וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: 1,600 בתי"ס אינם ערוכים לרעידת אדמה

22.11.2010 / 8:55

משרד התשתיות פרסם נתונים, שמהם עולה כי תלמידים רבים בישראל נמצאים בסכנה. הסיבה: אלפי גני ילדים ובתי ספר אינם ערוכים לרעידת אדמה. משרד החינוך: "העברנו מיליונים"

ילדים ותלמידים בסכנה: משרד התשתיות מעריך כי 5,400 מבני גני ילדים ו-1,600 מבני בתי ספר בישראל אינם ערוכים לקראת רעידת אדמה. תקני הבנייה עודכנו בשנת 1975 וכל בניין שנבנה לפני כן מוגדר שאינו עומד בהם. 180 מבתי בתי ספר נמצאים בסכנת קריסה מיידית במקרה של רעידת אדמה על פי נתוני המשרד, וזקוקים לשיפוץ מיידי או הריסה ובנייה מחדש. למרות שהנתונים מוכרים היטב לרשויות, טרם שופץ ולו מבנה אחד בסכנה, זאת מאחר שכל הפרויקטים עדיין תקועים בשלבי התכנון.

הנחת העבודה המקובלת היא כי רעידת אדמה חזקה תתרחש בעתיד הקרוב בישראל ובשל כך החליטה ממשלת ישראל באוגוסט 1999, להקים ועדת שרים בעניין היערכות מדינת ישראל לרעידות אדמה. ועדת השרים הקימה את ועדת היגוי להיערכות לטיפול ברעידות אדמה שבראשה עומד מאז ינואר 2008 ד"ר אבי שפירא.

על פי "תרחיש ייחוס לאומי" של רעידת אדמה בעוצמה גבוהה שניסחה ועדת ההיגוי, על מדינת ישראל להיערך לרעידת אדמה בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר שמוקדה בבית שאן. לפי התרחיש, באירוע זה ייהרגו 16,000 בני אדם, וייפגעו בעטיו 6,000 פצועים קשה ו-377,000 מפונים. נוסף על כך, צפויים להיהרס 10,000 מבנים ולכ-20,000 מבנים ייגרמו נזקים כבדים. במשרד התשתיות מציינים כי במבני מערכת החינוך שוהים כשני מיליון בני אדם, כ-200 ימים בשנה, בין שש לשמונה שעות ביום - ומכאן הסיכון הרב.

הצפי: 16,000 הרוגים

החלטות קודמות של הממשלה בנושא, קבעו תקצוב לשם חיזוק מבני ציבור בגובה של כ-140 מיליוני שקלים לשנה, ובסך הכל יגיע התקצוב ל-3.5 מיליארדי שקלים בפריסה ל-25 שנה. התקציב שהוקצה בפועל בשנת 2010 עמד על כ-54 מיליוני שקלים, אך עד כה טרם בוצע חיזוק מבנים בפועל אלא רק פעולות תכנון.

ממשרד החינוך נמסר כי מנהל הפיתוח במשרד הכין לאחרונה תוכנית עבודה בהתאם לסקר אותו ביצע המכון הגיאולוגי והגיאופיסי במשרד התשתיות בו דורגו בתי הספר ברחבי הארץ על פי סדרי עדיפויות לחיזוק מבנים. יודגש, כי הסקר הסתיים לפני כחודש בלבד. במשרד מוסיפים, כי לאחר קבלת תוצאות הסקר, משרד האוצר הקצה תקציב ייעודי לנושא בהיקף של כ–40 מיליון שקלים. לפיכך, מנהל הפיתוח מכין בימים אלה התחייבויות תקציביות לרשויות המקומיות בהם נמצאים מוסדות החינוך הזקוקים לחיזוק מבנים לצורך עמידות בפני רעידות אדמה.

יו"ר ועדת המדע ןהטכנולוגיה שדנה בנושא, ח"כ מאיר שטרית (קדימה), אמר בדיון כי במידה ותהיה רעידת אדמה, הממשלה תישא באחריות הישירה לתוצאות ולהרוגים. "לא ייתכן שקיימים כספים להסכמים קואליציוניים עם איווט ליברמן ואין כספים לטיפול מונע במבנים של בתי ספר. נושא הטיפול במבנים חייב להיות בעדיפות ממשלתית עליונה".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully