וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

500 שקל קנס לפעיל שמאל שכינה קצין "פושע מלחמה"

יהושע בריינר

8.7.2012 / 18:44

קצין שזכה לעיטור המופת הגיע להפגנה ליד חברון, אך לא הציג צו צבאי כנדרש. עם זאת, השופטת קבעה כי הקריאה לעברו היא העלבת עובד ציבור וגזרה 30 ימי מאסר על תנאי על הפעיל

מה עונשו של המכנה קצין צה"ל "פושע מלחמה"? בית משפט השלום בירושלים גזר היום (ראשון) קנס כספי בסך 500 שקלים על פעיל שמאל אשר כינה "פושעי מלחמה" מספר חיילים, ובהם סגן מפקד גדוד, שקיבל את עיטור המופת במלחמת לבנון השנייה, במקרה שאירע לפני כשלוש שנים, סמוך לחברון. העונש נגזר על פעיל השמאל עזרא נאווי, לאחר שלפני כחודש קבע בית המשפט כי הקריאה "פושע מלחמה" הינה עבירה של העלבת עובד ציבור. בנוסף, נגזרו על נאווי 30 ימי מאסר על תנאי.

כאמור, המקרה המדובר אירע לפני כשלוש שנים, ביולי 2009, אז הגיע נאווי עם כ-30 פעילי שמאל נוספים לאיזור ההתנחלות סוסיא. למקום הגיע קצין צה"ל, עידן מורג, המשמש כסגן מפקד גדוד, יחד עם חייליו אשר טענו כי מדובר בשטח צבאי סגור והציגו צו צבאי, אלא שמי שחתם בפועל על הצו לא היה מפקד חטיבת יהודה או סגנו, כנדרש, אלא הקצין עצמו. בעקבות כך זוכה נאווי מעבירה של הפרעה לעובד ציבור, לאחר שבית המשפט קבע כי הצו הוצג שלא כדין. עם זאת, לאחר שנאווי עוכב על ידי הכח, הוא קרא לעברם "פושעי מלחמה".

"תחושה משפילה שקשה לי להסביר"

השופטת חנה מרים לומפ קבעה כי מדובר בעבירה של העלבת עובד ציבור. "לא ייתכן שאדם יטיח בחייל, איש חוק, אמירה קשה כמו שאמר הנאשם רק מאחר שפעולתו אינה תואמת את דעותיו והלך רוחו". השופטת התייחסה גם לעובדה כי הדברים פגעו קשות בסמג"ד שהעיד כי הדברים השפילו אותו. "זו תחושה משפילה בצורה שקשה לי להסביר", תיאר מורג, "חבריי נהרגו בלבנון וקיבלתי את עיטור המופת, וכשאומרים לי 'פושע מלחמה' זה מתקשר לדברים אפלים שהיו ושאינם קשורים לצה"ל. חייליי שומעים זאת וזה מאוד פוגע ומשפיל". על כך הוסיפה השופטת כי "אמנם נקבע כי מצופה מעובדי הציבור לגלות סף סיבולת גבוה להתבטאויות כלפיהם, אולם גם לכך יש גבול".

עו"ד גבי לסקי, שייצגה את נאווי, אמרה בתגובה לגזר הדין כי בכוונתה לערער על ההרשעה. "על אף שמדובר בעונש קל, קשה לקבל מצב בו על אדם לתת את הדין בגין כך שמימש את זכותו לחופש הביטוי כאשר הדברים שבגינם הוא הורשע אינם ביטויים קשים", אמרה לסקי, שהוסיפה כי "לא היה מקום כלל להגשת כתב האישום ואנו נגיש ערעור על הכרעת הדין".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

עוד בנושא
תיעוד: אייזנר תקף ארבעה פעילים - וכלל לא הותקף
פעיל שמאל טוען: חיילים שלחו בשמי מסרים בטוויטר
נפתחה מחדש חקירת ירי רימון לעבר פעיל שמאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully