וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוניסיה: תקריות אש ברחובות, אלפי עצורים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

16.1.2011 / 16:39

מפקד משמר הנשיא נעצר יחד עם 3,000 מחייליו והואשם כי "גרם לאלימות" כשהורה לירות במפגינים. הוכרזו הקלות מסוימות בעוצר. בהרוגים - צלם צרפתי. גם באלג'יריה: צעיר מובטל שרף עצמו

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קרינות: אביב אברמוביץ')

כבר לא מצב חירום, אבל עדיין מתוח: לאחר כמה ימים שבמהלכם השתלטו מיליציות חמושות על הרחובות בערי טוניסיה בניסיון להשליט סדר ולהגן על האזרחים, מבשרים היום (ראשון) רוב הדיווחים מהמדינה על "שקט מתוח" שהשתרר לאחר הפלת השלטון. לאחר ימים רצופים שלא הורשו לצאת מהבתים, נהנים היום התושבים מהקלות מסוימות, והעוצר המוטל עליהם הוגבל לשעות הלילה בלבד, מ-18:00 בערב עד 05:00 בבוקר.

עם זאת, העניינים עדיין רחוקים מרגיעה, ונמשכים מעת לעת הדיווחים על תקריות אלימות. בין היתר, דווח אחר הצהריים על ירי לעבר מטה של "המפלגה הדמוקרטית המתקדמת" בבירה טוניס, ועל מעצר של 50 חמושים בעיר קסארין.

מהומות בטוניס בירת טוניסיה. רויטרס
אנשי ביטחון מול מפגינים, בסוף השבוע בטוניס/רויטרס

בהפגנות, שהובילו לסילוקו של הנשיא זיין אל-עבדין בן עלי מהמדינה, נהרגו מעל 80 בני אדם, בהם צלם עיתונות צרפתי שמת היום מפצעיו, לאחר שנפגע קשות בראשו ביום שישי מפגיעה ישירה של רימון גז מדמיע. ארגון "עיתונאים ללא גבולות" מסר כי הצלם הוא לוקה מברוק דולגה, בן 32, שסיקר את האירועים מטעם סוכנות EPA.

מגעים לממשלת אחדות, בחירות - "בתוך 6-7 חודשים"

בד בבד, נראה כי במדינה החלו כבר בחיפוש האשמים במשבר הגדול. לפי דיווחי התקשורת הערבית, במהלך היום נעצרו 3,000 מאנשי משמר הנשיא המודח, ובראשם מפקד המשמר, עלי סריאטי, שיועמד לדין בגין גרימת המהומות האלימות במדינה. לפי הדיווח בטלוויזיה הטוניסאית, סריאטי, שהיה זה שהורה על ירי חי במפגינים, יואשם בכך ש"גרם למחלוקות בעם, איים על הביטחון הלאומי וגרם לאלימות חמושה בין הטוניסאים". סריאטי נחשב לאחד ממקורביו של הנשיא המודח בן עלי.

בתוך כך, פתח היום ראש הממשלה, מוחמד רנושי, בהתייעצויות עם המפלגות במדינה להקמת קואליציה. בכיר האופוזיציה, אחמד נג'יב א-שאבי, אמר כי בתוך שישה או שבעה חודשים ייערכו במדינה בחירות "תחת פיקוח בינלאומי". עוד אמר כי מפלגתו מנהלת מגעים עם רנושי להקמת ממשלת אחדות לאומית.

טוניסאים מפגינים נגד הנשיא מול שגרירות טוניסיה בפריז. רויטרס
ההמונים מפגינים בטוניס/רויטרס

במקביל, ממשיכים תושבי טוניסיה לספק מודל לחיקוי למדינות ערביות אחרות, ובעיקר לאלג'יריה השכנה. גם שם נמשכות הפגנות המחאה, על אותו רקע - אבטלה, יוקר המחיה ושחיתות השלטונות - והיום, נוסף עוד קו דמיון בולט: אמצעי התקשורת האלג'יראים דיווחו כי מושן בוטריף, אזרח המדינה ששרף את עצמו כמחאה נגד השלטון ביום חמישי, מת אמש מפציעותיו. בוטריף שפך על עצמו דלק והצית עצמו לאחר שיצא מפגישה עם ראש עיריית בוחאדרה, שלא יכול היה להציע לו עבודה. הוא חיקה את מעשהו של מוחמד בועזיזי, צעיר טוניסאי שהצית את עצמו לפני חודש, והחל את גל המהומות שהביא בסוף השבוע האחרון להדחת הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully