וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימה בהצלחה תרומת אונת כבד בין אחים

מוטי גל

28.10.2002 / 15:42

הניתוח הנדיר בוצע בין 2 בוגרים במרכז הרפואי רבין; 60% מהכבד של האח הושתל בגוף אחיו; שני האיברים צפויים להתפתח למימדים של כבד בריא; הניתוח יאפשר להגדיל מספר המושתלים

במרכז הרפואי על שם רבין בפתח תקוה בוצעה בהצלחה בשבוע שעבר השתלת אונת כבד בין שני אחים. המושתל, ריפעאת חינג'ר, בן 37 מהכפר ג'וליס, סבל מאי ספיקת כבד ונזקק להשתלה דחופה. בגלל שלא ניתן היה להשיג תרומת כבד מנפטר, האפשרות היחידה היתה לבצע השתלה מתורם חי. בבדיקת ארבעה מבני משפחתו, נמצא אחיו, עלי, בן 44, מתאים לתרומה.

בראש צוות המנתחים עמד פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות במרכז הרפואי. סייעו בידו ד"ר נתן בר-נתן, ד"ר מנחם בן-חיים מהמרכז הרפואי תל אביב וד"ר הדר מרחב מבית חולים קפלן ברחובות. הניתוח, שארך למעלה מ-12 שעות, התנהל בשני צוותים, כשהאחד אמון על הוצאתה של אונת הכבד מגופו של עלי והצוות השני ביצע את השתלת האונה בגופו של ריפעאת. כיום, שישה ימים לאחר ההשתלה, מצבם של שני האחים טוב.

עד ההשתלה טופל ריפעאת במחלקתו של פרופ' רן טור-כספא, מנהל מכון הכבד במרכז רפואי רבין. בנוסף, הוא טופל במכונת הדיאליזה לכבד, המצויה במרכז הרפואי בתל אביב.

150 חולים ממתינים להשתלה

בישראל ממתינים כיום כ-150 חולים להשתלת כבד. בנוסף למצוקה בתרומת איברים בארץ, רוב מרכזי ההשתלות בחו"ל מקצים את תרומות האיברים רק לאזרחי המדינה. כתוצאה מכך, לעתים נוצרת מצוקה אמיתית לחולים הזקוקים בדחיפות להשתלה. ניתוח זה, לפיכך, מהווה פריצת דרך משמעותית במתן פתרון עבור חולים בוגרים אלו, שעד עתה המתינו לתרומה מתורמים נפטרים בלבד. יתרונו של הניתוח הוא בזמינות הכבד, ובאפשרות לבצע השתלה במצבים דחופים, שבהם לא ניתן להמתין לתורם.

"כבד אדם כולל שתי אונות", מסביר פרופ' מור, "האונה הימנית, הגדולה מביניהן, שהיקף גודלה הוא מעל מחצית מסך גודלו של הכבד, והאונה השמאלית, הקטנה מביניהן. בעוד שאצל ילדים תורם בדרך כלל הורה חלק קטן מהאונה השמאלית הקטנה, הרי שבניתוח חדשני זה נתרמת האונה הימנית הגדולה, שכאמור מהווה כ-60 אחוז מסך גודלו של הכבד". פרופ' מור מציין, כי אונת כבד היא רקמה הגדלה מחדש במהירות, כך שגם בגופו של התורם וגם בגוף המושתל יחזור הכבד כמעט לגודלו המקורי בתוך כחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully