וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי: "פעילי שלום לא יודעים לדרוך נשק"

24.10.2010 / 9:40

הרמטכ"ל מסר את עדותו השנייה בפני ועדת טירקל ואמר כי תגובת לוחמי השייטת להתקפה עליהם היתה מדודה ושהם פעלו ברגישות. "היתה התארגנות נחושה לפגוע בחיילים ולמנוע השתלטות"

גדעון צנטנר

(קריינות:אביב אברמוביץ'. צילום: גדעון צנטנר. עריכה: גדי וינסטוק)

הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי העיד הבוקר (ראשון) בפעם השנייה בפני ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט לעזה. בעדותו, סיפר הרמטכ"ל כי "גם אחרי שתחקרנו לעומק את החיילים, המסקנה שהתחזקה היא שהיתה תגובה מדודה מצד הלוחמים למציאות הקשה ב'מרמרה'". אשכנזי הוסיף כי "לא היה שם מפגן של פעילי שלום. פעילי שלום אינם יודעים לקחת נשק ולדרוך אותו או לפעול עם מסכות גז ואפודי מגן באמצע הלילה".

עוד אמר הרמטכ"ל כי על הספינה נמצאו, מלבד מאות סכינים וגרזנים, גם ציוד צלילה בו התכוונו הפעילים להשתמש במידה שצה"ל ינסה לפעול מתחת למים. "כל זה מעיד על נחישות לפעול לא כמפגינים תמימים אלא כהתארגנות נחושה לפגוע בחיילים ולמנוע השתלטות", אמר.

אשכנזי חזר על עיקרי עדותו הראשונה לפיה כבר הלוחם השני שירד לספינה נורה בבטנו וכי למרות ההתנגדות האלימה כנגד הכוחות "החיילים פעלו באופן מדוד, פגעו רק במי שצריך ופעלו ברגישות המרבית".

החיילים ירו 308 כדורים חיים

"נסו לשים את עצמכם בסיטואציה שבה בתוך מספר דקות חיילים מאבדים הכרה, כתוצאה מחניקה בשרשראות ברזל, שלושה חיילים נחטפים ואחד החיילים פוצץ על עצמו רימון הלם, כדי להרחיק שני פעילים שחנקו אותו", אמר הרמטכ"ל לוועדה.

אשכנזי פירט בפני הוועדה על אמצעי הלחימה בהם השתמשו החיילים. לדבריו, הם ירו 308 כדורים חיים במהלך הפעולה וכן 350 כדורי צבע. "זו היתה פעולה מורכבת מאוד", אמר הרמטכ"ל. "זאת לא אוניית פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) ויש עליה אנשים תמימים. אנחנו לא יכולים ל'שטוף' במקלעים את הסיפון או לירות עליה טיל טורפדו. יש עליה גם פעילים תמימים אך גם קבוצה גדולה ומצויידת".

עוד אמר הרמטכ"ל בעדותו, כי "הדגשתי בפני החיילים שעלול להיות אירוע פח"ע כמקרה קיצון והיה ברור לנו שתהיה התנגדות. אני לא חושב שהבנו את ההיקף, את הדרגה ואת הנחישות, אך עוד קודם לכן בדיונים שקיימתי הבנתי שיהיה שם ממש דם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully