וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הבא? עומאר סלימאן - כל הדרך למעלה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

29.1.2011 / 18:49

עומאר סלימאן בן ה-74, שהושבע לתפקיד סגן נשיא מצרים, נחשב לאחד האישים החזקים במצרים. ראש המודיעין המצרי השתתף במלחמות נגד ישראל, אך גם ביקר בארץ פעמים רבות ויצר קשרים

נשיא מצרים הבא? עומאר סלימאן בן ה-74, שמונה היום (שבת) לסגנו של נשיא מצרים, חוסני מובארק, הוא אחד האישים החזקים במשטר המצרי. הוא מכהן כראש המודיעין הכללי במדינה מזה 18 שנה וכן משמש כשליח מטעמו של הנשיא מובארק בעניינים הנוגעים למשא ומתן בין פתח לחמאס ובמשא ומתן לגיבוש עסקת שליט בין ישראל לחמאס.

סלימאן, נשוי ואב לשלוש בנות, נחשב לאחד התומכים הבולטים בהסכם השלום בין ישראל למצרים והוא בעל קשרים ענפים לצמרת הביטחונית הישראלית. שמו הוזכר לא אחת כמועמד להחליף את מובארק כנשיא מצרים. הוא הצטרך לצבא המצרי בשנת 1954, ואומן בברית המועצות. סלימאן שירת בצבא המצרי עד אשר מונה לתפקיד ראש מחלקת התכנון הכללי בצבא, ולאחר מכן לתפקיד ראש המודיעין הצבאי. סלימאן השתתף כחייל במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים.

בינואר 1993, עזב סלימאן את הצבא ומונה לתפקיד ראש המודיעין הכללי המצרי. מאוחר יותר, מונה על ידי מובארק גם לאחראי על תיק הסוגיה הפלסטינית. מינויו לתפקיד הנ"ל הוא שסייע לקשרים שיצר עם בכירים בישראל. סלימאן ביקר פעמים רבות בישראל, ואף נפגש בשנת 2009 עם שר החוץ, אביגדור ליברמן על אף היותו גורם בלתי רצוי במצרים.

סלימאן נחשב לאדם בעל פרופיל נמוך, שאינו מתראיין לכלי התקשורת. ראש מנגנון מודיעיני אירופאי לשעבר צוטט ברשת אל-ערביה באמרו כי סלימאן הוא "אדם הגון ואינטליגנטי, הנהנה מאמון רב ומכבוד שרוחשים לו כולם". לדבריו, סלימאן יכול להירשם בספר השיאים של גינס הודות לכמות הפסקות-האש שגיבש בין ישראל לפלסטינים במהלך השנים האחרונות".

הקשר בין מובארק לסגנו החדש התהדק לאחר שסלימאן היה אחד האנשים שהצילו את חייו של מובארק בעת ניסיון החיסול שלו באתיופיה ב-22 ביוני 1995. לאחר ניסיון החיסול הוביל סלימאן גל מעצרים נרחב נגד אנשי הגמאעה האיסלמיה והג'יהאד במצרים שכן מצרים ראתה בהם כמי שעמדו מאחורי הניסיון לחסל את הנשיא מובארק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully