וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 14.5 שנה: נחום מנבר השתחרר מהכלא

גלעד גרוסמן

31.10.2011 / 13:45

המדינה הודיעה כי היא אינה מתנגדת לשחרורו המוקדם של נחום מנבר, שנידון בשנת 1997 ל-16 שנות מאסר, לאחר שהורשע בעבירות של סחר בנשק עם אירן. בעקבות עמדת הפרקליטות הוא יצא לחופשי

נחום מנבר, שנידון ל-16 שנות מאסר לאחר שהורשע בעבירות של סחר בנשק עם אירן, השתחרר היום (שני) מכלא הדרים, לאחר שריצה 14.5 שנים מהעונש. זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע כי המדינה אינה מתנגדת לשחרורו המוקדם.

מנבר הורשע בשנת 1997 בעבירה של סיוע למדינת אויב בישראל ומסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, לאחר שמכר לאירן סודות ייצור גז עצבים וגז חרדל, ואף סיפק לה את הציוד הנדרש, בתמורה ל-16 מיליון דולר. הוא נדון ל-16 שנות מאסר.

לפני כארבע וחצי שנים ביקש מנבר מוועדת השחרורים בכלא להשתחרר עם תום ריצוי שני שליש ממאסרו, בגין התנהגות טובה. המדינה לא התנגדה, אך בשל התנגדות גורמי הביטחון הבקשה נדחתה. ערעור שהוגש כנגד החלטה זו לבית המשפט המחוזי נדחה גם כן. שנה לאחר מכן, ביקש מנבר להשתחרר שוב, אך עקב התנגדות המדינה שוב נדחתה הבקשה, הן על ידי ועדת השחרורים והן על ידי בית המשפט המחוזי.

עתה, כשחלפו כארבע וחצי שנים מאז תום תקופת שני שליש מתקופת המאסר המלאה, הגיש מנבר מחדש את בקשתו לועדת השחרורים. גורמי הבטחון קבעו הפעם כי מנבר אינו מסוכן לציבור, ולאחר שעבר טיפול שיקום מעמיק במשך שלוש שנים כדרישת ועדת השחרורים, אישרה הוועדה קיום דיון חוזר בבקשת מנבר להשתחרר שחרור על תנאי.

לאחר דיון שהתקיים בלשכתו, קבע היועץ המשפטי לממשלה כי המדינה לא תתנגד לשחרורו של מנבר, בהתחשב בזמן הקצר יחסית שנותר עד לתום מאסרו, לאור חוות הדעת השונות השוללות את מסוכנותו, ולאור הסכמתו ליטול על עצמו מגבלות מעבר לתקופת שחרורו על תנאי - הכוללות איסור יציאה מהארץ, איסור יצירת קשר עם אזרחים זרים, איסור מתן ראיונות בכלי התקשורת ואיסור בעיסוק הקשור לסחר בכלי נשק.

פרקליטו של מנבר, עו"ד גדי זילברשלג, אמר כי הוא "מברך על החלטת הפרקליטות לא להתנגד לשחרור המוקדם מנבר משתחרר, כאשר אין כל מגבלה על חופש התנועה שלו בארץ ואין הגבלה מכל סוג, מלבד איסור יציאה מהארץ. עצם השחרור בתנאים כאלה מלמד על כך שאין כל סיכון שנובע ממנו מדובר בפרשה אומללה כאשר נחום מנבר ריצה עונש חסר פרופורציה למעשים שביצע בעבר".

אחיו של מנבר, צבי, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות, כי "השחרור לא הגיע בהפתעה. במהלך השנים הוגשו שוב ושוב בקשות ורק הפעם זה הבשיל לידי שחרור. נחום היה מאוד מתוח כל פעם לקראת החלטה אם ישוחרר או לא, אבל במהלך השנים בכלא הוא שמר כל הזמן על שפיות והיום הוא מאוד מאוד שמח".

הוא הוסיף: "אני שמח שהנושא הגיע לקיצו, אבל מאוכזב שזה הגיע מאוחר מדי. באופן כללי אני מאוכזב מתוצאות המשפט, כי אפשר היה גם להאשים אותו בסחר ולא בריגול. אחר כך קיווינו לקיצור שליש ולא קיבלנו גם את זה. אנחנו חושבים שמדובר בנקמנות ולא מתוך סכנה שהוא יעשה משהו, פשוט עבדו מהבטן בלי קשר לביטחון המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully