וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מהמשט: שר ישראלי נפגש עם מקבילו הטורקי

5.12.2013 / 16:24

התחממות ביחסים? השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, השוהה בביקור ראשון מסוגו בטורקיה מאז תקופת אירועי המרמרה, נפגש עם השר ארדואן בייראקטר לפגישה בארבע עיניים

לראשונה מאז מאי 2010, אז היה משט המרמרה, נפגש שר ישראלי עם שר טורקי. השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, נועד היום (חמישי) עם מקבילו הטורקי, ארדואן בייראקטר. השניים שוחחו במשך כחצי שעה בארבע עיניים. הפגישה ביניהם נערכה באיסטנבול, שם עורך פרץ ביקור בימים אלה. השר הגיע לאיסטנבול כדי להשתתף בוועידת ארגון מדינות הים התיכון, שמתרכזת בשיתופי פעולה אזוריים, כולל בתחום הסביבתי. ביקורו של פרץ הוא הראשון של שר ישראלי בטורקיה מאז פרץ משבר בין המדינות.

עוד בנושא
לראשונה מאז המרמרה: שר ישראלי מבקר בטורקיה
פיוס עם טורקיה: נתניהו התנצל בפני ארדואן

לפני הפגישה עם מקבילו הטורקי נשא פרץ נאום בכנס, בו התייחס למשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית. "עלינו למצוא דרכים לשבור חומות ולחזק את הקשרים בינינו לשכנינו. אני בהחלט מאמין שלפלסטינים יש זכות למדינה עצמאית בהתאם לעקרון שתי מדינות לשני עמים", אמר בנאומו בפני באי הכנס למניעת זיהום הים התיכון באיסטנבול.

"אני מקווה כי להסכם שנחתם בין המערב לאיראן בז'נבה לא תהיה השפעה שלילית על שיחות אלה. חמשת החודשים הקרובים הם קריטיים. בחודשים אלה יושלם המו"מ להסכם סופי עם איראן ואני מקווה שהסכם זה יבטיח כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. בחמשת החודשים הקרובים צפוי גם להסתיים המו"מ עם הפלסטינים", הוסיף.

בהתיחסו ליחסי ישראל-טורקיה אמר פרץ: "אני מקווה שבעתיד הקרוב נוכל לגשר מעל הפערים בין ישראל לטורקיה. גם אזרחי ישראל וגם אזרחי טורקיה מקווים שממשלותיהם יגיעו להסכם בקרוב. אין לי אלא לקוות שההחלטות מכנס זה יבטאו שלושה עקרונות שמהווים השקפת עולם שלמה: צדק חברתי, צדק סביבתי ושלום".

בנימין נתניהו מול רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
סיבה להיות אופטימי? נתניהו וארדואן/רויטרס

במשרד ראש הממשלה הבהירו שפרץ, שר הביטחון לשעבר, קיבל את כל האישורים הדרושים כדי לצאת לביקור. בכיר טורקי אמר כי הביקור "מסמל עוד צעד בהתקרבות בין שתי המדינות" והוסיף כי "בימים אלה, יותר מבעבר, יש סיבה להיות אופטימי". לדבריו, "הימים הקרובים יביאו בשורה" בכל הנוגע ליחסים בין המדינות.

המשבר בין ישראל וטורקיה החל במאי 2010, אז השתלטו לוחמי שייטת 13 על הספינה הטורקית שהייתה בדרכה להעביר סיוע הומניטרי לעזה. במהלך ההשתלטות נהרגו תשעה אזרחים טורקים בעימות עם החיילים, שעשו שימוש באש חיה. בעקבות התקרית, הידרדרו היחסים הדיפלומטיים בין המדינות וטורקיה החזירה את שגרירה מתל אביב לאנקרה. כמו כן, הוגשו כתבי אישום נגד בכירים בצה"ל, בהם הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי ומפקד חיל הים אליעזר (צ'ייני) מרום, בגין הרג האזרחים הטורקים.

לאחר הניתוק ביחסים, טורקיה דרשה שישראל תתנצל על האירועים ותפצה את משפחות הקורבנות. במרץ 2013, רגע לפני שנשיא ארצות הברית ברק אובמה המריא מנתב"ג בסיום ביקורו בארץ, התנצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על התקרית. בין השניים הוסכם על החזרת השגרירים, פיצוי משפחות קורבנות המשט וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל שהשתתפו בהשתלטות על הספינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully