וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקות מאסיביות, מיטות פנויות: כך שומרת גרמניה על תמותה נמוכה מקורונה

1.4.2020 / 22:13

עוד לפני שהווירוס התפרץ במלוא עוזו, מדענים במדינה פיתחו שיטות בדיקה המוניות ומרקל הטילה אמצעי סגר. עם מספר הגבוה של מיטות אשפוז - 33.9 על מאה אלף איש - היא אפילו קולטת חולים משכנותיה מוכות המגיפה. עם זאת, בממשלה מזהירים משאננות. "השקט שלפני הסערה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסוף השנה שעברה, הרבה לפני שרוב אוכלוסיית העולם שמעה על נגיף הקורונה, מדענים בגרמניה מיהרו לפתח בדיקה של הווירוס שגרם למחלה נשימתית חריגה במרכז סין. הם הצליחו לעשות זאת עד אמצע ינואר, ומעבדות ברחבי המדינה היו מוכנות להשתמש בה כמה שבועות לאחר מכן, בסביבות הזמן שבו המדינה האירופית המאוכלסת ביותר רשמה את המקרה המאובחן הראשון שלה.

"זה היה ברור שהמגיפה תגיע לכאן מסין, ואז התחלנו לבדוק", אמר הנדריק בורוקי, דובר מערכת הבריאות הביומדעית, המפעילה 19 מעבדות בגרמניה.

העבודה המהירה הזו עומדת בניגוד לעיכובים ולשגיאות שנעשו במדינות אחרות. יחד עם המספר הגדול של המיטות לטיפול נמרץ והצעדים המוקדמים שהושתו לצמצום ההתקהלויות, ניתן להסביר את אחת התעלומות המעניינות ביותר במגיפה: מדוע שיעור התמותה בגרמניה נמוך בהרבה מאשר אצל שכנותיה.

מרכז לטיפול בחולי קורונה, קלן, גרמניה, 31 במרץ 2020. AP
מרכז לטיפול בחולי קורונה בקלן שבגרמניה/AP

המספר יוצא הדופן: בזמן שמספר הנדבקים חצה את ה-71 אלף, מספר המתים נכון להיום הוא 775, לפני נתונים שנאספים על ידי אוניברסיטת ג'ון הופקינס. מנגד, באיטליה נרשמו קרוב ל-106 אלף נדבקים ויותר מ-12,400 מתים, ובספרד אובחנו 96 אלף נדבקים, לצד יותר מ-8,400 מתים.

בצרפת מספר המתים גבוה פי ארבעה מזה שבגרמניה, ובבריטניה גבוה פי שניים - על אף שבשתי המדינות אובחנו הרבה פחות נדבקים.

ייתכן שיש פקטורים נוספים לכך, אך מומחים אומרים שהבדיקות המהירות והנרחבות נתנו לגרמניה יתרון. "אפשר להסביר זאת על ידי כך שאנחנו עושים מספר עצום של בדיקות מעבדה", אמר ד"ר כריסטיאן דרוסטן, מומחה לנגיפים שצוותו פיתח את הבדיקה הראשונה לווירוס הקורונה בבית החולים "שריטה" בברלין, שהוקם לפני יותר מ-300 שנה כדי לטפל בקורבנות דבר. הוא מעריך שגרמניה יכולה לעשות 500 אלף בדיקות בשבוע.

בספרד, לשם השוואה, נבדקים בין 105 ל-140 אלף איש בכל שבוע, כ-20% עד 30% מהקיבולת של גרמניה. איטליה עשתה כ-200 אלף בדיקות בשבוע החולף, אך זה משקף עליה חדה לעומת תחילת המשבר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
כביש מהיר במזרח גרמניה נטוש בשל מגיפת הקורונה, 29 במרץ 2020. AP
כביש מהיר במזרח גרמניה נטוש בשל התפרצות הקורונה/AP

בנוסף לבדיקות, ההצלחה של גרמניה נובעת גם מכיסוי עלות הבדיקות דרך מערכת הביטוח הלאומי שלה, ומתן גישה לכל אדם עם תסמינים, שביקר לאחרונה במוקד התפרצות או שהיה במגע קרוב עם חולה מאומת.

ועדיין, ייתכן שגרמניה לא חריגה כפי שזה נראה. העובדה שספרד ואיטליה - שבהן היו התפרצויות קשות יותר - עושות פחות בדיקות מצביעות על כך שהן מפספסות מקרים רבים של חולים קל או אסימפטומטים, כך ששיעור התמותה נראה גרוע ממה שהוא בפועל. בגרמניה, סביר להניח, לא אומתו כל הנדבקים, ומומחים סבורים כי בכל רחבי העולם המספרים גבוהים מאלו הרשמיים.

מספר בדיקות מוגבל משמעותי גם שהיקף ההתפשטות האמיתי של הווירוס אינו ידוע במדינות אלו, מה שמתדלק עוד יותר את המגיפה.

שלטים המדגישים את המגבלות ברחוב בגרמניה, קורונה, דרזדן, 31 מרץ 2020. רויטרס
שלטים להדגשת ההנחיות ברחוב בדרזדן/רויטרס

היתרון של גרמניה הוא גם בטיפול ההולם בחולים הקשים בווירוס, מה שמונה מקרי מוות. על פי נתוני ה-OECD, לאיטליה יש 8.6 מיטות טיפול נמרץ על כל מאה אלף אזרחים, כשבגרמניה יש 33.9 מיטות על אותו מספר, ובסך הכול 28 אלף מיטות. הממשלה רוצה להכפיל את המספר הזה.

"אנחנו ערוכים היטב היום, מחר ומחרתיים", אמר ד"ר או יאנס, שעומד בראש האיגוד לטיפול נמרץ וטיפולי חירום.

בתי החולים במוקדי האסון באיטליה, שקורסים תחת הנטל בטיפול בכל כך הרבה חולים בו-זמנית, תרמו למניין הקורבנות במדינה להיות הגבוה ביותר בעולם.

לאור המצב החריג שבו יש לה עודף במיטות, גרמניה קלטה עשרות חולים מאיטליה ומצרפת לבתי החולים שלה. כך יוכלו הרופאים והאחיות בגרמניה ללמוד יותר כיצד לטפל בחולים קשה בנגיף, וזה גם משקף את הביטחון יוצא הדופן של הרשויות ביכולת שלהן להתמודד בהתפרצות בזמן שמדינות רבות אחרות סוגרות את הגבולות שלהן.

"זה השקט שלפני הסערה"

מכון רוברט קוך, המרכז לבקרה על מחלות של גרמניה, ציין כי הצעדים התקיפים שננקט כמעט לפני שלושה שבועות, כמו סגירת בתי ספר ומסעדות, ובהמשך איסור על התקהלות של יותר משני אנשים מחוץ לבתים, האטו את קצב ההדבקות החדשות.

מומחים מתחו ביקורת על כך שמדינות רבות אחרות פעלו בצורה דומה באיחור רב. מדענים המייעצים לממשלת בריטניה אמרו כי יש ליישם צעדים להרחקה חברתית לפני שמגיעים לרף של 0.2 מקרי מוות מקורונה על כל מאה אלף תושבים. על פי המידע הקיים, אף שהוא אינו שלם, איטליה יישמה זאת ארבעה ימים אחרי שהגיעה לסף הזה, בעוד שגרמניה עשתה זאת שבוע לפני שחצתה את הרף.

בכירים ברשויות מדגישים שגרמניה נמצאת בשלבים ראשונים של ההתפרצות בשטחה. עם זאת, ד"ר סבסטיאן ג'ונסטון, פרופסור למחלות נשימה באימפריאל קולג' בלונדון, אמר שמדינות שפעלו באגרסיביות בשלב מוקדם יכולות באופן תיאורטי להימנע מצונאמי המקרים שנראו באיטליה ובספרד.

"היה לנו מזל שהיה לנו הרבה זמן להתכונן", אמר ד"ר סוזן הרולד, מומחית לזיהומי ריאה בבית החולים בגסן. במשך שבועות, הצוות שלה התקין מיטות טיפול נמרץ חדשות, התאמן בשימוש במכונות הנשמה ונערך לתרחישי חירום.

על אף האופטימיות הזהירה, יש שמזהירים נגד שאננות. הקנצלרית אנגלה מרקל - שבעצמה נכנסה לבידוד אחרי שהרופא שלה נדבק בווירוס - התנגדה לקריאות להקל על הסגר. לות'ר ווילר, יועץ רפואי בכיר לממשלה, לא שלל את האפשרות שמערכת הבריאות של גרמניה תגיע לקצה, גם היא. "זה עדיין השקט שלפני הסערה", הזהיר שר הבריאות ינס ספהאן בשבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully