וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט אולמרט - אנשי המפתח

גלעד גרוסמן

19.2.2010 / 13:00

הכובס, החבר, מתאמת הנסיעות, הפרקליט שעבר צד והתובע שהסתבך בפליטת פה מביכה. משפט אולמרט ייפתח ביום חמישי - קצת סדר בבלגן

ביום חמישי ייפתח שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, הנאשם בעבירות של קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, עבירות מס ורישום כוזב במסמכי תאגיד. לאישום מצטרפת ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, הנאשמת בעבירות דומות. כ-280 עדים, בהם אנשי לשכתו של אולמרט, אנשי משטרה ומקורבים, מופיעים בכתב האישום. לפניכם הדמויות הבולטות באחד המשפטים המתוקשרים ביותר בישראל בשנים האחרונות.

אהוד אולמרט

ראש הממשלה ה-12 של מדינת ישראל זכה לכבוד המפוקפק להיות הראשון מבין ראשי הממשלה לדורותיהם שיושב על ספסל הנאשמים. ב-1996 הוגש נגד אולמרט, עורך דין במקצועו, כתב אישום בפרשת החשבוניות הפיקטיביות בליכוד - פרשה בה הוא זוכה. שמו גם עלה בהקשר לפרשת האי היווני, אולם לא הוגש נגדו כתב אישום. אולמרט נאשם בעבירות של קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, עבירות מס ורישום כוזב במסמכי תאגיד בשלוש פרשיות - ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות. העבירות בוצעו בין השנים 1997-2006, בהן כיהן אולמרט כראש עיריית ירושלים ושורה של תפקידים בממשלה, אולם לא כשהיה ראש ממשלה. אולמרט נחקר גם בפרשת הבית ברחוב כרמיה ופרשת בנק לאומי, שבהן הוחלט שלא להגיש נגדו כתב אישום.

שולה זקן

ראש לשכתו לשעבר של אהוד אולמרט, מלווה אותו כבר קרוב ל-30 שנה. שימשה כראש לשכתו מאז שכיהן כראש עיריית ירושלים. זקן נאשמת בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים והאזנת סתר שלא כדין. לטענת הפרקליטות זקן היתה מעורבות בהזמנות הכפולות בפרשת "ראשונטורס", בקבלת כספים מטלנסקי והעברתם ל"קופה הסודית" שניהל אורי מסר וכן בביצוע האזנות סתר לשיחותיו של אולמרט. אחת הראיות המרכזיות בידי התביעה הוא קובץ מחשב שזכה לכינוי "יומני שולה זקן", ובו, כך נטען, תיעוד של העברות כספים בין משה טלנסקי למסר. נגד זקן מתנהל גם משפט נוסף על חלקה בפרשת רשות המסים.

אורי מסר

שותפו לשעבר של אולמרט ואיש סודו, עמד לצדו כ-30 שנה וסייע לו גם בדרכו הפוליטית. מסר נחשב לדמות מרכזית בפרשת טלנסקי ובפרשת מרכז ההשקעות. על פי כתב האישום נגד אולמרט, ניהל מסר "קופה סודית" בה נשמרו עבור אולמרט כספים שהתקבלו במזומן מטלנסקי. עוד נטען בכתב האישום, שלמרות הקשר ביניהם, כשהיה אולמרט שר התמ"ת קיבל החלטות בנושאים מהותיים הנוגעים ללקוחותיו של מסר, ולעתים אף שינה לטובתם החלטות שהתקבלו על ידי הגורמים המקצועיים במשרד התמ"ת. למרות ששמו מופיע פעמים רבות בכתב האישום נגד אלמרט וזקן, החליטה הפרקליטות שלא להעמידו לדין "מחוסר ראיות". בחקירותיו השונות מסר שיתף פעולה עם החוקרים, ועדותו צפויה להיות אחד מרגעי השיא במשפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

משה (מוריס) טלנסקי

איש עסקים יהודי-אמריקני. על פי כתב האישום, העביר טלנסקי לאולמרט כ-600 אלף דולר, חלקם במזומן בתוך מעטפות, ובחלק מהמקרים הועברו הכספים מטלנסקי לזקן. הכספים נועדו לכיסוי חובותיו של אולמרט במערכות הבחירות שניהל לראשות עיריית ירושלים ולמימון פריימריז בליכוד. כספים אחרים הועברו אל אולמרט לאחר שכבר מונה לשר. בתמורה, כך נטען, פעל אולמרט לקידום עסקיו של טלנסקי.

טלנסקי, שכונה ביומנים שניהלה זקן בשם "הכובס", העיד בבית המשפט עוד לפני שהוחלט על הגשת כתב האישום. בעדותו הודה שהעביר כספים רבים לאולמרט, שהעדיף לקבל את הכסף במזומן ולא בצ'ק, ולפחות במקרה אחד הכסף נועד לשדרג את חדר המלון של אולמרט. בחקירה נגדית טען שהיה בלחץ רב בחקירתו במשטרה ואמר דברים רבים מתוך בלבול. הוא הוסיף שאינו זוכר שהעביר כספים למסר.

רייצ'ל ריסבי רז

משפטה של מתאמת הנסיעות לשעבר של אולמרט מתנהל בנפרד ממשפטם של אולמרט וזקן, והיא הראשונה שהוגש נגדה כתב אישום בפרשות השונות. ריסבי רז נאשמת בקבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומרמה והפרת אמונים בפרשת "ראשונטורס". היא נאשמת בכך שסייעה לאולמרט ולזקן לגייס כ-92 אלף דולר עודפים שמימנו עשרות טיסות פרטיות של אולמרט ושל בני משפחתו, וכן את שדרוג טיסותיו בתפקידיו הציבוריים. לטענת הפרקליטות, ריסבי רז טיפלה בקביעת לוחות הזמנים למפגשים ולאירועים, בתיאום פרטים הנוגעים לנסיעותיו של אולמרט מול גורמים בחו"ל ובהצגת דרישות המימון וגביית הכספים עבור הוצאות הטיסה, השהייה בבתי המלון וההסעות. עדותה נחשבת לאחת המרכזיות במשפט.

מנחם (מני) מזוז

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, שבתחילית הקדנציה שלו הורה על סגירת החקירה נגד ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, הפך חמש שנים לאחר מכן ליועץ הראשון שמחליט על הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה. בראיון שנתן עם סיום כהונתו אמר מזוז כי "על אף אחת מההתנהלויות או ההתנהגויות (של אולמרט) שנבדקו, לא מגיע פרס של תקינות איכות השלטון". ספג ביקורת על כך שהחלטתו לפתוח בחקירה נגד אולמרט הובילה להתפטרותו של ראש הממשלה. מזוז דחה את הטענה ואמר שאולמרט התפטר בשל לחצים פוליטיים.

יהודה וינשטיין

היועץ המשפטי לממשלה הוא "נוכח-נפקד" במשפט. לפני מינוי לתפקיד היועמ"ש היה עו"ד וינשטיין אחד הפרקליטים בצוות ההגנה של אולמרט, והיה אחראי על פרשת ראשונטורס. עם כניסתו לתפקיד התחייב וינשטיין שלא לטפל בענייניו של ראש הממשלה לשעבר, וזאת בשל ניגוד עניינים. משמעות הדבר היא שלמרות שוינשטיין הוא ראש התביעה במדינת ישראל, החלטות אסטרטגיות במשפט, דוגמת הסדרי טיעון, יתקבלו על ידי פרקליט המדינה, משה לדור.

משה לדור

לפרקליט המדינה מעורבות רבה בפרשות אולמרט השונות. כמקובל, לדור היה מעורב בפרטי החקירה ובהחלטות לגבי סגירת חלק מהחקירות מחד, והגשת כתב האישום מאידך. לדור חתום בעצמו על כתב האישום וגם הופיע בפני בית המשפט בעת חקירתו המוקדמת של טלנסקי. יתכן אף שיופיע בהמשך שוב בבית המשפט במהלך שלב ההוכחות. בשל מעורבותו של היועץ וינשטיין בצוות הגנתו של אולמרט והעובדה שנמנע ממנו לטפל כיום בתיק, לדור הוא גם זה שיקבל את ההחלטות בנוגע לניהול התיק, יחד עם צוות התובעים במשפט. לדור אמר בעבר כי "לא נכון לומר שהפרקליטות גרמה להתפטרותו של ראש הממשלה. היה נכון לפתוח בחקירה".

התובעים: אלי אברבנאל, אורי קורב ויעל שניידר

אברבנאל, שהחליף את לדור בתור פרקליט מחוז ירושלים, הוא שעומד באופן יוצא דופן בראש צוות התביעה במשפט. לאברבנאל ניהל בעבר את משפטו של השר לשעבר איציק מרדכי, ומנגד סבר שאין מקום להגיש כתב אישום נגד הנשיא לשעבר קצב. מי שהיה אמור להופיע לצדו של אברבנאל, ונחשב לפרקליט המוביל בתיק, הוא סגן פרקליט המחוז אורי קורב. אולם, שבוע לפני פתיחת המשפט הוצא קורב לחופשה לאחר שפורסמו דברים קשים שאמר לסטודנטים שלימד, בהם שחלק גדול מהשופטים "חמורים". לצדם מופיעה בתיק גם עו"ד יעל שניידר, שהיא עוזרת ראשית לפרקליט המחוז.

ההגנה: אלי זהר, נבות תל צור ונוית נגב, מיכה פטמן

את אולמרט מייצגים סוללה של עורכי דין מהבכירים בישראל. בראש צוות ההגנה עומד עו"ד אלי זהר, מומחה בעבירות צווארון לבן, משפט מסחרי ורשלנות רפואית. זהר, שהיה בעבר מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, מלווה את אולמרט כבר שנים רבות, ובין השאר ייצג אותו מול ועדת וינוגרד. זהר מלווה את אולמרט עוד משלב החקירות בפרשות השונות נגדו. לצידו של זהר יופיע במשפט עו"ד נבות תל צור, אחד מעורכי הדין הפליליים המובילים במדינה שנחשב למומחה בעבירות צווארון לבן. בעבר ייצג תל צור את אריה דרעי וכיום הוא חלק מצוות ההגנה של יעקב וינרוט ושל ג'קי מצא בפרשת רשות המסים. לאחרונה הצטרפה לצוות ההגנה גם עו"ד נוית נגב, במקומו של וינשטיין. נגב, שותפה בכירה במשרד שינמן-נגב, ייצגב בין השאר את נוני מוזס, יצחק תשובה ויעקב נאמן. גם היא חברה בצוות ההגנה של וינרוט. את זקן מייצג מיכה פטמן, אף הוא עו"ד בולט בתחום הצווארון הלבן. פטמן, תובע בעברו, ייצג את שמעון שבס לצדו של דב וייסגלס, את אביגדור קהלני, גלעד שרון ומיכל ליברמן.

השופטים: מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל

בראש הרכב השופטים שיכריע את דינו של ראש הממשלה לשעבר עומדת נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, מוסיה ארד. ארד מכהנת כשופטת קרוב ל-28 שנה, ומזה 4.5 שנים היא מכנהת כנשיאת בית המשפט. בין השאר היא ישבה בהרכב שהרשיע את אריה דרעי בקבלת שוחד. בשנים האחרונות היא כמעט שאינה יושבת בהרכבים פליליים. לצדה יושבים בהרכב סגן הנשיא יעקב צבן, שמכהן כשופט כ-20 שנה. כיום הוא יושב בארש הרכב פשעים חמורים, והוא זה שהרשיע את ח"כ לשעבר שלמה בניזרי. צבן אינו נחשב לשופט מחמיר, אבל נחשב לשופט קפדן ויעיל. השופט השלישי בהרכב הוא משה סובל. סובל שירת בצה"ל במקהלת הרבנות הצבאית, ומכהן כשופט תשע שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully