן להבחין בנקל בסנפירי הגב שלהם. אורכו של הכריש העפרור כ-4 מטרים, משקלו כ-350 ק''ג וסנפירי הגב מעוגלים במקצת. הסנפירתן קטן יותר, אורכו כ-2.5 מטר ומשקלו כ-100 ק''ג ויותר. שני מינים אלו מוגדרים ברמת סכנת הכחדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully