וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: המזל”ט מלבנון היה בדרכו לאסדת הגז הישראלית

26.4.2013 / 0:45

למרות טענת חיזבאללה כי הוא לא אחראי לשיגור המזל”ט, נראה שנסראללה ממשיך לנסות ליצור מאזן הרתעה מול ישראל. על הכוונת: המתקנים האסטרטגיים במפרץ חיפה ומול חופי המדינה

צילום: ערן גילווארג, לע"מ, דובר צה"ל; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

ארגון חיזבאללה נע בשנה האחרונה על מדרון חלקלק. מחסני הנשק של צבא סוריה והכיסא המתנדנד של הנשיא בשאר אסד, שמנסה לשמר את מה שנשאר ממשטרו, הסבו את תשומת הלב של בכירי הארגון השיעי מלבנון. גם ישראל, שהחשש בקרב בכירי ארגון הטרור הוא מפני מתקפת פתע של צה"ל שתחסל את מאגרי הנשק שנצברו מאז מלחמת לבנון השנייה, מדירה שינה מעיניהם.

מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו מזל"ט מול חיפה

מטוס חיל האויר הפיל מזל"ט סמוך לחיפה. אפריל 2013. ערן גילווארג
כלי שיט מחפשים אחר שרידי המזל"ט, היום/ערן גילווארג

מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 חיזבאללה נרתע מביצוע פעולה שתגרום לישראל להגיב בעוצמה, ולכן הוא מחפש דרכים - חלקן פרובוקטיביות - לשמר מאזן הרתעה מסוים מול ישראל. במקביל, הארגון מתלונן יום-יום בפני כוח האו"ם המוצב בגבול המשותף על חדירות של כלי טיס של חיל האוויר הישראלי למרחב האווירי של לבנון, לצרכי איסוף מודיעין. לחדירת המזל"ט היום מלבנון למרחב האווירי של ישראל יש השפעה פסיכולוגית על החברה הישראלית, ומזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מבין זאת היטב. מאמציו מתמקדים בנושאים אסטרטגיים, כמו אסדות הגז מול רצועת החוף של ישראל וכן מתקנים רגישים נוספים. מזל"ט אחד שיתרסק על מתקן קידוח עלול לשתק את הזרמת הגז ממנו לישראל, או לחילופין לגרום להתרסקות המניה של החברה המפעילה את המתקן. למרות זאת, בחיזבאללה הכחישו הערב כי הם אחראים לשיגור המזל"ט לעבר ישראל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יעד אסטרטגי של חיזבאללה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנובמבר 2004 הצליח חיזבאללה להחדיר למרחב האווירי של ישראל מזל"ט, שהתרסק במי הים התיכון כשהיה בדרכו חזרה ללבנון. בחיל האוויר הישראלי התייחסו בביטול לחדירת המזל"ט בטענה כי איכותו וגודלו מעידים כי הוא לא משמש למטרות טרור אלא רק לצורכי תעמולה. אך כאשר בשנת 2005 דיווח ארגון חיזבאללה על החדרה של מזל"ט נוסף, ובמקביל התקבל מידע מודיעיני על מאמץ מוגבר של הזרוע הצבאית בארגון לקלוט מזל"טים מתקדמים מתוצרת איראן, החלו בחיל האוויר להתאמן על יירוט כלי טיס לא מאוישים.

במהלך מלחמת לבנון השנייה הצליח חיזבאללה שוב להחדיר מזל"ט לשטח מדינת ישראל. טייסי קרב שהוזנקו לעבר כלי הטיס הפילו אותו במהירות מול חופי ישראל מצפון-מערב לחיפה. באוקטובר 2012 חדר מזל"ט נוסף למרחב האווירי של ישראל, אך בחיל האוויר התקשו לזהות אותו וליירטו.

מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, בעצרת תומכיו בביירות, ספטמבר 2012. רויטרס
נאמן לפטרונו האיראני או לעצמו? נסראללה/רויטרס

כל עוד חיזבאללה משתמש בכלי טיס מיושן וקטן, שלכל היותר מסוגל לצלם ללא יכול שידור למשגריו, מפלס הדאגה בישראל לא יעלה על גדותיו. אך ברגע שבחיזבאללה יצליחו להחדיר מזל"ט בעל יכולות התקפיות - ראש נפץ קרבי - יהיה זה סיפור מסוג אחר. צה"ל יידרש להגיב ולגרור את האזור להסלמה.

במערכת הביטחון בוחנים את התנהלות נסראללה בהקשר אזורי. מנהיג הארגון השיעי מחויב לפטרונו האיראני, וניתן לשער כי החדרת המזל"ט היא איתות כי תקיפת מתקני הגרעין באיראן בקיץ הקרוב עלולה להוביל למתקפת טילים רחבה בסיוע איראן. בנוסף לכך, חברו של נסראללה מדמשק מבקש להזכיר לישראל כי ניסיון לערער את יציבותה של סוריה באמצעות פעילות ישירה או עקיפה עלולה לגרום לתגובה סורית.

למרות זאת, גורמים בכירים בצה"ל טוענים כי חיזבאללה מחויב קודם כל לעצמו. מצבו הפוליטי בלבנון הפך בשנה החולפת למורכב, ועל אף ניסיונותיו לשמר את הציר הרדיקלי, הוא ישתדל מאוד למנוע מישראל לממש את "דוקטרינת הדאחייה" (רובע מגורים בביירות ששימש כמעוז בכירי חיזבאללה והופצץ על ידי צה"ל במלחמת לבנון השנייה, א.ב) פעם נוספת, שממנה לא השתקם עד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully