וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצא נדיר: ביצורים מהתקופה האשורית התגלו באשדוד

14.8.2013 / 21:25

מערכת ביצורים בגובה 6 מטרים מהמאה ה-8 לפני הספירה התגלתה בנמל של העיר הפלישתית. באתר נמצאו מטבעות ומשקולות מהתקופה ההלניסטית. "הופתענו מהרמת שבה השתמרו השרידים"

"מפעל בנייה בין הגדולים באגן המזרחי של הים התיכון": מערכת ביצורים מהמאה השמינית לפני הספירה ומטבעות, משקולות ושרידי מבנים מהתקופה ההלניסטית נמצאו באתר החפירות תל אשדוד-ים - נמלה של העיר הפלישתית אשדוד. באתר, הממוקם כחמישה קילומטרים דרומה מאשדוד של ימינו, חפרה משלחת בראשותו של ד"ר אלכסנדר פאנטלקין מאוניברסיטת תל אביב.

מדובר בחפירה מעמיקה ומסודרת ראשונה שנעשתה באתר, לאחר שלמעט חפירות בדיקה מועטות בשנים 1968-65 על ידי הארכיאולוג ד"ר יעקב קפלן ז"ל, לא נערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות. במהלך החפירות בתקופה האחרונה, נחשפו שרידים של מערכת ביצורים מהמאה השמינית לפני הספירה - חומה של לבני בוץ שבנויה מסוללות עפר פנימיות וחיצוניות שמקיפות מעגן. בחפירות במתחם נחשפו גם שרידי מבנים מהתקופה ההלניסטית (שלהי המאה הרביעית ועד מאה השנייה לפני הספירה), כמו גם מטבעות ומשקולות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחשפו שרידים של מערכת ביצורים מהמאה השמינית לפני הספירה - חומה של לבני בוץ שבנויה מסוללות עפר פנימיות וחיצוניות שמקיפות מעגן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ידענו שיש שם אתר ארכיאולוגי חשוב שלא חפרו בו עד היום", מספר ד"ר פאנטלקין בשיחה עם וואלה! חדשות. "סיימנו עכשיו עונה חלוצית של הפרויקט הזה והוא מתוכנן לעוד שנים רבות. מדובר בנמל העתיק של העיר הפלישתית אשדוד ומצאנו שם מערכת ביצורים מרשימה ביותר שמורכבת מחומת מבני בוץ אשר עומדת בגובה של כשישה מטרים. חומת הלבנים הזו מהווה את הליבה של מערכת סוללות שמהווה ביצור בסדר גודל עצום דמוי פרסה והוא מגן על מעגן מלאכותי. מערכת הביצורים ככל הנראה הגנה עליו. אנחנו מדברים על משהו מהמאה השמינית לפני הספירה - 2750 שנה אחורה. ציפינו למצוא במקום ממצאים כאלה, אך הופתענו מרמת ההשתמרות של השרידים. מדובר פה במפעל בנייה אולי בין הגדולים באגן המזרחי של הים התיכון באותה תקופה והחשיבות של הממצא הזה הוא מצב ההשתמרות האתר. רק עכשיו הבנו את הגודל והעוצמה של הממצאים הללו".

במאה השמינית לפני הספירה שלטון אשורי שלט בחלקו הדרומי של אגן הים התיכון המזרחי וגרר אחריו מאבקי כוח ומלחמות. אשדוד הפלישתית נזכרת בכתובות האשוריות בהן צוינו פרשיות מרד והתנגדות לשלטון האשורי בשלהי התקופה. לדברי ד"ר פאנטלקין, יש להניח ששרידי הביצורים שנחשפו עתה קשורים בצורה זו או אחרת למאורעות אלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השרידים עשויים להיות קשורים לפרשות מרד נגד האשורים. הדמייה בתלת מימד של האתר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"האשורים הם אלה ששלטו פה מהמחצית השנייה של המאה השמינית ביד רמה במשך מאה שנה ולא ברור אם המערכת הזו והמעגן הזה נבנו על ידי אשורים או על ידי מקומיים שקיבלו פקודה מהשלטון האשורי", מסביר ד"ר פאנטלקין. "בשלהי המאה השמינית לפני הספירה הייתה פרשייה סבוכה שקשורה במרד אשדוד נגד האשורים. אשדוד של המאה השמינית הייתה מעצמה אזורית רצינית ובשנת 713 לפני הספירה הם החליטו למרוד נגד שלטון אשור. בשנת 712 לפני הספירה האשורים שלחו את צבאם והמלך המורד נמלט למצרים. האשורים דרשו שהמצרים יסגירו אותו והם עשו זאת. הפרשה הזו ידועה ממספר מקורות מקראיים ואשורים. המרד של אשדוד דוכא ביד קשה על ידי האשורים ואשדוד נהרסה. יכול להיות שאשדוד ים תפסה את מקומה של אשדוד והנמל שלה הפך לראשי כתוצאה מאותו מרד. יכול להיות שהמרד וההתערבות נעשו בגלל אינטרסים כלכליים שיש גם לאימפריה האשורית וגם לאשדוד בעיר בנמל שבנו שם. כשהגעתי לחפור כאן הייתי תחת הנחת יסוד שהביצורים שהגנו על המעגן והמעגן עצמו היו מעשה ידיהם של האשורים וזו הסיבה למרד כי ייתכן והאשורים החליטו לקחת מהאשדודים את הרווחים מהסחר הימי". עם זאת, בשלב זה, מסביר פאנטלקין, לא ניתן כעת לומר מי בדיוק בנה את הביצורים שנמצאו ודרוש עוד מחקר בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully